Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 838 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| shakespear | 2012-11-05 18:20 | |
![]() | Betydelse av "träck" Min pappa håller på att släktforska och då stötte han på ordet "träck" i ett brev. Med tanke på meningen så har ordet i det här fallet inte betydelsen avföring / skit / skräp. ".. här var två till ombord som har varit värre ute igen. Den ene han fick ingen träck iland så han fick inte några pengar iväg hem förrän vi kom hit ...." Finns det någon här som sitter inne med kunskapen om betydelse och har lust att dela med sig vore jag tacksam. Lite övrig information som kan vara till nytta. Brevet är författat i början på 1900-talet av en person född och uppvuxen i trakterna kring malmö, men som är påmönstrad sjöman när brevet skrivs. Min egen teori är att det betyder träda / gå -> "... Den ene han fick inte träda / gå iland ...". Förmodligen gör jag en omedveten koppling till det mer nutida ordet trek(king) | |
| tipitina | 2012-11-05 18:22 | |
![]() | Det tror jag låter rimligt (grundar det på att man säger att man träcker travhästar när man är ute och går med dem, högst ovetenskapligt men ändå :P ) | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-11-05 18:28 | |
![]() | I svensk etymologisk ordbod står det att en betydelse av "träcka" är "draga, begiva sig", så din tolkning att han inte fick gå iland verkar rimlig. | |
| Minta | 2012-11-05 18:38 | |
![]() | En gammal betydelse är också "avgång, avsättning". | |
| shakespear | 2012-11-05 18:45 | |
![]() | Då var jag inte helt ute och cyklade :) Tack så mycket för er hjälp! | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-11-05 19:03 | |
![]() | g3.spraakdata.gu.se/...ri ng=sokid | |
| Tokpet | 2012-11-05 19:09 | |
![]() | Fågelbajs! | |