Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade46
Mobilspel
Pågående20 297

Forumkategorier

Användare Inlägg  
meimse2012-11-12 20:33
Antal inlägg: 733

skolminnen
Vad minns ni av er skoltid? Obs inga personnamn, meningen är inte att hänga ut person utan att ge elevperspektivet som jag tycker saknas i babblet om skolan.
Således:
Jag minns t.ex. "skepparn", fysikläraren som rakryggad ,likt Napoleon, höll ena handen i sin skepparkavaj. Han tuggade tobak och det hände att han spottade ut den färdigtuggade på golvet. En god pedagog som gjorde lektionerna intressanta. Varför det då? Man skall nog inte underskatta betydelsen av väntan på en tobaksloska men framförallt så kände vi att han respekterade oss och betraktade oss som tänkande varelser.

blue_moon2012-11-12 21:59
Antal inlägg: 9713

Minns vår tysklärare första året i realskolan. Han var metodisk och lät frågorna gå i tur och ordning från vänster till höger, rad efter rad. På så sätt förhördes vi på hela tyska grammatiken tills den satt som en smäck!
En av killarna hade svårt att uttala "ich", och han fick säga "i Kina, i Kina, i Kina..." tills han fick fram det rätta tje-ljudet.

slånbär2012-11-12 22:00
Antal inlägg: 5539

Flourtanten!!

sfi2012-11-12 22:15
Antal inlägg: 137

Minns kristendomsläraren (det fanns då) som bröt benet. Vi hade psalmverser i utantill läxa nästan varje lektion. När han gick med benet gipsat kom ett ljushuvud i klassen på att läraren satt stilla hela lektionen med ryggen mot tavlan, så ljushuvudet skrev hela psalmversen på tavlan. Alla rabblade versen utan att staka sig den lektionen, men en elev var lite närsynt och var tvungen att använda fusklapp. Det kom läraren på och sittande framför svarta tavlan skröt han belåtet: "Försök aldrig fuska för mig. En gammal lärare kan ni inte lura."

meimse2012-11-12 22:17

Åh, tyska läraren var jag lite kär i. Jag valde latinlinjen precis bara för att han var klassföreståndare där. Latinlärar`n hade väldigt korta armar som han godmodigt skrattande vevade vilt med, när han tyckte att vi dvs jag översatte för tokigt(fri översättning heter det)

Fluortanten var inte uppfunnen då guskelov.

mrperfect2012-11-12 22:21
Antal inlägg: 11437

rasterna samt fotbollen efter skolan

ttiittii - Ej medlem längre2012-11-12 22:26
Antal inlägg: 37631

jag har gått i sveriges mest vandaliserade skola,tror dom håller på och river delar av den nu,jag älskade min musikfröken hon var underbar vi som gick i kör på matrasten hade så roligt vi satt upp my fair lady och andra kända musikaler,när jag gick i 3:an så fick jag spela Lina i Emil det var jätte kul,vi började och öva för Lucia spektaklet i august och vi var så bra.alla lärare var bra utom ett parstycken vi besökte nog alla museum i stockholm och konserthuset jag kommer alldrig glömma när vi var någa som fick gå fram och dirigera orkestern i tur och ordning och när det var min tur och dirigera så spelade orkestern eckoren satt i granen jag var fundersam över det gick i första klass då,det mesta var kul utom kast med liten boll jag hatar små bollar och förstår inte varför dom finns för ,jag var typ sämst på små bollar. vi fick läsa konst från 7:an skit kul det med,vi hade en fantastisk teckningslärare sen fans det en och annan satunge,vi överlevde

ttiittii - Ej medlem längre2012-11-12 22:27

fluor tanten mins jag mycket väl hon är införd i mina barns skola nu

slånbär2012-11-12 22:30
Antal inlägg: 5539

Minns med värme min musiklärarinna tillika pianolärare som lärde mig älska klassisk musik. Hon var en äldre, liten och spröd kvinna, trodde alla, tills hon kom till skolan med sin gigantiska boaorm om halsen!!! Häftig tant som påminde väldigt mycket om Zahra Leander både till utseende och maneer.

