Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 764

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2012-09-19 10:42
Antal inlägg: 6854

Är allt bra? Vad svarar du?
Ibland sitter jag och funderar över saker och ting, idag funderade jag över den ständiga frasen som ofta uppstår när man stöter på bekanta. Det kan låta så här:

-Hej, det var länge sen, är allt bra?
- Jo då, det knallar och går, hur är det själv?
- Allt är toppen.

En för mig vanlig standarfras..., men om nu inte allt är bra, säger man då det eller drar man denna nödlögn om att allt är bra? Och varför gör vi det egentligen?
Vill vi inte prata om det?
Vill vi inte genera den andra personen?
Och varför frågar man egentligen om man inte vill ha ett ärligt svar?

Rätt intressant företeelse egentligen, det sociala spelet.

Om jag känner personen någorlunda så säger jag som det är. Men är det någon väldigt avlägsen bekant så drar jag frasen om att allt är bra.
Hur gör ni?

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-09-19 10:44
Antal inlägg: 1169

är frågan ärligt ställd får den ett ärligt svar. är det en fras så får den en fas tillbaks.

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-09-19 10:45

*fras

Gautama2012-09-19 10:47
Antal inlägg: 6854

Känner man det direkt, om frågan är ärligt ställd?

tsarinna2012-09-19 10:57
Antal inlägg: 130

Hur är det?
Tja, huvud uppe och fötterna nere.

piilu2012-09-19 11:00
Antal inlägg: 10186

Jag säger att "allt är bra" - oavsett hur det är - vill inte ha 'in folk' i mitt inre.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-09-19 11:01
Antal inlägg: 31064

Beror på vad jag har för relation till den som frågar. Standardfrasen är väl "hur är det?", följt av "jo, det är bra". Svaret kommer på rutin om det är en ytlig bekant som frågar, känner jag personen väl och mår sådär så svarar jag " det är okej".

Nazli882012-09-19 11:02
Antal inlägg: 40

Det beror lite på vem som frågar. Om det är en person som jag bara är bekant med så svarar jag oftast att det är bra även fast det kanske inte är det. Säger jag att det inte är så bra så kommer dem antagligen bli nyfikna och fråga varför och då kanske jag tvingas berätta något för dem som jag inte tycker att dem har med att göra, utan som bara mina närmaste får veta :)

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-09-19 11:09

gautama... jag har inga problem med att skilja dem åt iaf. Skulle man nån gång bli osäker ligger väl "bara bra" närmre till hands. Men självklart finns det människor som inte är så värst lyhörda av sig.

BlindEyes - Ej medlem längre2012-09-19 11:18

Om det är min kollega på jobbet som frågar om det rullar svarar jag konsekvent nej, eftersom han bara frågar när det går bra för honom själv så han får skryta lite. För det mesta säger man väl ett tanklöst "bra" när folk undrar hur det är med en. Nån gång, när någon är lite närmare, kan man väl klämma ur sig ett aningen mer realistiskt "jovars" eller "jämna plågor". Men är det rätt person vid rätt tillfälle som säger "Hur är det. Egentligen" kan det väl hända att man brister ut i gråt.

Fispropp - Ej medlem längre2012-09-19 11:30
Antal inlägg: 328

Svara alltid glatt "Utmärkt!" oavsett om jag menar det eller ej :)

Key Largo - Ej medlem längre2012-09-19 12:02
Antal inlägg: 61

Ojämna plågor.

LadySol - Ej medlem längre2012-09-19 12:12
Antal inlägg: 33199

Som flera redan påpekat så beror det ju på vem det är som frågar och i vilken relation man står till denne. Känner jag någon väl ger jag ett ärligt, om än ibland nedkortat svar, och är det en ytligare bekant använder jag olika, ytliga, intetsägande fraser beroende på vilket som råkar ramla av tungan just då.

Lillstölla2012-09-19 12:13
Antal inlägg: 23831

Beror på vem som frågar, och varför personen frågar. Och beror även på om jag själv orkar med att tala om hur det faktiskt är. Även om det är en familjemedlem eller en god vän och de därmed frågar av genuint intresse kan jag välja att svara "jo det är bra" för jag känner att det är enklare att inte låtsas om nåt annat just då. Andra gånger säger jag hur det faktiskt är.

Och är det nyfikna jäklar som bara frågar för att ha nåt att skvallra som så får de alltid ett "bra tack".

BlindEyes - Ej medlem längre2012-09-19 13:09

Läget, Stölla?

mistmaster2012-09-19 13:13
Antal inlägg: 4625

som man frågar får man svar....

Skugga2012-09-19 13:14
Antal inlägg: 6559

Jag svarar nog alltid "bara fint tack, hur är det själv?" för när det är riktigt illa orkar jag inte berätta. Lyssnar hellre på andras problem. :)

LMC792012-09-19 13:31
Antal inlägg: 213

Jag har också haft samma funderingar som du gautama. Ibland brukar jag svara, vill du verkligen veta det? Då brukar det bli lite konstiga svar. Nja eller hrrmmm. Så egentligen vill vi nog inte veta hur den andre mår. Det är nog bara en sorts standardfras att fråga hur den andre mår, och man vill verka artig och intresserad fast man egentligen skiter i hur den andre mår. Annars kan jag också svara, det är väl ungefär som vanligt, om jag inte vill berätta något.

Tom Cody - Ej medlem längre2012-09-19 13:45
Antal inlägg: 221

Jag svarar alltid sanning. Om jag mår pissigt så berättar jag det. Om inte annat så är det ett bra sätt för att veta om den man pratar med ska va en bekant eller mer beroende på reaktionen.

susila2012-09-19 13:46
Antal inlägg: 459

Jfr den gamla engelska överklassfrasen How do you do som korrekt bevaras med How do you do.

Det är ingen egentlig fråga utan en hälsningsfras, när man säger Hej, hur e läget?

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?