Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 337

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MrElgh2012-12-24 01:28
Antal inlägg: 195

Jag är faktiskt imponerad!
Under denna korta tid jag varit med här kan jag bara säga att jag stortrivs. Trodde inte att sånt var möjligt!
Och så har jag sagt till min vuxne son att skaffa sig ett riktigt liv, när han vart vid sina forum! Skäms på mig...
Här stöter man på begåvade, galna, sociala, fundersamma och vänliga människor i olika åldrar. Om jag blir lite mer aktiv så blir det säkerligen ännu bättre.
År 1881 utgavs en dikt av en poet vid namn Runegård som vi alla känner till första versen av. Det är "Tomten"
Nedan kommer den i sin helhet.
Jag önskar er alla en riktigt god och fridfullt jul/MrElgh

Midvinternattens köld är hård, stjärnorna gnistra och glimma. Alla sova i enslig gård djupt under midnattstimma. Månen vandrar sin tysta ban, snön lyser vit på fur och gran, snön lyser vit på taken. Endast tomten är vaken.

Står där så grå vid ladgårdsdörr, grå mot den vita driva, tittar, som många vintrar förr, upp emot månens skiva, tittar mot skogen, där gran och fur drar kring gården sin dunkla mur, grubblar, fast ej det lär båta, över en underlig gåta.

För sin hand genom skägg och hår, skakar huvud och hätta ---»nej, den gåtan är alltför svår, nej, jag gissar ej detta» ---slår, som han plägar, inom kort slika spörjande tankar bort, går att ordna och pyssla, går att sköta sin syssla.

Går till visthus och redskapshus, känner på alla låsen ---korna drömma vid månens ljus sommardrömmar i båsen; glömsk av sele och pisk och töm Pålle i stallet har ock en dröm: krubban han lutar över fylls av doftande klöver; ---

Går till stängslet för lamm och får, ser, hur de sova där inne; går till hönsen, där tuppen står stolt på sin högsta pinne; Karo i hundbots halm mår gott, vaknar och viftar svansen smått, Karo sin tomte känner, de äro gode vänner.

Tomten smyger sig sist att se husbondfolket det kära, länge och väl han märkt, att de hålla hans flit i ära; barnens kammar han sen på tå nalkas att se de söta små, ingen må det förtycka: det är hans största lycka.

Så har han sett dem, far och son, ren genom många leder slumra som barn; men varifrån kommo de väl hit neder? Släkte följde på släkte snart, blomstrade, åldrades, gick ---men vart? Gåtan, som icke låter gissa sig, kom så åter!

Tomten vandrar till ladans loft: där har han bo och fäste högt på skullen i höets doft, nära vid svalans näste; nu är väl svalans boning tom, men till våren med blad och blom kommer hon nog tillbaka, följd av sin näpna maka.

Då har hon alltid att kvittra om månget ett färdeminne, intet likväl om gåtan, som rör sig i tomtens sinne. Genom en springa i ladans vägg lyser månen på gubbens skägg, strimman på skägget blänker, tomten grubblar och tänker.

Tyst är skogen och nejden all, livet där ute är fruset, blott från fjärran av forsens fall höres helt sakta bruset. Tomten lyssnar och, halvt i dröm, tycker sig höra tidens ström, undrar, varthän den skall fara, undrar, var källan må vara.

Midvinternattens köld är hård, stjärnorna gnistra och glimma. Alla sova i enslig gård gott intill morgontimma. Månen sänker sin tysta ban, snön lyser vit på fur och gran, snön lyser vit på taken. Endast tomten är vaken.

seaburg2012-12-24 01:49
Antal inlägg: 2676

Visst är det fint Mr Elgh :-) God Jul !
Här i seriösa forumet kan man kika in efter midnatt.
Under dagtid är här oftast befolkat av kunnigt folk med minst två mandatperioder som folkvald i ryggan,,,,

hundbiten - Ej medlem längre2012-12-24 21:46
Antal inlägg: 2225

Haha, love you guys :)
Seriously.

skrabban2012-12-24 22:01
Antal inlägg: 1031

Det var Viktor Rydberg som har skrivit Dikten Tomten inte Runegård-

mrperfect2012-12-24 22:56
Antal inlägg: 11437

Bortsett från att du råkade skriva fel författare så håller jag med dig. Man blir förvånad ! I poositiv mening :)

hundbiten - Ej medlem längre2012-12-24 23:10
Antal inlägg: 2225

Mrperfect, jag såg dig på facebook. Du hade en imponerande charmig bild där. Just saying, not ragging.

toonfisken2012-12-25 22:46
Antal inlägg: 732

FANTASTISKT !!

mrperfect2012-12-26 00:52
Antal inlägg: 11437

hundbiten, que ? =)

Vendela342012-12-26 13:23
Antal inlägg: 145

Som liten knatta gick jag runt hos grannarna och rabblade denna dikt. Kan den inte utantill idag. Jätteroligt att få den på pränt - tack.
F.ö. visas den som film på SVT kring julen varje år.

