Spelrum
| Giraffen | 10 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 6 |
| Inloggade | 16 |
Mobilspel
| Pågående | 19 842 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| siwu | 2012-10-26 06:20 | |
![]() | vidde vidde vitt Finns det någon här som känner till historien bakom denna sång? Vidde vidde vitt, var är din pappa? Vidde vidde vitt, han är på Gotland! ......... pappan köper hästar som är för dyra....... Den sjungs på babysången, vi, mammor har svårt att hålla oss för skratt. Det finns säkert fler obegripliga barnsånger | |
| Aquila1 | 2012-10-26 06:54 | |
![]() | Aldrig hört den. Köper han gotlandsruss? | |
| dinodog | 2012-10-26 06:58 | |
![]() | Nä den har jag aldrig hört. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-10-26 09:17 | |
![]() | Känner inte till men den är med som nr 110 i förskolornas visor. www.borlange.se/uplo...or %204.pdf | |
| BrudPatt - Ej medlem längre | 2012-10-26 10:19 | |
![]() | Tack för länken, hundbiten. Jag läste några av visorna där, och blev en smula bekymrad över nr. 27. Jag tar det för positivt att inte ha fått höra den själv som ung. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-10-26 10:26 | |
![]() | Haha, katthatarvisan känner jag inte heller till, annars har jag en stor repertoar barnvisor på svenska och flera andra språk. | |
| Lillstölla | 2012-10-26 10:50 | |
![]() | Aldrig hört den där "Vidde vidde vitt" innan. Men vissa visor undrar man ju hur nån kommit på och tycker det är lämpligt att sjunga för barn. Nr.33 till exempel " då tog bonden upp en sten och kasta på harens ben". Jag har fortfarande en visa jag inte kan glömma helt från när jag jobbade på förskola, Elva små söta troll, men den var inte med i listan vad jag kunde se. | |
| siwu | 2012-10-26 15:46 | |
![]() | Nu när jag har funderat lite så tror jag att vi sjunger vidde vidde vitt för rytmens skull, blir ett härligt gung för bebisarna och de förstår ju ändå inte textens innebörd..... Har svårt för "Lilla snigel akta dig" Inte själva sången men ajabaja rörelsen som vissa envisas att göra. | |
| annakarineli | 2012-10-27 23:02 | |
![]() | Siwu; jag har nyligen fått lära mig en andra vers på Lilla snigel: Lilla snigel kom till mig, kom till mig, kom till mig. Lilla snigel kom till mig, jag vill krama dig! Avslutar man med den så blir det väl lite bättre? :) | |
| Lillstölla | 2012-10-27 23:06 | |
![]() | Det var en gullig andra vers AK :) | |
| siwu | 2012-10-28 03:10 | |
![]() | Ja den versen är söt, man kan då även sjunga sitt barns namn, eller något av barnen i barngruppen. Det är det där höttandet med pekfingret jag inte klarar av:.... | |
| corlini | 2012-10-28 09:34 | |
![]() | ni får mig att känna mig som en usel mor. kommer faktiskt inte på en enda visa just nu. min man brukar nynna på nationalteaterns "bara om min älskade väntar" så den har liksom fastnat i skallen och hur jag än söker efter visor ploppar den upp nu i melodin så han har totalt sabbat mitt moderskap för stunden. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-10-28 12:05 | |
![]() | Småbarn älskar musik, rytm, sång och ramsor. Ni hade säkert andra medel för att lugna och sysselsätta. Innan ett av mina barn föddes brukade syskonen sjunga Blinka lilla stjärna utanför min mage. När han var nyfödd sjöng de för honom igen och då blev han tyst, stilla och lyssnade. Det var en fortsatt bra visa att nynna när han var orolig. | |