Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade39
Mobilspel
Pågående19 926

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tävelsås - Ej medlem längre2013-01-16 21:14
Antal inlägg: 44

barnfattigdom
Har vi blivit blåsta på en massa pengar vi skänkt för att motarbeta barnfattigdomen? Jag fick intrycket ikvällens program på tv att man överdrivit lite i sin kampanj föratt hösta in lite extra deg. Jag menar att om det är som de säger att 250 000 barn är hungriga varje dag är det ju för djävligt. Politikerna hade ju samma åsikt och samma källa till kunskap. Det som skrämmer (och naturligtvis gläder mig) mig mest är att det verkar inte vara sant.
Fritt fram för åsikter!!!!

So_open_mind - Ej medlem längre2013-01-16 21:19
Antal inlägg: 348

Hjälp våra egna först säger inget mer

So_open_mind - Ej medlem längre2013-01-16 21:19

thg

slånbär2013-01-16 21:27
Antal inlägg: 5539

Vad menar du med våra egna? Det är väl barn i sverige som det handlar om eller hur tänker du? För fattigdom i sverige är ju inte samma sak som fattigdom i tex syrien eller indien.

So_open_mind - Ej medlem längre2013-01-16 21:30

Är det ?? är det inte alla barn i andra länder som tex fadder galan och så ??

janne1212122013-01-16 21:31
Antal inlägg: 4722

Kunde väl egentligen alla fatta att siffrorna inte stämde, så ser det inte ut i Sverige idag. Men det är klart att det finns organisationer och inte minst politiska partier som gärna rider på sån skräckpropaganda. Smutsigt men som sagt inte helt oväntat

limpan__22013-01-16 21:31
Antal inlägg: 2847

Mäter man relativ fattigdom kommer man alltid finna många fattiga, även i rika länder. Och relativ fattigdom är ett korrekt mått (vi jämför oss med de vi lever med, inte hur man lever i fattigare länder), men man kan inte måla upp en bild av att en stor del av dessa fattiga saknar mat och bostad, det är helt enkelt oärligt.

slånbär2013-01-16 21:35
Antal inlägg: 5539

Open minded - det TS syftar på handlar om barnfattigdomen i sverige som togs upp ikvällens uppdrag granskning.

Tävelsås - Ej medlem längre2013-01-16 21:52
Antal inlägg: 44

ja förlåt mig, jag skulle varit tydligare med att det var i Sverige fattigdomen grasserade

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-01-16 22:32
Antal inlägg: 1268

Jag upplevde UG som ganska otydliga i reportaget med vad dem kritiserade egentligen. Rädda barnens siffror stämmer och vill man kan man ta reda på vilken definition av barnfattigdom som används (www.rb.se/press/komm...i ng.aspx). UG nämnde ingenting om det, utan påstår bara att kampanjfilmen överdriver problemet, men det som nämns i den (att inte äta sig mätt, sakna vinterkläder osv.) är ju bara exempel och personligen tycker jag inte det framställs som att man menar att detta gäller alla 220 000 (www.youtube.com/watc...n H53BAtw).

lamaglama2013-01-16 22:43
Antal inlägg: 439

Jag tyckte UG var rätt tydliga t ex i sin kritik av Rädda Barnens jämförelse mellan barn i Sverige och barn i Mocambique, där RK hävdade att barn i Sverige förvånansvärt ofta visar liknande oro inför hur de ska få mat för dagen som barnen i Mocambique gör.

Jämförelsen är hutlös och orimlig och ett hån mot verkligt fattiga människor i Afrika. Detta försökte man bortförklara med att de fattiga barnen i Sverige lider av ett utanförskap - vilket ju blvb ännu mer absurt eftersom det skulle betyda att barnen i Mocambique faktiskt har det bättre än barnen i Sverige då de ju är ungefär lika lusfattiga allihopa och alltså inte drabbade av ngt utanförskap.

Mouche - Administratör2013-01-16 22:45
Antal inlägg: 24193

www.betapet.se/forum...ad id=32420

Den här tråden skapades först så då tycker jag att vi använder oss av den.

Mouche

Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?