Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade28
Mobilspel
Pågående19 916

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2013-01-14 16:22
Antal inlägg: 6854

Öppen fritidsverksamhet
Jag är med och öppnar en öppen fritidsverksamhet för barn mellan 10-12 år.
Nu har vi kommit till inköp av leksaker och utrustning..., men jag tycks ha glömt bort vad man lekte med i den åldern? Och framför allt har det säkert förändrats sen jag hade barn i den åldern.
Hjälp mig med förslag..., än så länge har jag kommit på sällskapsspel och det är ju inte så svårt för där kolla jag bara ålder som passar.
Men leker man med barbie och lego i den åldern?
Och vad mer är populärt att leka med?
Tack på förhand!

kulspel22013-01-14 16:29
Antal inlägg: 132

En cd-spelare med aktuell musik. Barn i den åldern gillar att mima o uppträda(enligt min erfarenhet). Inte alla naturligtvis men tror att en del hade uppskattat det :)

slånbär2013-01-14 16:36
Antal inlägg: 5539

Tror inte att Barbie o Lego är så vanligt längre i den åldern. Det är mest data o mobilspel som gäller. Men brädspel tycker jag är en bra ide, tror att ungarna idag knappt vet hur man spelar på riktigt. Monopol, fia och självklartalfapet. Kolla med nån skola i närheten vad ungarna i den åldern gillar att göra. Pysselgrejer är nog alltid ett rätt säkert kort.

blåhund - Ej medlem längre2013-01-14 16:38
Antal inlägg: 469

Myshörna med saccosäckar, bra musik i lurar, lera-gips-papper-tyg-pärl or pyssel, böcker, kök med möjlighet att baka nåt gott, plantera lökar,pressa växter, göra egna scrapfotoalbum,kort,tryck a bilder på thirts,sy,snickra ihop en cdhylla, göra klösbräda till katten,teckna o måla med riktiga stafflier o bra färger o material, rita serier,spela basket,holahops, mm mm..det finns väl hur mycket som helst för barn i den åldern att hitta på?

ttiittii - Ej medlem längre2013-01-14 16:43
Antal inlägg: 37631

varför?dom vill bara ha datorer och tv spel wii,gamekube,playstation blåhund,det var många år sedan barn var intreserade av sådant

Incidental - Ej medlem längre2013-01-14 16:45
Antal inlägg: 7958

Men bra att ge alternativ till datorer och mobiler tycker jag.

125478 - Ej medlem längre2013-01-14 16:48
Antal inlägg: 8332

Varför generaliserar du för Titti. Det är olika vad ungar gillar och man måste ge dom chansen att göra annat också! Sällskapsspel som t.ex. Fyra i rad går hem både hos ung och gammal, likaså frågesportsspel typ TP. Många gillar att spela in och sjunga och göra små shower för varandra. Bollar i olika former är bra.

slånbär2013-01-14 16:53

Precis, en fritidsverksamhet ska ju kunna ge det ungarna annars inte skulle komma på tanken att göra. Dator kan dom hålla på med hemma. På fritids upptäcker man ofta vilka skills ungarna har utan att dom ens vet om det själva. Att spele riktiga spel ger ungarna mer än bara tidsfördriv, dom tränar även på den sociala biten som tex att förlora, att vinna utan att bli övermodiga och att komma överens om regler och annat.

slånbär2013-01-14 16:56

Ttiittii, du och dina barn har ju egentligen ingen aning om hir andra ungar i grupp och i organiserad verksamhet fungerar eftersom ni ju aldrig haft ungar varw sig på dagis eller fritids. Det hade kanske varit nyttigt för dina barn att gå på fritids , då hade dom kanske haft andra intressen än data och sånt. Eller pratar du som vanligt om hur alla andras barn fungerar enligt din egen teori?

ttiittii - Ej medlem längre2013-01-14 17:01

tror ni på riktigt att ungarna gillar sällskaps spel?vilka ungar behöver socialträning idag?barn är födda in i en social gemenskap från dagis och framåt,9-12 åringar kan förlora redan,frågar min son som är 12 år,bara dator men du måste önska något mer hoppstyltor och någonting mer?nä inget mer ,men en del gillar fotboll så en fotboll då

125478 - Ej medlem längre2013-01-14 17:04

Tror gör man någon helt annan stans...

Jag har jobbat på Fritidsgård och har en dotter som nyligen gått på Fritids, så jag tror inte, jag vet vad jag pratar om.

ttiittii - Ej medlem längre2013-01-14 17:06

så du tror att det inte det finns annan gemenskap då?vi har haft både fritids och förskola i vår kyrka,så dom här barnen är inte isolerade på något vis.dom sjunger alla i kör och spelar flera instrumet,går på scauting,och kampsport,men det ser jag på den fritids som finns nu det är bara fort äta mellis och sen lana som gäller

ttiittii - Ej medlem längre2013-01-14 17:07

siffran, fritidsgård är större barn det är inte samma sak som fritids

slånbär2013-01-14 17:12

Ttiittii på fritids kan man gå upp tom femte eller sjätte klass beroende på hur det ser ut i kommunen. Barn på fritids håller med glädje på med ovanstående aktiviteter. Du har juverkligen ingen som helst aning om detta eftersom du inte har haft dina barn på fritids och därmed inte har någon egen erfarenhet utan i vanlig ordning bara antar saker och ting.
Fritidsgård finns på högstadiet och även där finns det annat än bara data att göra.

slånbär2013-01-14 17:16

På vår skola får barnen inte spela data alls, även mobilspelande är starkt begränsat. Hur vet du hur det ser ut i den riktiga världen utanför din lilla damm? Du går på sånt du hör talas om men egen erfarenhet lider du ju uppenbar brist på.

RaEl - Ej medlem längre2013-01-14 17:31
Antal inlägg: 449

Lego, brädspel, pennor och ritpapper, kaplastavar...Böcker

125478 - Ej medlem längre2013-01-14 17:31

Titti, du tror inte jag vet åldern på barnen jag jobbade med?

På eftermiddagarna på vår Fritidsgård hade vi öppen verksamhet för barn från årskurs 3 och uppåt. Så jag vet som sagt vad jag pratar om och svamlar inte bara...

Gautama2013-01-14 18:22
Antal inlägg: 6854

Vi kommer absolut ha tv-spel för det gillar alla barn i den åldern. Vi kommer också ha många brädspel för att det är kul att spela det, och jag är övertygad om att många barn gillar det. Inte bara för social träning.

Vi är en fotbollsklubb så vi kommer också ha mycket fokus på idrott och rörelse så som fotboll, handboll, basket, lekar, innebandy och allt man kan komma på.

Tack för tips..., kom gärna med fler..., just att många vill uppträda och musik var ett bra tips, tänkte man kunde fixa lite utklädningskläder också.

slånbär2013-01-14 18:30

Det där med utklädningskläder är väl mer tveksamt....hos oss är det enbart dom yngre barnen som tycker det är kul om det inte är en regelrätt maskerad eller halloween förstås. Fotbollsspel , du vet ett sånt där bord där man snurrar gubbarna tycker dom flesta är kul.

Gunilla _2013-01-14 19:50
Antal inlägg: 4425

Foosball-, hockey- och TV-spel, biljard, sällskapsspel (Skip-Bo, UNO, Blokus, Scrabble, TP...), finare/roligare pärlor till smycken, böcker, musik, smink, "frisyrfixarmöjligheter". .. Tekniklego kan säkert funka, annars tror jag lego går bort och det gör nog (Barbie)dockor också.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?