Spelrum
Giraffen | 20 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 16 |
Inloggade | 36 |
Mobilspel
Pågående | 20 127 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
markoolio5 - Ej medlem längre | 2012-10-27 19:23 | |
![]() | Ljumskbråck Jaha, nu var det min tur att drabbas, statistiken säger att en fjärdedel av alla män drabbas någon gång under sin livstid, och operation är den enda lösningen. Bara undrar, eftersom jag får vänta en dryg månad på operation: ni som haft det, finns det några smartare metoder än att ligga på rygg med fötterna i högläge och vara frustrerad över att inte kunna gå till jobbet och fungera normalt? Har gjort ett hemmagjort bråckbälte (eftersom apoteket inte hade) med en kompress hååååårt lindad mot bråcket med bandage runt om buken. Känns som om det fungerar, men det är snudd på lika obehagligt som bråcket. | |
Okkervil | 2012-10-27 19:30 | |
![]() | Den som satte upp dig för operation borde kunna skriva en remiss så du får gå och prova ut ett riktigt bråckband att ha under väntan på operation. I vilket fall är det ju alltid bra att ha ett band runt bråcket för att minska risken att ett litet tarmpaket tränger ut genom bråckporten som kan orsaka tarmvred. | |
markoolio5 - Ej medlem längre | 2012-10-27 19:38 | |
![]() | Så snäll var hon inte (läkare på akuten i onsdags kväll). Jag hoppas nästan på tarmvred så jag kommer före i kön ... | |
Okkervil | 2012-10-27 19:44 | |
![]() | Du kanske kan be din läkare på din vårdcentral att skriva en remiss eller så kanske den som ska operera dig på sjukhuset går att kontakta. För att gå och prova ut ett riktigt bråckband ska inte vara några konstigheter. | |
markoolio5 - Ej medlem längre | 2012-10-27 19:48 | |
![]() | Instämmer att det BORDE vara så. Bor dock i Nyköping, Sveriges armhåla. Var på apoteket idag (ja, Apoteket AB), de hade aldrig hört talas om sådant. De kunde dock beställa hem, visade det sig. Googlade bilder hemma sedan, var ett bråckband för magen (för stomipatienter). Avbeställde per telefon. | |
Okkervil | 2012-10-27 20:00 | |
![]() | Jag tror inte det är meningen att man ska vända sig till apoteket för att få tag i bråckband. Utan det finns ett särskilt ställe man går, någon hjälpmedelscentral av något slag. Är säkert olika i olika landsting. Men hör med någon läkare om att få en remiss dit. | |
markoolio5 - Ej medlem längre | 2012-10-27 20:11 | |
![]() | Tack för råden, ska prata med vårdcentralen och se om de kan hjälpa mig. | |
Framemot - Ej medlem längre | 2012-10-27 20:57 | |
![]() | Och varför skulle du inte kunna gå till jobbet? Så jävla illa är det ju inte med ljumskbråck? Låter som om du e lite schåpig? | |
Vendela34 | 2012-10-27 21:01 | |
![]() | markoolio5; Tryck till Framemot! Vilken skithög! | |
blue_moon | 2012-10-27 21:21 | |
![]() | Här finns att beställa, men dom är dyyra! www.medistore.se/ege...cA odu2gA7w | |
Daggdroppe | 2012-10-27 22:31 | |
![]() | Konstigt att det inte står på aftonbladet att markoolio fått bråck. han är ju känd | |
vita_syrener - Ej medlem längre | 2012-10-27 22:51 | |
![]() | Varför detta onödiga inlägg Daggdroppe? markoolio5 ville bara ha råd och stöttning! Jag har inget bra att säga dig markoolio5 förutom att jag hoppas det ordnar sig för dig. Kram till dig från mig! | |
Lill-IT | 2012-10-27 23:09 | |
![]() | Jobbigt för dig. Kanske kunde du passa på att läsa lite böcker? Eller plugga in ett nytt språk? Språkkurser finns på biblioteket. Jag hoppas att du får din operation så fort som möjligt. Kram på dig så länge. | |
markoolio5 - Ej medlem längre | 2012-10-28 08:38 | |
![]() | Framemot: Jag förmodar att du baserar din något kategoriska idé på ett ljumskbråck du själv haft en gång i tiden, och det är långt ifrån alla som ger besvär överhuvudtaget (mer än estetiskt möjligen). Och så finns det de som ömmar, pulserar, värker och känns när man sitter, står eller går. Jag jobbar inte i horisontellt läge på min arbetsplats. Jag har inte haft en enda sjukdag sedan 1997 (och nej, har aldrig någonsin varit arbetslös), så om du kallar mig sjåpig (som det för övrigt stavas) tror jag att du bör tänka om. blue_moon: Tack, har tittat där men tror att jag lyckats få samma effekt med hårt lindade gasbindor och kompress. Inte behagligt, men funkar (än så länge). Daggdroppe/vita_syrener: No worries, allt går att skämta om och jag tar inte illa vid mig. Är i grund och botten bara ute efter tips så att man kan fungera så normalt det går, inget blir bättre av att ligga och tycka synd om sig själv. Lill-IT: Jovars, pluggar redan två halvfartsutbildningar vid sidan om jobbet med eller utan ljumskbråck. Läste humanistisk på gymnasiet, så språk har jag också så det räcker :) Sysselsättningen är alltså inget problem, det är mest frustrationen över att vara "maktlös" över min egen situation. Har bara känt så en gång förr, det var när jag blev fast 300 mil hemifrån på grund av en viss isländsk vulkan och inte kunde göra ett skit åt det. | |
stol | 2012-10-28 09:08 | |
![]() | Ett ljumskbråck kan vara väldigt smärtsamt beroende på vad för slags jobb man har, | |
blue_moon | 2012-10-28 11:27 | |
![]() | Drygt att vänta över en månad på operation, och smart att fixa bandage själv. Men måste du dra åt så hårt att det gör ont? Rätt placerade elastiska bindor skulle väl kunna ge stadga utan att smärta? | |
Framemot - Ej medlem längre | 2012-10-28 13:14 | |
![]() | Ljumskbråck har ju den otrevliga benägenheten att trots att de opererats så brukar stödjenätet ge vika och plötsligt glider halva tarmpaketet ner i ena pungen. Inte kul att gå runt med en fotbollsstor svullnad mellan benen. Då först kan det kanske bli tal om sjukskrivning. Får en som inte är s(ch)jåpig alltså. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-10-28 16:05 | |
![]() | Är ljumskbråck samma som pungbråck? | |
corlini | 2012-10-28 16:16 | |
![]() | fy, glad jag inte bär pung. är det sant att inre saker kan falla ner dit? aldrig hört talas om | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-10-28 16:39 | |
![]() | Pungbråck är när tarmarna "fallit ner" i pungen med ömmande jättepung som resultat. | |