Lill-IT2012-11-12 22:36
Antal inlägg: 31556

Innan vi fick bamba så gick alla barn hem och åt på lunchen.
En gång höll min lärare kvar mig hela lunchen och läxade upp mig för att jag hade hjälpt en klasskompis på lektionstid att förstå en matteuppgift vi fått. (vi fick inte lämna våra platser eller prata med varandra på lektionstid.)
När jag kom hem den dagen brast allt och jag bara grät. Ingen vuxen hade någonsin skällt på mig innan.
Min pappa blev väldigt arg. På läraren då. Den uppläxningen lär inte läraren glömma så länge hen lever.

bommarna2012-11-12 23:25
Antal inlägg: 366

Jag blev mobbad av en klasskamrat i mellanstadiet. Min modiga mamma ringde både lärare, rektor och föräldrar och fick slut på det.

meimse2012-11-12 23:36

Åh Lill-IT tur du hade en klok pappa.

Jag kommer många långa lektioner, en entonigt malande röst vid katedern och en enda längtan efter rast eller skoldagens slut. Vem eller vilka som höll i dessa lektioner minns jag inte alls.

En mattelärare vi hade favoriserade klassens mattesnillen. Flera av oss andra betraktade han som totalt hopplösa fall som bara var att ignorera. Efter hans undervisning ansåg jag att mattedelen fattades i min hjärna. Kommer mycket väl ihåg vad han hette och hur han såg ut. Med annan mattelärare, flera år senare, gick det över förväntan.

Silfverkrok - Ej medlem längre2012-11-12 23:56
Antal inlägg: 7174

kommer ihåg mina första betyg. fick dom i trean och det var fem ämnen. 2 treor, 2 fyror och en femma. plus att jag var kär i fröken :)

inchina2012-11-13 07:38
Antal inlägg: 208

Minns en extremt sträng mattelärare som avslutade varje lektion med; om ni väcks upp mitt i natten ska ni kunna det som rinnande vatten...men jag lärde mig en hel del:)

ttiittii - Ej medlem längre2012-11-13 08:24

vi sjöng :rektorn ska hängas och skolan ska sprängas.........osv

CrazyQ2012-11-13 09:39
Antal inlägg: 602

I högstadiet hade vi en biologilärare som kallades för Hakan. Han hade ingen haka helt enkelt!
Han var otroligt mesig och många hånade honom och gjorde dumma saker.
När jag gick i 7.an, var det en 9:e klassare som kastade ut läraren genom fönstret. Ut i djupsnön.
En annan såpade golvet så han halkade omkull i korridoren med händerna fulla av böcker.
Han "skruvades in" i ett klassrum också. Dom skruvade in några skruvar i springorna i dörren så den satt fast. han fick sitta där inne tills en annan lärare skulle ha rummet nån timme senare.

På gymnasiet gick jag målarlinjen och vår lärare var alkoholist och satt och drack på sitt kontor. Han sniffade också lacknafta och var ständigt i rus. Förstår inte att han fick behålla sitt jobb! Pågick i flera år.

jonisk - Ej medlem längre2012-11-13 09:50
Antal inlägg: 7985

Minns ffa min första vecka i skolan. Jag var fem, skolan en flickskola i Rickmansworth, lärarna strängare än något jag varit med om...och jag kunde bara räkna till tio och fråga om någon ville leka. Det var väldigt skönt när det blev lördag eftermiddag den veckan. Å andra sidan, på en månad satt språket.

ormesson - Ej medlem längre2012-11-13 11:12
Antal inlägg: 82

jag minns med fasa den tid vi hade kantorn i mellanstadiet, han slogs och slet oss i håret.
Jag minns särskilt två flickor som var blyga och osäkra och som ofta vid högläsning kom av sig av nervosietet och då kastade han sig nerför katedern och slet tag i deras hår och väste att de skulle ta om.
Varje gång turen kom till dessa flickor blev hela klassen tyst och håll andan så de inte skulle staka sig men ack förgäves..
På gymnasiet hade jag särskilt en lärare i religion och historia som trollband mig fullständigt med sina berättelser och man såg fram mot hans lektioner och min underbare språklärare..härliga minnen.
Vilken härlig tråd förresten haha

piilu2012-11-13 15:27
Antal inlägg: 10186

Skolsköterskan - den underbaraste och mest fantastiska varelse som fanns. Hon såg mig och hon förstod mig - så empatisk och medkännande. Synd att jag som vuxen inte hade möjlighet att tacka henne - döden kom ledsamt nog emellan. Hon var ljuset i ett kompakt mörker.

nippertippan2012-11-13 15:34
Antal inlägg: 792

Jag minns hur läraren i hemkunskap skulle lära oss att stryka bort svettfläckar från skjortkragar. Hon fick telefon... och då passade jag på att fylla strykjärnet med buljongvatten...ops..

Svettfläckarna blev värre...

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?