Spelrum
| Giraffen | 10 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 19 842 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-22 21:58 | |
![]() | Hur inleder du en jobbansökan? Presenterar du dig med namn i början? Är det ohyfsat att strunta i det eller bara onödigt, namnet kommer på slutet? Försöker du skriva något spännande i första meningen, en bra romanöppning? Eller håller du det torrt och formellt? Nej, jag vill inte ha några länkar till hur man skriver en ansökan. Jag vill höra hur just DU tänker! | |
| slånbär | 2012-10-22 22:02 | |
![]() | Beror mycket på vilket jobb det är faktiskt. | |
| Lillstölla | 2012-10-22 22:03 | |
![]() | När jag skrev sådana presenterade jag mig alltid med namn i början. Hade ju varit så jäkla gött att skriva en gång bara. " Hej, jag heter xxx och ni kan sluta leta nu, jag är perfekt för jobbet, och ja tack, jag tar det" | |
| Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-22 22:09 | |
![]() | Lillstölla: Om du haft alla meriter de frågar efter, hade du gjort det då? Eller avstod du för att inte sticka ut...? | |
| Lillstölla | 2012-10-22 22:14 | |
![]() | Ja, det trista svaret är ju att jag hade nog inte gjort så. | |
| Schatzi | 2012-10-22 22:44 | |
![]() | jag skriver i vänstra övre hörnet mitt namn, adress telefonnummer och eventuellt epost adress. I högra sidan under mina uppgifter skriver jag adress och eventuellt namnet på personen eller avdelningen som brevet ska skickas till (oavsett om jag mailar eller skickar med post) På vänstersida direkt under firmans uppgifter skriver jag datum. Därefter har jag några mellanrum och skriver i rubriken vilket jobb jag söker. Nu kan själva brevet börja: Jag börjar alltid med att "hälsa" på personen som har skrivit ut ansökan eller liknanade. Därefter skriver jag kort vart jag har läst om jobbet, om jag har någon som har rekomenderat mig att söka jobbet nämner jag även detta i denna del. Därefter berättar jag kort om mig Nästa steg är att beskriva vilken utbildninge eller erfarenheter jag har som är mest relevanta till jobbet jag söker. När dessa delar är klara försöker jag att förknippa mina positiva sidor och erfarenheter med några av jobbets huvuduppgifter. På så sätt påpekar jag varför just jag skulle passa för jobbet utan att säga orden "jag passar för detta jobb för att" Sedan tackar jag för att läsaren har tagit sig tid för att läsa min ansökan och att jag hoppas att jag kan få presentera mig personligen för honom eller henne. som sist önskar jag en goddag och skriver under brevet. Jag brukar följa samma mönster varje gång men försöka skräddarsy varje jobbansökan så mycket som möjligt. Företag brukar ha så lite tid för varje anslkan att jag inte tycker att man ska skriva annat än relevanta saker för jobbet. Jag har varit med om att välja ut ansökningar på mitt jobb. Generellt är det så att vi läser brevet först och om den intresserar oss tittar vi närmare på resten av ansökan. Är brevet oproffesionellt slutar vi läsa och går vidare till nästa ansökan. | |
| Schatzi | 2012-10-22 22:50 | |
![]() | vill bara att påpeka att det finns väldigt många olika sätta att skriva en ansökan. Förmodligt lika många sätt som det finns sökanden :) Ingen är perfekt :9 | |
| Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-22 23:16 | |
![]() | Det jag är nyfiken på är alltså själva inledningen, den första meningen. Hur lyder den? | |
| Schatzi | 2012-10-22 23:33 | |
![]() | Jag skrev ganska tydligt vad det är jag skriver i mina brev. Allting är individuellt beroende på vilket jobb du följer, en exact mening kan jag endast ge om jag vet vilket job det är. Jag skriver aldrig; "hej jag heter..." | |
| Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-23 00:28 | |
![]() | Vill att tråden blir låst. Den verkar för svår. Det gäller inte ett visst jobb, ej heller rådgivning i jobbsökningsfrågor. Jag vill bara veta hur folk skriver den första meningen i sin jobbansökan, strunt samma vilket jobb det är. Ger upp! | |
| Mindymoo | 2012-10-23 04:39 | |
![]() | Angående annons nrxxx/den utannonserade tjänsten som yyy Hej! Jag heter NN och jag söker platsen /tjänsten som hmpf. Skälen till att jag söker är att blabla (jag har under 5 år jobbat som/ o s v) Alltså - presenterar mig med namn, alldeles självklart, vilket jobb det gäller, och talar om vilken kvalifikation eller vilket särskilt intresse jag har av området. Då får de veta det viktigaste. Sen kan man bli litterär. Allra viktigast är väl att stava rätt, och att inte ösa på med för många "jag" utan variera språket. | |
| pepscake | 2012-10-23 13:57 | |
![]() | Det beror lite på vad jag söker. Oftast står det mesta i det personliga brevet så jag håller ansökan ganska kort, en enkel presentation och förklaring till varför jag så hemskt gärna vill ha denna anställning. | |
| Framemot - Ej medlem längre | 2012-10-23 14:22 | |
![]() | Vaddå jobbansökan? Arbetsgivarna brukar ringa mig och tjata på att komma och jobba. Kanske nästa år brukar jag säga. Det lönar sig att arbetsgivare vart år, bättre än att löneförhandla där man är anställd. Någon som vill gissa mitt yrke? | |
| Framemot - Ej medlem längre | 2012-10-23 14:23 | |
![]() | ....lönar sig att BYTA arbetsgivare.... ska det stå ju. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-10-23 15:17 | |
![]() | bärplockare? | |
| Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-23 16:32 | |
![]() | Som synes, tråden är svår att förstå och är inte till för självförhävdelse. | |
| Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-23 16:38 | |
![]() | Den första meningen brukar vara "hej, jag heter och söker xxx-jobbet". Har du någon variant på det, eller en inledning som sticker ut? | |
| Kanelskorpa | 2012-10-23 17:09 | |
![]() | Sedan jag slutade gymnasiet har jag mestadels arbetat inom..., främst på ... men även med....Sedan fyra år tillbaks har jag däremot..., ett jobb som jag trivts mycket bra med. Nu söker jag... | |
| lisa2009 | 2012-10-23 17:12 | |
![]() | Hej, trevligt att få skicka ansökan till er.......... | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-10-23 17:42 | |
![]() | "Hej, mitt namn är xx xx, jag är 24 år och läser för närvarande till läkare vid Lunds Universitet." Så skrev jag tydligen första meningen på mitt senaste pers brev. | |