Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 842 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2013-02-09 11:44 | |
![]() | Trafikens irritationsmoment Jag cyklar, oavsett väder, året runt. Såhär på vintern är cykelvägarna sparsamt plogade, med snövallar på sidorna vilket gör dem smalare än vanligt. Detta till trots envisas vissa fotgängare med att gå i MITTEN av cykelbanan, gärna samtidigt som de lyssnar på musik i hörlurarna samt antingen går i samma riktning som cyklisten (således har cyklisten "i ryggen") eller kommer i mötande riktning men med blicken intensivt blängande på en i händerna hållen iPhone. Detta innebär naturligtvis att de varken ser eller hör cyklisten trots flitigt nyttjande av ringklockan (som hos de som faktiskt hör den för övrigt ger upphov till en instinktiv försvarsinställning: "Det är faktiskt fler än du som har rätt att vistas på cykelbanan!" trots att det enda man framkallat är ett litet pling). Tänk så mycket enklare världen vore om jag bara finge ha cykelbanan helt för mig själv närhelst jag önskar. | |
| Salka1 | 2013-02-09 11:56 | |
![]() | Eller om man fick ha körbanan för sej själv så man slapp dessa cyklister som tror att de cyklar lika fort som man kör bil. Varför använda en upplogad cykelbana när det finns en bred bilväg? | |
| Behringer | 2013-02-09 12:44 | |
![]() | Självklart vore världen enklare "om jag bara finge ha .... för mig själv". Men det skulle bli jävligt ensamt. Cykla och kör försiktigt och glöm inte att krama varandra i trafiken! | |
| corlini | 2013-02-09 14:48 | |
![]() | Markoolio då måste jag tyvärr säga att du tillhör ett av mina irritationsmoment i trafiken - cyklister. men värre är många som går och värst är långsamma förare. farligast är osäkra förare, de kan hitta på vad fan som helst. är det som nu lite snö eller is vimmlar det av förare som kryper fram och inte har en aning om var de har väggrenen så de för säkerhets skull befinner sig mitt på vägen. jag får panik på dem. blir skitarg. hatar egentligen väldigt många just när jag kör bil. | |
| kajix | 2013-02-09 15:56 | |
![]() | jag hatar snö | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2013-02-09 16:17 | |
![]() | Tradare i snörök är fantastiskt obehagligt, särskilt om de kommer flera på rad. | |
| Leeeeena | 2013-02-09 16:26 | |
![]() | Jag hatar faktiskt inte någon när jag kör bil...bättre att vara uppmärksam på alla medtrafikanter så inget händer. Att sitta och reta sig på alla stolpskott gör en bara ofokuserad... | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2013-02-09 16:27 | |
![]() | För övrigt hatar jag också alla de bilister som stannar PÅ övergångsställen istället för innan, samt de som bara tittar efter andra bilar i trafiken och blir alldeles chockade när det kommer en cyklist på ett övergångsställe så de tvärbromsar. Och så hatar jag bilister som kommer körande i en "safe" hastighet när jag (de få gånger jag kör bil numera) ska ut från en parkeringsplats eller ut i en korsning där jag ska lämna företräde. De kör sakta nog att hinna bromsa om jag skulle skulle riskera att köra ut, men inte sakta nog att släppa ut mig frivilligt. Resultatet blir att man får stå och vänta extra länge innan man får köra ut istället. | |
| Piece de Res - Ej medlem längre | 2013-02-09 16:32 | |
![]() | Säkert flera sekunder av ditt liv. Sekunder du aldrig får tillbaka. | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2013-02-09 17:02 | |
![]() | Precis. Vet att det är tar om några ynka sekunder. Men det är några j***igt onödiga sekunder. Mest det som stör. | |
| nincompoop | 2013-02-09 18:12 | |
![]() | Cyklister på övergångsställen, DE får mig verkligen att gå igång. Du vet att du inte har någon förkörsrätt cyklandes där va markoolio5??! | |
| kicki56 | 2013-02-09 18:26 | |
![]() | Kan du fatta hur farligt detta är att cykla på övergångsställetoch den stackars bilisten har ju knappt någon chans att stoppa när ni svissar över i hastigeter mer än bilisten kör. Men det är juinte bilisten som sitter oskyddat och blir skadad.. Nej lär dig att leda cykeln över för allas trevnad | |
| dinodog | 2013-02-09 18:30 | |
![]() | Finns cyklister som fräser förbi bakifrån i hög fart, utan någon som helst förvarning helst så nära som möjligt. De har ingen ringklocka ens. Man måste visa hänsyn till varandra. Om jag nu inte flyttar på mig när en cyklist närmar sig bakifrån. Beror det förmodligen på att jag inte hör cylisten. Antingen lyssnar jag på musik i lurarna vilket nästan alla gör även cyklister, eller så är jag döv. Och som cyklist är det din skyldighet att sakta ner och visa hänsyn till de gående. | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2013-02-09 19:08 | |
