Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 916

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2012-10-05 09:23
Antal inlägg: 37631

Ska skolfoton retucheras ?
självklart ska man kunna ta bort sår och en finne på näsan tycker jag,NEj skriker andra vad tycker ni?

Bitte - Administratör2012-10-05 09:30
Antal inlägg: 24199

Absolut INTE , låt för gud skull barnen se ut precis som de gör den dagen de fotas, och vem ska bestämma om det ska retuscheras fotografen ??

Bitte

Gemelli - Ej medlem längre2012-10-05 09:33
Antal inlägg: 34

Ja om föräldrarna säger ja, så varför inte!?
Dock ska ingen "fotomodellsretuschering" göras.
Men, om någon har något som "tillfälligt" som kan tas bort så ser jag ingen anledning till att det skulle vara något negativt.
En fotokatalog är något som finns i många år.
Tråkigt då att resten av livet behöva leva med att "det var i den katalogen min näsa lyste rött för att jag hade en finne".
Så, säger jag till retuschering som gör att det som syns på bilden motsvarar hur man skulle sett ut utan finne, munsår eller liknande. Alltså personens normala utseende.

kulspel22012-10-05 09:34
Antal inlägg: 132

Jag förstår om en tonåring vill ha bort en finne, var den än sitter i ansiktet. Men jag undrar ändå vart allt som är naturligt har tagit vägen? Detta skulle i mina ögon bara bli ett steg till mot att alla måste vara perfekta.

ttiittii - Ej medlem längre2012-10-05 09:47

det gick att kryssa i en ruta på lappen om man ville ha retuchering eller inte

kajix2012-10-05 09:49
Antal inlägg: 7767

jag föreslår två kataloger. en för samtida bruk där man vill se bra ut och en för att titta i senare i livet så man kan skratta åt hur man verkligen såg ut.

ttiittii - Ej medlem längre2012-10-05 09:50

det vore toppenläge för företaget dom skölle tjäna fett med pengar

susila2012-10-05 10:08
Antal inlägg: 459

Barn, utställningshundar - det är sak samma eller? Ett perfekt yttre är det enda som är av intresse.

Historieförfalskning. Jävla dumheter.

ttiittii - Ej medlem längre2012-10-05 10:18

hundutställning handlar inte bara om perfekt yttre.bara för att man retucherar en bild betyder inte det att det är det enda som är intresant

jonisk - Ej medlem längre2012-10-05 10:21
Antal inlägg: 7985

Har man fått se bilden innan? Så man kan specificera precis vad som ska retuscheras? Annars kan det ju bli väldigt godtyckligt, om allt ansvar ligger på fotografen. Sen tycker jag inte att just bara retuscheringen av en ev finne är det värsta i sammanhanget, snarare hela hetsen och ångesten inför fotograferingen, att man känner att det måste bli perfekt, och att man har en chans på sig.
Med lite mer livserfarenhet i bagaget kommer också vetskapen om hur mycket jobb, tid och retuschering som krävs för den "perfekta" bilden, men dom insikterna varken har man eller är riktigt mogen för på t ex mellanstadiet. Och därför är det tragiskt att just skolkatalogen blivit någon slags måttstock, och en källa till dåligt självförtroende.

Lillstölla2012-10-05 10:22
Antal inlägg: 23831

Nej, tycker inte den ska retuscheras. Hemskt att ens komma på tanken.

ttiittii - Ej medlem längre2012-10-05 10:27

tror inte det gällde skolkatalogen utan potrettfotot,vem vill ha ett kort med en finne eller ett munsår på?tydligen alla vuxna,skulle ni på allavar gå till en fotograf då ni har ett fult munsår?knappast men barnen ska behöva det

jonisk - Ej medlem längre2012-10-05 10:29

Ok. Men får man se bilden innan, och be om att specifikt ta bort t ex en finne?
Vad händer om man har jätteproblem med acne, ska man retuschera bort allt?

jonisk - Ej medlem längre2012-10-05 10:33

Jag har full förståelse för om man vill ta bort finnen som såklart valde just den dagen att visa sig, man får ju inte själv välja när fotograferingen ska ske. Men det är en gråzon.
Och hela fotograferingen är så stigmatiserad, inte bara retuscheringsfrågan.

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-10-05 10:54
Antal inlägg: 1169

jag förstår inte hur skolfotograferingen fortfarande fungerar som den gör. Antar att det är nån traditionen som gör att det tillåts leva vidare.

det är hutlöst dyrt. det är ju samma kort på alla kartorna. ett kort, en utskrift.
Har man mer än ett barn är det helt klart värt att köpa en billig digital systemkamera själv istället och lära sig ta porträttbilder, sen skriva ut bilderna hos nån fotobutik, mediamarkt eller helt själv om man vill.

Om/när jag får barn kommer jag erbjuda den hens klass fotografier för en femtedel av expertens kostnad.

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-10-05 10:55

ja till retuschering förresten, efter samtal med den avbildade eller dennes vårdnadshavare.

Gautama2012-10-05 10:56
Antal inlägg: 6854

Nej, jag tycker inte att man ska retuschera skolfoto. Fattar knappt att det finns de som är intresserade av att köpa dessa kort. Nu för tiden så tar de flesta sjukt fina kort själva. Skolkatalogen är en sak, det är ju ett minne från hela skolan. Men dessa självporträtts-bilder är ju bara för simpla och tråkiga, ingen som vill ha dem på väggen i alla fall.

ttiittii - Ej medlem längre2012-10-05 11:00

klart det är ekonomin som styr,mina vuxna barn har inte tagit med sig sina skolfoton och vill inte ha dom ,det finn hur mycket skolfoton som helst,jag har sluta köpt dom,för bakgrunden på bilden är ljusblå moln så fult,skolklasserna kan ha det som projekt att göra egna skolfoton

slånbär2012-10-05 11:03
Antal inlägg: 5539

Men vem ska bestämma vad som ska retuscheras då? Även om jag får kryssa i en ruta så är det ju fotografen som då bestämmer vad som ska bort. Om jag har ett barn som faktiskt har tex ett födelsemärke och fotografen väljer att retuschera det då har ju hon talat om för mitt barn att det fördelsemärket är fult och inte borde finnas. En finne är tillfällig och kanske inte heller så snygg men herregud-det är skolfoton vi talar om inte bröllopsfoton!! Jag kan förstå när man gifter sig och skulle ha fått munsår lagom dill den stora dagen att man då ber fotografen ta bort det eftersom det är en riktigt dyr historia och dessutom förhoppningsvis once in a lifetime. Skolfoton tas ju vartenda jäkla år från dagis och upp till gymnasiet. Det är väl bara att acceptera att alla inte alltid är perfekta. Nästa steg är ju att göra näsan mindre och ta bort skuggor under ögonen osv.

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-10-05 11:04

ttiittii... precis, bra ide!

varför inte låta ortens medieprogramsstudenter ta fotona?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?