Spelrum
Giraffen50
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade79
Mobilspel
Pågående19 808

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Jochen7772012-12-12 19:55
Antal inlägg: 200

Scientology
vad vet ni om detta?
Har kollat endel läckta filmer o ljudupptagningar, o dess grundare är helt psykotisk i sitt rabblande, vilket kan vara ev sjukdomstillstånd som utvecklats med ålder. text demens.
men de som motsätter sig L.R.H s läror är a bla att hanns bok dianetics är helt ovetenskaplig, ogrundande antaganden osv. Den var skriven som ett alternativ, komplement till psykologin, men blev förkastad av psykologin, och nu är en motståndare till den. Men på vilket sätt skulle den vara ovetenskaplig, baserad på ogrundade antaganden, gentemot psykologins fäder, som Rudolph Goclenius , Wilhelm Wundt, William James, Sigmund Freud osv. Allt deras arbete är baserat på antaganden o vanföreställningar, som kvinnors hysteri, som var ett legitimt tillstånd då, men nu är inte det. känns lite som att kasta sten i glashus av psykologer som så lätt avfärdade ett nytt synsätt på samma problem, då de bygger på lika mycket humbug som de anklagar scientologin för.

jaapmeister - Ej medlem längre2012-12-12 19:58
Antal inlägg: 2109

Jag vet inte mycket om scientologi, men psykologin har utvecklats betänkligt sedan Freud, Jung, och gänget.

apbur2012-12-12 20:27
Antal inlägg: 9699

"En vetenskaplig studie av dianetikens anspråk som genomförts av Harvey Jay Fischer 1953 drog slutsatsen att dianetiken inte förbättrade vare sig den intellektuella, matematiska eller konfliktlösande förmågan.[3] Denna studie använde en testgrupp bestående av 36 personer som delades in i tre grupper som fick olika mängder (eller ingen) dianetisk terapi under 60 dagar. Efteråt testades deras förmågor på de tre områdena och ingen skillnad i testresultat kunde urskiljas."

sv.wikipedia.org/wik...i/ Dianetik

Haha, hur kan man misslyckas? Släng in en tredjedel i valfri lågstadieklass så ska vi se på resultat.

shulten2012-12-12 20:36
Antal inlägg: 1424

Psykotiskt rabblande med humbug till läror finns det gott om även i svenska frikyrkor med mera. Om nu medlemmar i scientologikyrkan känner ett gott välbefinnande med att tillhöra dem liksom de medlemmarna i olika frikyrkor så har jag inget emot det.

Mindymoo2012-12-13 01:30
Antal inlägg: 1743

Det otäcka är väl att de förföljer avhoppare och oliktänkande kritiker. Att de sen förkastar vetenskap och tror på utomjordingar och drar folk på en massa pengar, det är en annan sak.

Skitkärring2012-12-13 13:15
Antal inlägg: 196

Hur Travolta och Cruise med flera kan vara med, det fattar jag inte.
Travolta verkar ju vara en sympatisk filur annars, så det är en gåta. Kanske förståndet minskar i takt med att pengahögen ökar?

Jochen7772012-12-14 09:29
Antal inlägg: 200

har kollat lite på vad dianetik, funkar eller utförs i praktiken. och jag förstår varför psykologer motsäger sig det, det är typ det samma de gör, fast för en bråkdel av kostnaden i usa. man skulle kunna hävda att det är dåligt att det utförs av outbildade, men i ett ämne som psykologi där fakta inte är fakta längre än tills nästa fluga kommer i behandling så känns det inte som det spelar någon roll, för hur mycket humbug man är utbildad i blir det inte mer än humbug.
frågan som jag kan kritisera är vad de gör med materialet de får ut av sina auditioner, som är i psykologins värd sekretess.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?