Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 838 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| skulsdens | 2012-11-05 19:59 | |
![]() | Slöjd? GIck förbi skolan i byn och fick då se en slöjdsal.... Tänkte, vafan, har inte slöjd spelat ut sin roll i samället? Nu när ungarna inte göra mycke annat än sitter framför datorerna, vore det inte dags att skrota ämnet, i alla fall som ordinarie, och göra gymnastik av de timmarna istället, så ungarna får röra sej lite mer. Gymnastiktimmarna har ju skurits ner enligt vad jag kan förstå och de torde väl behövas bättre, eller hur? | |
| Jobbar | 2012-11-05 20:06 | |
![]() | Slöjd är ett bra komplement till teoretiska ämnen, eftersom man får träning att arbeta med händerna. Dessutom är det bra på många sätt om man kan laga saker i stället för att slänga dem, och där kan slöjden spela en bra roll | |
| dinodog | 2012-11-05 20:17 | |
![]() | Mina grabbar tyckte slöjden var skitkul när de gick i skolan. Däremot tyckte de inte om musiken och teckning. | |
| Ikoflex | 2012-11-05 20:21 | |
![]() | Som sagt slöjd ger bra träning för statusyrken som t.ex kururg. | |
| ingson | 2012-11-05 20:22 | |
![]() | Det här var det dummaste förslaget på länge. Att arbeta med händerna är sorgligt underskattat i vårt moderna samhälle. Men utan handens skicklighet kommer man inte långt. Vill du ha mer gymnastik (vilket vore bra) så plocka bort religionskunskap. | |
| Lill-IT | 2012-11-05 20:23 | |
![]() | Inte mycket som slår stoltheten i ungarnas ögon när de kommer hem med något de själv gjort i trä- eller syslöjd. Jag tycker absolut att slöjden ska vara kvar. Ingen ska ha gått ur skolan utan att hållit i en hammare, skruvat med en skruvmejsel eller sytt i en knapp. | |
| corlini | 2012-11-05 20:23 | |
![]() | slöjden är ett måste och viktigare än man först tror. att få pröva på att skapa, arbeta med händerna, öva motorik, finmotorik, att se en produkt ta form från ingenting och få en grundläggande inblick i hur saker görs är absolut nödvändigt. tillslut har vi 3 miljoner arbetare som bara är teoretiker och datakunniga, som kan skapa allt i ett 3D program men inte har en susning om hur man gör eller vem som skall göra det. då har vi problem. tycker redan vi går åt det hållet i ilfart, skrämmande. folk kan sitta och designa, materialbestämma, kvalitet och belastningsstesta en fotpall men har inte en aning om hur den sätts ihop. hur sk vår industri klara sig när fabriken består av 1 pensionerad träarbetare och 200 data ingenjörer undrar man. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-11-05 21:35 | |
![]() | Det tråkiga med skolan idag är att slöjden och liknande ämnen inte prioriteras, det blir lite hipp som happ med dessa ämnen. I min dotters skola hade de slöjd, men inte hemkunskap, i 7:an. I 8:an ingen slöjd alls men däremot hemkunskap. Hur det blir i 9:an återstår att se... När jag gick i plugget hade vi båda ämnena hela högstadiet igenom. Det är viktigt att bevara slöjd som ämne i skolan tycker jag. | |
| skulsdens | 2012-11-06 15:11 | |
![]() | Jag har inte ifrågasatt hemkunskapen, tvärt om, den tycker jag är viktig. Men när det gäller slöjd må man väl ändå säga att den spelat ut sin roll. Jag menar, det är inte många som är intresserade av att jobba med trä idag... Och kläder köper man ju nya när de går sönder. Nej, Gymnastik på dessa timmar är bättre, då höjer man åtminstone folkhälsan. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2012-11-06 16:07 | |
![]() | Men snälla nån. Har du missat alla som hemfixare. Det är väl mer populärt nu än någonsin att snickra hemma. Jag skulle tro att det är många av hemmafixarna som minns lite av grunderna som dom fick i träslöjden. | |
| Ackina | 2012-11-06 17:10 | |
![]() | Jag håller med om att man oftast slänger trasiga kläder istället för att laga dem, men visst är det bra att kunna fålla ett par fina gardiner som blivit lite slitna, istället för att kasta dem? Samma sak med kläder. Är det sömmen som brister så är det väldigt enkelt att fixa. | |
| Mincie | 2012-11-06 17:14 | |
![]() | Slöjd är en utmärkt motvikt mot datorer och tv-spel! | |
| Ackina | 2012-11-06 17:49 | |
![]() | Om man inte spelar Minecraft, som ju går ut på att hugga träd och sten så att man kan bygga ;) | |
| toonfisken | 2012-11-06 18:47 | |
![]() | Tycker det vore trist om det blev så , ungarna gillar slöjd , iaf de som jag känner . | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-11-06 19:33 | |
![]() | Har inte föraktet för kreativa och tysta kunskaper spelat ut sin roll i samhället? | |
| So_open_mind - Ej medlem längre | 2012-11-06 19:45 | |
![]() | Ja slöjd,hemkunskap och gympa så mycket bättre än en dator,ungdomarna lär sig iallafall det hemma | |
| skuldenss | 2012-11-06 20:35 | |
![]() | Det handlar inte om förakt från min sida, utan prioriteringar, och där är ju slöjd ett slags särintresse, medan hemkunskap och gympa är mer allmängiltiga ämnen. Och är det nåt som lär prioriteras nu äre ju gympan, fan, ungarna rör sig ju knappt nå alls nu för tiden.. | |
| mask1 | 2012-11-06 21:18 | |
![]() | Ett antal plus med slöjd:. .. .att träna finmotorik, få upp känsla för material, lära sig hantera verktyg, lära sig sticka etc. .att följa en arbetsgång att planera lägga upp och utvärdera sitt arbete ... mm mm Bilden kanske också ska bort och musiken... ...geografi är väl omodernt.. för att inte tala om fysik... Det finns mycket att springa på istället! | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-11-06 21:57 | |
![]() | Även fast jag inte gillade slöjd så mycket när det begav sig för min del, så förstår jag nyttan med t.ex. syslöjd. Det är kunskaper som man kan ha stor användning för. Att kunna lägga upp ett par byxor som är för långa, att kunna sy i en knapp, sticka en mössa, laga ett par favoritbrallor med mera. | |
| marmeladov22 | 2012-11-06 22:30 | |
![]() | täppas fogelberg | |