Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade13
Mobilspel
Pågående19 887

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Daggdroppe2013-02-17 11:21
Antal inlägg: 1078

Rastlös
Jag är väldigt ofta rastlös och har tråkigt. det beror på att jag inte har en riktig hobby/intresse.
Jag gillar att vara med folk, promenera osv. Men det är ingen hobby. Vad *** ska man hitta på för att ha nåt att göra?

blue_moon2013-02-17 11:33
Antal inlägg: 9713

Läsa, se film (låna filmer och böcker på biblioteket), sticka, sy, fotografera, skåda fåglar, laga mat, koka marmelad och gelé, promenera och filosofera (utmärkt kombination), se och höra intressanta program på Play, skriva brev, kort och mail till släktingar och vänner.
Engagera sig politiskt, gå med i en förening, gå på kurser, föredrag. Biblioteken har massor av info om pågående aktiviteter.

Daggdroppe2013-02-17 11:36

Tacksam för tipsen. Böcker köper jag och läser men det blir fort tråkigt att läsa länge i sträck. Film behöver jag inte låna...
Laga mat gör jag bara för att inte gå hungrig, det kostar för mycket att köpa massa olika ingredienser och laga nåt nytt spännande.
Finns liksom inget intresse för nåt......

(Menar inget illa, säger bara hur jag upplever saker och ting)

Lillstölla2013-02-17 11:37
Antal inlägg: 23831

Dra ihop ett gäng som ses en eller ett par gånger i veckan och går ut o går ihop.
Kan anordna tipspromenader kanske om man vill ha lite variation under promenaderna.

nippertippan2013-02-17 11:40
Antal inlägg: 792

Det är när man är rastlös som man ska ta det lugnt :)

Daggdroppe2013-02-17 11:44

Alla mina vänner förutom 1 bor långt bort. Och så är dom med sina pojkvänner hela tiden.

Varför ska man ta det lugnt när man är rastlös?

diffdiff2013-02-17 11:47
Antal inlägg: 3884

lös korsord

Capeflyer2013-02-17 11:50
Antal inlägg: 235

Gillar du att promenera och springa? Prova på löpträning med antingen en friidrotts eller en orienteringsgrupp i närheten. Du möter nya vänner och får rolig träning på köpet. Annars kanske du kan prova på diverse friskispass?

blue_moon2013-02-17 11:53

Kanske värt att fundera över varför du är rastlös? Jag kan också känna så ibland, men då beror det på att jag vill för mycket på en gång och har svårt att prioritera. Så blir det ingenting gjort, eller datorn istället...

Kanske nyttigt att tänka: om detta vore sista dagen i mitt liv? Vad skulle jag använda den till?

Daggdroppe2013-02-17 11:54

Jag förstår hur du menar blue moon.

Men om det vore sista dagen i mitt liv hade jag ätit jävligt mycket, rökt som fan och druckit massa öl.

blue_moon2013-02-17 11:59

Om det tillhör livets väsentligheter så... :)

Det finns böcker som handlar om Mat att äta minst en gång i livet, 1000 platser du måste besöka innan du dör, 1000 böcker..., 1000 filmer etc.
Är det ingenting du lockas av att se eller göra, nåt du drömt om men skjutit på framtiden?

nippertippan2013-02-17 12:01
Antal inlägg: 792

Det är då man är på högvarv och bör varva ner.

Mindymoo2013-02-17 12:02
Antal inlägg: 1743

Att umgås med folk är visst en hobby!
Det låter som att du behöver nya vänner på närmare håll och då är det föreningar, kurser o s v som gäller. En matlagningskurs kanske? Läsecirkel på biblioteket? Ölprovning? Skaffa en stampub - helst med quiz!

diffdiff2013-02-17 12:05
Antal inlägg: 3884

baka, läs, sy, brodera, va kreativ, gå på bio ta långe promenader , skicka kort , finns 1000 saker att göra =)

ingson2013-02-17 12:05
Antal inlägg: 4285

Börja med långdistanslöpning
jogg.se eller funbeat

greatdane2013-02-17 12:15
Antal inlägg: 174

Börja en kurs i oljemålning. Spelar ingen roll om man tror att man kan måla eller inte, det är bara härligt att stå där med glada färger att smeta på pannån i olika, fantastiska mönster eller objekt. Det är både frid för själen och en hobby. Dessutom kanske du hittar ett par vänner där. När kursen är slut; gå och köp lite material och stå hemma i köket och måla istället. Vattenlösliga oljefärger luktar inte och rengörs med... vatten. Sen har du en massa tavlor att pryda din vägg med också. Bra va!?

omeganoll2013-02-17 12:50
Antal inlägg: 512

Vi är i första hand relationsvarelser och mår som bäst när vi gör ngt för/tillsammans ngn annan så att bli aktiv i en förening, kyrka, politik är fina grejer, eller hur.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-02-17 12:56
Antal inlägg: 1268

Språkkurs!

blue_moon2013-02-17 12:56

Utan att moralisera vill jag formulera en tanke:
Måste man kanske få en livshotande sjukdom för att inse vad livet är värt och vad som är väsentligt? Det har jag frågat mig själv ibland när jag slentrianmässigt malt på i samma hjulspår, känt mig rastlös och tyckt livet är enformigt. Måste man vara nära att förlora livet för att förstå och uppskatta dess värde?

Det har flera av mina patienter bekräftat. Jag har under många år vårdat leukemipatienter och sett dem kämpa med dödsångest, smärtor, infektioner och blödningar. För dem har varje symtomfri minut varit hett eftertraktad och många har utnyttjat denna "fria" tid maximalt. Till att göra något som de längtat efter när de haft det som svårast.

Naturligtvis vill jag inte att någon ska drabbas av sådant elände. Men det är en nyttig tankeställare för oss som tar livet för givet och som blivit hemmablinda. När man kommit ur "fängelset" uppskattar man det enkla och näraliggande så mycket mer - familj, vänner och miljön runtomkring. Man ser på världen med nya ögon.

Det finns mycket att intressera sig för om man bara vill låta sig inspireras. Av andra människor eller av något man hör eller läser om.

snövits - Ej medlem längre2013-02-17 13:02
Antal inlägg: 1579

Fint skrivet månen:)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?