![]() | nincompoop: ja, jag vet - det betyder dock inte att bilisten ska stanna PÅ övergångsstället eller visa oaktsamhet, jag söker alltid ögonkontakt med bilisten, det är påfallande många som är koncentrerade på sina mobiltelefoner eller andra bilar istället (dvs bara tittar åt ett håll eftersom det inte är anslutande bilvägar från andra hållet - dock cykelväg) kicki: "En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten (Trafikförordningen 3 kap 61§)" Det du anser att jag ska "lära mig", dvs leda cykeln över för allas (dvs bilisternas) trevnad är ungefär lika rimligt som om att jag skulle uppmana dig till att hoppa ur bilen och knuffa bilen framför dig vid ett övergångsställe. Att ansvaret huvudsakligen ligger på bilisten är ju en självklarhet, dels fick man lära sig det på körskolan så det torde vara föga chockerande fakta för vem som helst med körkort, dels är det ganska uppenbart att en bilist som sitter bakom ratten på en dödlig maskin ska vara skärpt och förberedd på "vad som helst" i trafiken. dinodog: korrekt, och det är fullt förståeligt att en döv eller musiklyssnande fotgängare inte hör cyklisten, det som retar gallfeber på mig är att dessa ofta går i MITTEN av gång- och cykelbanan och inte vid ena sidan. Då är dövhet inte en ursäkt. Du får det dock att låta som om jag tacklar ner folk i snödrivorna när jag cyklar förbi. Så är det naturligtvis inte. Jag bara avreagerar mig här på forumet. | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2013-02-09 19:13 | |
![]() | nincompoop: tillägg, ser att det inte framgår så tydligt vad jag menar ... ett övergångsställe på min cykelväg till jobbet ligger precis invid en rondell, där bilister stannar av naturliga skäl (lämnar företräde åt bilar som befinner sig inne i rondellen) - de stannar då, ofta några stycken i kö - i regel 1-2 bilar framför övergångsstället (närmast rondellen), och i regel ett pucko PÅ övergångsstället istället för innan, vilket gör att cyklister OCH fotgängare måste stanna för att bilisten reagerar för sent med att bromsa, alternativt missbedömer utrymmet mellan övergångsstället och rondellen, då denne blockerar hela övergångsstället. See? Handlar inte om cyklisters förkörsrätt eller inte, så missförstå mig rätt. | |
| Kokonut | 2013-02-09 19:43 | |
![]() | Maroolio... Spelar ingen roll vad du tycker... Ett övergångställe skall du leda cykeln över... Cyklar du ut å blir påkörd får du skylla dig sj. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2013-02-09 19:48 | |
![]() | Jag tror att det är skillnad på cykelöverfart (korta, breda vita linjer) och vanligt övergångsställe (långa, smala linjer). T ex i Umeå, där det cyklas kopiöst, finns båda. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-09 19:58 | |
![]() | retar mig på alla utan körkort,dom har ingen aning om någonting ,dom går rakt ut i körbanan med risk för sitt liv och har ingen aning om broms sträckor eller stoppsträckor,det märks på cyklister som har körkort eller inte dom utan körkort beter sig som idioter oftast | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2013-02-09 20:13 | |
![]() | Kokonut: jag säger samma till dig, spelar ingen roll vad DU tycker "Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den räknas du som gående och då gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen." (Transportstyrelsens hemsida) - var står det att man SKALL leda cykeln över, som du säger? Tycker att inledande "DET ÄR INTE FÖRBJUDET FÖR DIG SOM CYKLAR ATT KORSA EN VÄG PÅ ETT ÖVERGÅNGSSTÄLLE" sågar ditt "SKALL" ganska duktigt. Det står tillika att man som cyklist har väjningsplikt gentemot bilar. Lagen säger dock att bilisten vid cykelöverfart "ska anpassa hastigheten för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten" - med andra ord: Rusa ut i hög fart som cyklist när det kan komma bilar = puckat och olagligt Rusa fram i hög fart som bilist när det kan komma cyklister = puckat och olagligt hundbiten: ja, stämmer att det är skillnad. I Nyköping där jag bor är många övergångsställen kombinerade med cykelöverfarter (inklusive samtliga fyra jag korsar på vägen till/från jobbet). | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2013-02-09 20:15 | |
![]() | Åh, glömde tillägga: 62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten. Det var ju vad det handlade om från början ... mitt tyckande här överensstämmer till punkt och pricka med lagen, så jooo ... det spelar visst roll, inte för att jag tycker det utan för att lagen säger så | |