Lill-IT2012-12-26 13:35
Antal inlägg: 31561

Hihi.. var jag ju tvungen att kolla in din FB-bild MrP.. och ja, den var urcharmig. :)

Jag älskar Tomten-dikten. Även jag kunde rabbla den fram och baklänges som barn.. Den är helt underbar. <3

God fortsättning MrElgh och alla ni andra!

MrElgh2012-12-27 23:23
Antal inlägg: 195

Hej på er.
Visst hade jag fel när jag menade att Johan Ludvig Runeberg skrev Tomten. Blev så förvånad över att det inte var Viktor Rydberg... Men dikten är härlig ändå.

Snart närmar sig nyåret och min råtta till hund har redan börjat darra inför det stundande smällandet. Hemvärnet övar upp sig i skogen så rastningen blir stolpe-in. Bekvämt för husse i alla fall.

Får önska er alla en god fortsättning fram till nyår ;-)

Mindymoo2012-12-28 01:38
Antal inlägg: 1743

God fortsättning!

kajix2012-12-28 04:58
Antal inlägg: 7767

Den är så fin baklänges.

.nekav rä netmot tsadnE .nekat åp tiv resyl nöns ,narg hco ruf åp tiv resyl nöns ,nab atsyt nis reknäs nenåM .ammitnogrom llitni ttog dråg gilsne i avos allA .ammilg hco artsing anronräjts ,dråh rä dlök snettanretnivdiM

.arav åm nalläk rav ,rardnu ,araf llaks ned nähtrav ,rardnu ,mörts snedit aröh gis rekcyt ,mörd i tvlah ,hco ranssyl netmoT .tesurb atkas tleh seröh llaf snesrof va narräjf nårf ttolb ,tesurf rä etu räd tevil ,lla nedjen hco negoks rä tsyT

.reknät hco ralbburg netmot ,reknälb teggäks åp nammirts ,ggäks snebbug åp nenåm resyl ggäv snadal i agnirps ne moneG .ennis snetmot i gis rör mos ,natåg mo lävkil tetni ,ennimedräf tte tegnåm mo arttivk tta ditlla noh rah åD

.akam anpän nis va djlöf ,akabllit gon noh remmok molb hco dalb dem neråv llit nem ,mot gninob snalavs läv rä un ;etsän snalavs div arän ,tfod steöh i nelluks åp tgöh etsäf hco ob nah rah räd :tfol snadal llit rardnav netmoT

!retå ås mok ,gis assig retål ekci mos ,natåG ?trav nem--- kcig ,sedardlå ,edartsmolb ,trans etkäls åp edjlöf etkälS ?reden tih läv ed ommok nårfirav nem ;nrab mos armuls redel agnåm moneg ner ,nos hco raf ,med ttes nah rah åS

.akcyl atsröts snah rä ted :akcytröf ted åm negni ,åms atös ed es tta saklan åt åp nes nah rammak snenrab ;arä i tilf snah allåh ed tta ,tkräm nah läv hco egnäl ,aräk ted teklofdnobsuh es tta tsis gis regyms netmoT

.rennäv edog orä ed ,rennäk etmot nis oraK ,ttåms nesnavs ratfiv hco rankav ,ttog råm mlah stobdnuh i oraK ;ennip atsgöh nis åp tlots råts nepput räd ,nesnöh llit råg ;enni räd avos ed ruh ,res ,råf hco mmal röf telsgnäts llit råG

--- ;revölk ednatfod va sllyf revö ratul nah nabburk :mörd ne kco rah tellats i ellåP möt hco ksip hco eles va ksmölg ;nesåb i rammördrammos sujl snenåm div ammörd anrok--- nesål alla åp rennäk ,suhspaksder hco suhtsiv llit råG

.alssys nis atöks tta råg ,alssyp hco andro tta råg ,trob raknat ednajröps akils trok moni ,ragälp nah mos ,råls--- »atted je rassig gaj ,jen ,råvs röftlla rä natåg ned ,jen»--- attäh hco duvuh rakaks ,råh hco ggäks moneg dnah nis röF

.atåg gilrednu ne revö ,atåb räl ted je tsaf ,ralbburg ,rum alknud nis nedråg gnirk rard ruf hco narg räd ,negoks tom rattit ,aviks snenåm tome ppu ,rröf rartniv agnåm mos ,rattit ,avird ativ ned tom årg ,rrödsdrågdal div årg ås räd råtS

.nekav rä netmot tsadnE .nekat åp tiv resyl nöns ,narg hco ruf åp tiv resyl nöns ,nab atsyt nis rardnav nenåM .ammitsttandim rednu tpujd dråg gilsne i avos allA .ammilg hco artsing anronräjts ,dråh rä dlök snettanretnivdiM

Jumanjia2012-12-28 07:44
Antal inlägg: 539

avancerat! haha :-)

Incidental - Ej medlem längre2012-12-28 08:02
Antal inlägg: 7958

Haha Kajix

Triss - Ej medlem längre2012-12-28 08:32
Antal inlägg: 417

Här blir man mäkta imponerad när folk kan alla versarna fram o baklänges!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?