Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 882

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nippertippan2012-12-29 09:59
Antal inlägg: 792

Hundarnas skräcknatt
Tänk på att inte smälla smällare i innergårdar och utanför boende, det ekar så hemskt och det blir jobbigare för alla hundar.

Det finns hundar som kan bli så rädda att dom dör. Visa hänsyn på Nyårsafton. Det är hemskt nog att man smäller långt ,både före och efter nyårsafton.

GOTT NYTT ÅR!

Hur rädd är din hund? Tips inför nyårsafton?

corlini2012-12-29 10:04
Antal inlägg: 3172

våra hundar bryr sig inte alls men ett par av hästarna kan bli väldigt stressade, men de flesta bryr sig inte. kanske har vi tur med djuren vad vet jag?

en väninnas hund blir helt tokigt rädd, panisk och helt knäckt.

vi brukar inte smälla ändå. förr gjorde vi det men insåg fort att det var väldigt överskattat och helt meningslöst.

nippertippan2012-12-29 10:05

Det var några ungar som smällde nära min hund igår, hon vart så klart jätterädd, men lugnade ner sig efter ett tag. Men hade jag fått tag i dom hade jag dragit dom i örat!

Triss - Ej medlem längre2012-12-29 10:06
Antal inlägg: 417

Vår gamla vovve är jätterädd men det är inget att göra åt. Hon får gå omkring och flämta och darra. Vår nya har inte upplevt ngt nyår än men hon verkar vara en robustare typ så det kanske går bättre. Hur som helst skulle nog båda två bli skräckslagna om jag stängde oss i källaren med radion på hög volym. Inga tips alltså, mer än att ge dom godis. Det pågår bara några timmar.

jonisk - Ej medlem längre2012-12-29 10:10
Antal inlägg: 7985

Min hund var jätterädd första året, men förra nyår såg en kompis (jag jobbade, i närheten dock) till att busa och leka sök under hela tiden det smällde. Då var det helt lugnt, så länge han var upptagen med något annat struntade han i smällarna. Tror mer på det, trygghet och aktivering, än t ex bomull i öronen; det senare förstärker bara det läskiga och ovana.

nippertippan2012-12-29 10:10

Jag fick min hund efter nyår detta år, så jag vet inte hur hon reagerar, men hon är ju rätt stark mentalt, så det kan gå bra. Vill dock inte att hon ska utveckla en rädsla och panik.

nippertippan2012-12-29 10:12

Jonisk, ja det är bra tips.. att leka bort allt, visa att man själv inte reagerar på smällarna. Men det funkar nog bättre på hundar som inte hunnit utveckla den där panikrädslan.

jonisk - Ej medlem längre2012-12-29 10:19

Ja, det gör det nog. Men börjar man tidigt med det så tror jag stenhårt på det, som alltid - är matte/husse inte rädd eller inte reagerar så hör inte hunden det heller.

jonisk - Ej medlem längre2012-12-29 10:19

Gör, inte hör.

ttiittii - Ej medlem längre2012-12-29 10:24
Antal inlägg: 37631

dra igång musik på hög volym i det rummet som hunden är i,det finns cd skivor med smällljud på lite sent nu,men att vänja hunden nu till sista april

jonisk - Ej medlem längre2012-12-29 10:29

Samma sak där, förstärker bara det onaturliga med smällandet. Tror jag.

MrElgh2012-12-29 10:38
Antal inlägg: 195

Min lille jackrussell förvandlas till ett darrande vrak under en period nu. Han visade upp skotträdslan redan som liten valp och den har inte kunnat påverkas av vare sig träning, lek eller lugnande medel.
Det blir en hund som knappt äter eller rastar sig, hoppar högt när en dörr stängs och emellanåt svimmar...
Så visst kan det vara jobbigt, men samtidigt tycker jag inte att andra ska behöva ta hänsyn till detta. Det är mitt ansvar att försöka göra det bästa för hunden.
Mitt i allt detta tänker jag på min förra hund. Som verkligen gillade att jaga raketer på nyår :-)

ttiittii - Ej medlem längre2012-12-29 10:42
Antal inlägg: 37631

dom hör inte smällarna om man spelar hög musik,hundar skiter i natuligt och onatuligt

mönjelilja - Ej medlem längre2012-12-29 10:43
Antal inlägg: 3613

Min hund var hur cool som helst när det smällde på nyår. Tills han vad sex år och en elak unge smällde en smällare precis bakom honom. Han hoppade högt och blev sedan ett nervvrak när det smällde. Trots att jag som matte hade lyckats få honom helt orädd sedan han var valp så var det arbetet förgäves när han väl hade blivit skotträdd.

nippertippan2012-12-29 10:43

Ur miljösynpunkt så innehåller raketer en massa tungmetaller och det blir skräpigt överallt.

Tommy 19792012-12-29 10:43
Antal inlägg: 1188

Om inget annat hjälper: ge hunden lugnande medel, man kan t ex blanda ut det i deras mat. Jag har inte hund själv, men hellre att den går omkring som en zombie att den är livrädd. Medicinernas verkan går ju dessutom över.

jonisk - Ej medlem längre2012-12-29 10:48

Jaså, det gör dom? Instinkter och så är bara humbug?

jonisk - Ej medlem längre2012-12-29 10:48

Till ttiittii, alltså

hundbiten - Ej medlem längre2012-12-29 11:05
Antal inlägg: 2225

Nu vet jag inte riktigt hur Titti menar. Måste ju vara ganska plågsamt och kanske ge tinnitus för hundens känsliga hörsel med så hög musik att det förtar tjutet och knallarna från fyrverkerier.
Visst är det roligt och vackert med fyrverkerier men jag önskar nästan att det vore historia. Inte bara för rädda djurs skull, utan för hela miljön. Det kan fan inte vara bra att skicka upp så mycket farligt skräp. Aldrig mer köper vi brinnande rislyktor heller.
Hur som helst vore det bättre nu då om folk kunde begränsa sitt smällande till nyårsaftonen. Då har djurägare en chans att resa bort, använda medicin, hörselproppar eller vad det kan vara. På många ställen skjuts det nu och då under denna veckan och DET kan verkligen orsaka trauma för djuren.

Serduszko - Ej medlem längre2012-12-29 11:11
Antal inlägg: 18

Här i Örebro har bl a ICA Maxi, Plantagen, Rusta och Willys slutat att sälja fyrverkerier...just pga att djuren far illa och att människor skadas!
Att sen miljön inte heller mår bra av alla dessa kemikalier är ju också ett faktum...ett steg i rätt riktning tycker jag!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?