Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 838

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ingson2012-11-04 13:58
Antal inlägg: 4285

Vienamesiska? telefonproblem
Sedan kl 2 i natt har det till oss ringts fem gånger. Nummerpresentatören visar landsnummer Vietnam (=84).
Någon pratar på ett för oss okänt språk. Har försökt tilltala denne på engelska, franska ,tyska och t.o.m svenska men inte ens det reagerades det på. Befarar nu att nästa nattsömn kan bli störd och har ingen lust att lägga av telefonluren.

Så, är det möjligen någon bluffmakare som hoppas att jag ska ringa upp till ett nummer som kanske kostar oss en förmögenhet?

Eller finns det någon språkkunnig betapetare som kan tipsa om förolämpningar och svordomar på vietnamesiska?

ttiittii - Ej medlem längre2012-11-04 14:02
Antal inlägg: 37631

vad du gör ring inte tillbaka,det är förmodligen betalnummer och det kostar massor med pengar bara signalerna bryts på andra sidan,dom ringer till min mobil med sådana nummer och till sonens mobil självklart är det bluffmakare

apbur2012-11-04 14:04
Antal inlägg: 9699

De har inte sagt att du har virus på din dator och att de från ett stolphus i mangroveträsket kan hjälpa dig med dina i-landsproblem?

ingson2012-11-04 14:14

Vet inte apbur, begriper inte språket. Men det låter inte som försäljarsnack; sånt har man tyvärr lärt sig känna igen på tonfallet på många olika språk.

Är också inne på din hypotes ttiittii, tror inte att vietnameser är dummare än folk i allmänhet. Efter fem gånger inser man att det är fel nummer man slår.

blue_moon2012-11-04 14:29
Antal inlägg: 9713

Själv har jag aldrig blivit uppringd av andra än (dåligt) engelsktalande män, plus en dito kvinna.

Kan det vara vietnameser som försöker ringa till anhöriga här? Eller f d bärplockare som blivit lurade och som nu vill ha kompensation?

Mindymoo2012-11-04 15:25
Antal inlägg: 1743

Har du testat googletranslate? Fel nummer = sai so, uttalas ungefär schai schå.

ingson2012-11-04 15:42

Tack mindymoo!

Nu hoppas jag nästan på fler samtal!
Vi har övat på uttalet.

Och för nattligt bruk även tränat in oförskämdheter

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?