Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 822

Forumkategorier

Användare Inlägg  
VarförDärför2012-09-28 14:09
Antal inlägg: 98

Hur väljer du låtar?
Jag fastnar antingen för att själva melodin låter bra, eller för att artisten ifråga har en fin röst - eller en kombination av de två faktorerna. Däremot spelar texterna i princip ingen roll för mig. I mitt fall betyder detta att jag t e x att Ulf Lundell låter som skit oavsett vad han sjunger, men att meningslösa hårdrocktexter kan låta fantastiska om de sjungs av Ozzy Osburne. Jag kan också fastna för en del opera och klassikt, utan att ens höra vad de sjunger. Låter det bra, så är det bra.

Eller vad säger du?

vimmelyr - Ej medlem längre2012-09-28 14:28
Antal inlägg: 201

Jag är nog delvis lite tvärtom mot dig. I alla fall när det gäller Ulf Lundell. Hans sångröst är ju inte den bästa men jag gillar hans texter och några av hans låtar är med på min lista över "De svenska låtar jag gillar allra bäst". "Rom i regnet" är den högst placerade av hans låtar på en sådan lista hos mig.

Jag går mycket över texten. Lyssnar hellre på Ulf Lundell än på sångare som anses vara väldigt duktiga just sångare men som inte har en text som tilltalar mig.

Sedan gillar jag också lite udda sångsätt eller annorlunda röster. Kate Bush, Janis Joplin, Lloyd Cole.

När det gäller svenska låtar är texten väldigt viktig för mig. När det gäller utländsk musik är det inte av samma betydelse men något ska den ändå säga.

mistmaster2012-09-28 14:33
Antal inlägg: 4625

meningslösa hårdrockstexter? stor humor.

VarförDärför2012-09-28 14:38
Antal inlägg: 98

mistmaster:

"I wanna rock'n roll all night, and party everyday" - "Balls to the walls" - lätt att sjunga till, men ingen djupare undermening direkt, eller hur? :)

Visst finns det hårdrocklåtar men ett djupare budskap. Men det är inte det främsta kännemärket.

toonfisken2012-09-28 21:43
Antal inlägg: 732

Texten är viktigast !

Incidental - Ej medlem längre2012-09-28 21:50
Antal inlägg: 7958

Lyssnar nog mer på melodin.......i varje fall på engelska låtar.

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-28 22:13
Antal inlägg: 37631

jag får sjukdom om folk sjunger falskt eller inte håller tonen.och då spelar inte musiken någon roll,jag stänger bara av om sången är fel

dinodog2012-09-28 23:52
Antal inlägg: 4973

Texten är viktig för mig. Rösten är givetvis viktig också Ulf Lundell har kanske inte världens vackraste röst men hans texter förmedlar en känsla. Lyssnade mkt på han för många år sedan.

Fast mina favoriter är Adolpson och Falk oj vilka texter dom har gjort. Bärande våg är en av mina favoriter.

Gunilla _2012-09-29 09:10
Antal inlägg: 4425

Både och.

Begriper inte ett ord av vad Rammstein eller Oomph! sjunger men gillar dem skarpt liksom Winnerbäck som har underbara texter. Lundell ligger däremot rätt långt ner på diggalistan - _trots_ texterna - eftersom han är så jobbig att lyssna på. Likaså Dylan.

Mina spellistor består av allt från visor till thrash metal.

Furios2012-09-29 09:41
Antal inlägg: 253

Väcker eller förstärker låten i fråga de känslor jag är ute efter?

Capeflyer2012-09-29 09:59
Antal inlägg: 235

Jag utgår efter 3 kriterier.

1) Texten: En bra text har jag alltid tyckt gör en bra låt, med vissa undantag. Om en bra text förstörs av dålig musik/melodi blir det tvärt om istället

2) Melodin/Musiken/Rösten: Svårt att förklara riktigt men om melodin ger mig "go känsla" i någon form så är den verkligen något att ha. Sen måste det ju självklart finnas en bra röst bakom musiken.

3) Genre: Jag lyssnar främst på indie och folk, och där rör jag mig främst när jag försöker hitta låtar. Det behöver dock inte betyda att jag inte är öppen för annat.

Obstinat-2012-09-29 10:42
Antal inlägg: 1877

Hehe, kopierar Capeflyers svar då. :) Förutom att en bra text inte kan förstöras av dålig melodi. Och byt ut indie och folk mot punk och 80-talsrock.

Lottan_L2012-09-29 12:13
Antal inlägg: 180

Då säger jag: -En bra text kan definitivt förstöras av en dålig melodi likaväl som en bra melodi kan förstöras av en dålig text.
Är nästan allätare men kräver ren ton och nån slags melodi.

Palini2012-10-01 12:36
Antal inlägg: 1381

Jag fastnar för låtar för musikens skull och säkert 90 % av mina favoriter är kvinnor, så jag tar för givet att rösten också spelar stor roll. Texten är för mig i det närmaste helt oväsentlig. Det får vara hur mycket wow-wow, yeah-yeah, lalalala som helst. Jag bryr mig inte.
Det enda jag inte tål vad gäller texter är sjuka budskap i stil med "knarka mera", "döda ölänningar", "hata haitier"... Jaja, ni fattar.

Fast jag har nog bara stött på en enda låt som jag har ratat på grund av texten.

ttiittii - Ej medlem längre2012-10-01 13:04
Antal inlägg: 37631

vilken då?

Skblole2012-10-01 19:58
Antal inlägg: 922

Melodin är det klart viktigaste. Vill jag ha givande texter lyssnar jag inte på musik utan då läser jag. Bra texter i en låt är så klart en väldigt trevlig bonus däremot.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?