Spelrum
| Giraffen | 16 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 33 |
Mobilspel
| Pågående | 19 932 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Vendela34 | 2012-10-16 08:18 | |
![]() | Föranmälda inspektioner Enligt en tidigare anställd hade Ölands djurpark 5 anställda på vardagar och 3 på helger. Detta på 650 djur. Parken är nu anmäld för vanvård av djuren. Det har gjorts föranmälda inspektioner och man har då inte sett något negativt. Nej, tacka fa'n för det! Jag kan inte begripa varför man över huvud taget föranmäler inspektioner vare sej det gäller djurhållning eller tex. restauranger. Är det någon/några av er här som har erfarenhet av detta - hur det går till? | |
| Aquila1 | 2012-10-16 08:30 | |
![]() | Föranmälda besök hos tveksamma fosterföräldrar är samma sak, det finns gott om tid att städa undan öl och spritflaskor, tvätta och kamma barn. | |
| Vendela34 | 2012-10-16 08:47 | |
![]() | Ja och absolut så mycket viktigare att komma till rätta med! | |
| Minta | 2012-10-16 09:07 | |
![]() | Det står på text-tv nu att det är ny allvarlig kritik om missförhållanden på Ölands djurpark. Djur som slagits ihjäl, svultit ihjäl och veterinär som inte tillkallats t.ex. Hoppas något händer. En näsbjörn slogs ihjäl med en klubba för att den inte kunde vara ensam. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-10-16 09:14 | |
![]() | Hu så hemskt! Absolut borde man få göra icke föranmälda besök. | |
| Cozgubbe | 2012-10-16 09:30 | |
![]() | Borde man alltid göra. | |
| Aquila1 | 2012-10-16 09:32 | |
![]() | Kan någon kolla vad det är som gäller för inspektioner......hinner inte nu | |
| Bitte - Administratör | 2012-10-16 09:47 | |
![]() | www.lansstyrelsen.se...au lt.aspx. Djurskyddskontroller Länsstyrelsen har sedan 2009 tagit över kommunernas ansvar för att kontrollera djurskyddet. De flesta djurhållare och berörda företag och verksamheter märker inte någon förändring mer än att det är Länsstyrelsen som genomför kontrollen istället för kommunen. Det är fortfarande samma lagstiftning och ansvar som gäller. Fårflock på bete När sker kontroll av djurhållningen? Länsstyrelsen har till uppgift att kontrollera att djuren har det så bra som lagen kräver. Vi kontrollerar kennlar, hund- och kattpensionat, zoobutiker, ridskolor, djurstallar och andra ställen där djur hålls. Vi följer även upp klagomålsärenden från allmänheten. Länsstyrelsen meddelar också tillstånd eller godkännanden till vissa typer av verksamheter med djur. Det kan gälla anläggningar för offentlig förevisning av djur eller tillstånd för t.ex. ridskolor, uthyrning av stallplatser, hunddagis, hund- och kattavel, zoobutiker m.fl. Kontroll vid anmälningar Den som ringer och anmäler brister i djurhållning kan vara anonym. När anmälan om brister i djurhållning kommer in till Länsstyrelsen åker en djurskyddshandläggare ut på kontroll för att kontrollera om anmälan var befogad. Kontrollen sker oanmält. Planerad kontroll Länsstyrelsen utför regelbundet återkommande kontroller på djurhållning med lantbrukets djur, hästar, ren samt djurhållning i större omfattning eller med tillstånd. Planerad kontroll kan även ske av sällskapsdjur. Urval för vilken djurhållare som ska kontrolleras sker antingen via riskbasering, slumpurval eller att en förväg bestämt område/djurhållningsform ska kontrolleras. Bitte | |
| Aquila1 | 2012-10-16 09:50 | |
![]() | Tack Bitte Om jag fattat rätt så sker oanmälda inspektioner bara om det finns en anmälan...... | |
| inomår1928vi - Ej medlem längre | 2012-10-16 10:05 | |
![]() | Tycker inte det är självklart att man ska hålla på att flaskmata lejonungarna. Annars består artikel av ett påstått olämpligt sätt att döda en apa (som dock personen inte gymnasieeleverna sett, utan bara "hört om"). Man ska vara lite försiktig med förhastade sutsatser. | |
| inomår1928vi - Ej medlem längre | 2012-10-16 10:07 | |
![]() | Och om ingen oanmäld har sett så betyder det sannolikt att inga av dessa personer har anmält djurparken tidigare. | |
| Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-16 11:39 | |
![]() | Har varit på Ölands Djurpark. Känslan var geschäft och det är enligt ryktet något ägaren är känd för. Slitet och nedgånget, ett enda matställe med överprisad snabbmat, och aggressiva djur som gjorde utfall mot besökarna. Apor som kastade sig på glaset mot en liten pojke så han grät av skräck, lejon som hoppade upp mot glaset med hela sin tyngd så besökare blev småchockade med mera. I bakhuvudet fanns tillfället då en krokodil smällde med svansen så att glaset sprack. Inte helt säker på att de åtgärdat det där med glasens kvalité. (Krokodilen stack ut huvudet mitt bland barnvagnarna.) Jag är inte alls förvånad över de här skriverierna. Mitt enda besök på Ölands Djurpark gav mig känslan av ett ställe som drevs på ett mycket cyniskt sätt. Vibben och iakttagelserna (finns fler) stämde... | |
| Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-16 11:42 | |
![]() | Ölands Djurpark kändes mer som ett tivoli, och då har jag besökt många djurparker över världen. | |
| Minta | 2012-10-16 12:50 | |
![]() | Det är väl en snål och närig smålänning. | |
| Emollas | 2012-10-16 12:56 | |
![]() | jobba på ett bageri en gång också fick vi höra att hälsovårdsnämnden skulle komma dit. Samma dag som de kom sa chefen tills oss på med kepsen och handskar. HAndsprit ställde han också fram. Ja när de sedan kom så sa han jag mössorna har vi precis satt på oss med ett leende som om han skämta med dem. Men han mena ju allvar. | |
| corlini | 2012-10-16 13:12 | |
![]() | ja, föranmälda inspektioner är vanligt inom djurhållning. jag har det nästan varje år, idiotiskt. fullständigt meningslöst. jag vill att de kommer när jag inte har en susning om det för då som först visar jag min riktiga djurhållning och klåpare i branschen gallras ur. jag vet många skräckexempel på djurhållning som anses godkända eftersom de nyligen inspekterades. !!!! hur svårt är det att ha bra ordning när inspektionen är föranmäld. helt meningslöst och eftersom djurhållning kräver närvaro av människa behöver inspektionen inte förannonseras för ev personlig kontakt. all personal på stället skall vara kompetenta nog att besvara grundläggande frågor om djurhållningen, foder, rutiner etc annars är det inte mycket till personal heller. | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2012-10-16 13:17 | |
![]() | Det är knappast av slump som föranmälda inspektioner förekommer! Slump finns inte ens i tärningsspel. | |
| Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-16 14:15 | |
![]() | Emollas: Vilket bageri var det... bara häng ut dem. Visserligen är bakterier bra för magen, men det är väldigt synd att det finns så många fuskare i alla branscher. | |
| swampen | 2012-10-16 15:53 | |
![]() | Alla inspektioner oavsett om de är föranmälda så är de bra..för de som driver företag där sådant krävs vet att allt måste vara på sin ordning jämt och att man inte ska slarva..det är ju för allas bästa. | |
| corlini | 2012-10-16 16:46 | |
![]() | swampen, du är naiv. förvånansvärt många tummar på både mängd och kvalitet gällande foder till djuren, utevistelsetid, renhet i ligghallar och byte av vatten i kar osv. det är tungt, kostar pengar och kräver personal. det är ganska tajt och snål vinstmarginal att jobba med djur och det krävs mer intresse än affärsidè av de som driver. en föranmäld inspektion visar bara standarden och rutinen en förbestämd dag och tid inget mer. rapporten kan vara hur missvisande som helst när det kommer till hur djuren egentligen har det "till vardags". jag har mycket god relation med både jordbruksverk och länsstyrelse och jag pratade med dem om ett hästställe nu i somras, jag ansåg det vara under all kritik hur djuren vårdades och hur de såg ut samt foderkvaliten. jag fick veta att det gjorts en inspektion bara 2månader tidigare utan anmärkning men när de åkte ut oanmält efter vi talats vid resulterade det i en hel rad anmärkningar och tvångsåtgärder samt att 2 av djuren omhändertogs. det är skillnaden på föranmäld och "riktig" inspektion. | |