Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 19 822 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bokmärke | 2012-09-24 18:39 | |
![]() | Systemfel? Har en dotter som är 19 år. Kommit in i ungdomsgarantin och får 3200 i månaden. Nu har hon tröttnat på att inte göra något vettigt på dagarna eftersom "ung ängelholm" innebär 9-11. Nu sökte hon en utbildning, kom in och genom CSN får hon 1050..alltså 2050 mindre. Hur motiverar jag henne att fortsätta plugga?? Systemfel! Är det konstigt att våra ungdomar väljer att stanna kvar i ungdomsgarantin!! | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-09-24 18:44 | |
![]() | En utbildning som leder till personlig utveckling, självständighet och möjlighet till ett riktigt jobb (gissar jag, vkn utbildning handlar det om?) borde vara tillräckligt motiverande. Hur känner hon själv? | |
| bokmärke | 2012-09-24 18:49 | |
![]() | Det är på komvux. Det hela handlar om pengar, tyvärr. Jag själv är utförsäkrad och kan inte hjälpa henne rent ekonomiskt. Klart att ubildning är viktigt men systemet är fel! | |
| limpan__2 | 2012-09-24 19:00 | |
![]() | Det är bara för att hon är så ung att hon förväntas bo hemma. Precis som hon klarade sig med 1050 som gymnasist förväntas hon nu göra det på komvux. Nästa år har hon rätt till studiemedel och kan då få, inklusive lån, 8920 kronor. Systemet blir lite fel i fall som detta men någonstans går gränsen, det är svårt att komma ifrån. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-09-24 19:01 | |
![]() | Det är väl snarare hennes systemfel om det hela bara handlar om pengar för henne. Tyvärr. | |
| VarförDärför | 2012-09-24 19:22 | |
![]() | Om pengar är allt hon vill ha, får hon väl jobba på McDonalds eller nåt i den stlen. DU kan inte motivera henne att plugga. Det måste hon vilja själv. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-24 19:35 | |
![]() | Hade det bara handlat om pengar nu, nu, nu hade det verkligen varit svårt att motivera sig alls till att plugga.Men man gör ju det för att man har mål längre fram, och dessutom tycker om att utvecklas på väg dit. | |
| kajix | 2012-09-24 19:37 | |
![]() | det finns en korrelation mellan hög lön och utbildning | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2012-09-24 19:38 | |
![]() | Precis kajix, det gör ju det. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-24 19:39 | |
![]() | Ja, men den kommer ju längre fram. | |
| Skblole | 2012-09-24 19:43 | |
![]() | Om det är en bra utbildning hon skaffar sig kommer hon tjäna igen dessa relativt små pengar flera gånger om i framtiden. Har hon inte råd att studera så är mitt råd att låna pengar under studierna... På de flesta platser på jorden är det fullständigt absurt att man inte betalar dyra pengar för sin utbildning. Nu är det inte bara gratis för henne utan hon får till och med lite betalt för det. Perspektiv tack. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-24 19:47 | |
![]() | Jag tänker bara att om man hänger upp sig på det ekonomiska nu...så är man kanske inte så motiverad? | |
| slånbär | 2012-09-24 20:25 | |
![]() | Hon får väl försöka jobba extra på kvällar och helger. Jag menar om hon vill ha en utbildning som ger bättre jobb sedan så är detväl bara att jobba på. Ingenting kommer ju gratis. | |
| greatdane | 2012-09-24 20:46 | |
![]() | Hon har ju tröttnat på att göra ingenting, så det verkar inte som att hon behöver motiveras. Kan hon inte ansöka om studiemedel när hon pluggar? Det kunde man göra när jag utbildade mig. Jag fick ut åttatusen i månaden. Det är få förunnat att kunna utbilda sig gratis, man får helt enkelt räkna med att betala av sina studieskulder hela livet om man vill ha ett jobb man trivs med i framtiden. | |
| limpan__2 | 2012-09-24 20:47 | |
![]() | Ja den som väljer att stanna för 3200 i månaden behöver nog lite god råd för framtiden, 2000 extra året ut innebär ett banklån på 6000 kronor. Det borde även en aldrig tidigare arbetandes 19-åring kunna få. Uppsidan på att utbilda sig är ju ofantligt mycket mer värt än så. Så mitt tips till ts, be din dotter gå till banken och ansöka om ett lån. Det blir en rätt billig lösningen tills hon kan få vanligt studiemedel från CSN. | |
| slånbär | 2012-09-24 20:50 | |
![]() | Limpan- ingen bank lånar väl ut pengar till en nittonåring utan inkomst eller jobb? | |
| limpan__2 | 2012-09-24 21:03 | |
![]() | Jodå, en sån liten summa kan man nog få igenom om man förklarar att det är för att man ska börja plugga. Det är bara till årsskiftet, alltså 6000kr som vi talar om. Om inte annat kanske nån annan i hennes närhet kan låna ut, borga eller ta lånet i eget namn. | |
| bokmärke | 2012-09-24 22:59 | |
![]() | Tack för era svar! Skrev nog lite otydligt. Hon vill plugga inget annat det är ersättningen vi har hängt upp oss på. Om hon kan få 3200 ifrån FK i ungdomsgarantin men bara 1050 ifrån CSN..man borde inte "straffas" för att hon väljer göra något vettigare. Hon har redan tagit studenten men vill nu prova en annan bana. Sen banken är helt uteslutet..du får inte ens låna 1000 utan en inkomst! Tänk om hon nu valt högskola..vem klarar sig då på 1050? Inget ändras förrän juni 2013..då får hon full CSN och lån om hon vill. | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2012-09-24 23:01 | |
![]() | Men du.......hon får ju ta studielån när hon går på högskola/universitet. | |
| bokmärke | 2012-09-24 23:02 | |
![]() | Nej inte förrän den terminen hon fyller 20. Hon har en syster som har valt att vänta med att plugga tills nu pga av just det. | |