Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 13 |
Mobilspel
| Pågående | 19 887 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Anon20080107 - Ej medlem längre | 2013-02-21 22:20 | |
![]() | Min hund vill inte följa Hej, har letat runt på nätet en massa men kan inte hitta svar på min fråga.. Tänkte kolla här ifall det finns någon som kan hjälpa mig. Jag har en Jack Russel terrier som är 2 år. Han har varit väldigt lugn och snäll mestadels men nu har något hänt. (han är inte kastrerad) När jag jobbar så är han hos min mamma. Mestadels ensam men jag åker dit och går med honom på lunchen sen är mamma och hennes sambo där efter att de slutat jobba. Till saken: Min hund har börjat bli aggressiv mot mig och morrar när jag kommer nära. Men BARA när han är där. Han vill INTE följa med mig hem utan ligger bara och tittar på mig. Jag försöker locka honom med det ena och det andra. I början gick jag till honom och satte på honom koppel men han blev bara aggressiv och morrade. Jag har försökt olika strategier men inget tycks funka. Han vill verkligen inte hem med mig. Men när jag väl fått honom ur huset så är han normal igen och är jättesnäll när vi kommer hem. Vad är det med mammas hus som gör att han blir sådär? Hur ska jag lyckas träna bort detta? Jag är väldigt tacksam för svar. | |
| Sote | 2013-02-21 22:39 | |
![]() | Knepig situation. Fördet första undrar jag om du har gått tex lydnadskurser med honom? Fö rJack Russel är verkligen inte den lättaste hunden att hantera. Dom är " större " än vad vi tror men i sina egna ögon mycket större. Attdin hund morrar åt dig och blir aggressiv är allvarligt och något du absolut måste ta tag i snabbt. Hur reagerar han vid matsituationen? Kan du ta bort hans mat utan att han reagerar? För det är faktiskt viktigt att man kan göra det utan att hunden reagerar eftersom det har att göra med vem som bestämmer hos dig, du eller hunden. En JR ären tuff hund att fostra och kräver en hel del arbete. Jag skulle om jag vore du helt enkelt inte ha hunden där på ett bra tag för att bryta beteendet. Kan du lösa det på annat vis? Vad får han för stimulans i form av motion, mentala utmaningar och aktiviteter ? Jag vet att det inte är ett bra svar på ditt problem men det finns nog inte en enkel och snabb lösning att ge så här på ett forum. En hund som visar aggressivitet mot sin ägare är ett potentiellt stort problem speciellt när din hund är i en känslig ålder. Kontakta någon som har hundkurser , du kan höra dig för hos tex din vetrinär om tips. Lycka till. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-02-21 22:42 | |
![]() | Det verkar som om hunden trivs bra där och inte vill gå därifrån. Om han är där mycket så kanske han ser det som sitt hem. Då vill han kanske ogärna lämna det om han har det bra där. Han talar om det genom att försöka vägra gå därifrån. När han sedan tvingas gå och har lämnat huset så gillar han väl läget. Hundar lever ju i nuet. Då följer han med för att det just då är roligt. Men om han låg bekvämt hemma hos din mamma, så ville han just då inte lämna huset. Kanske behöver ni göra mer saker ihop du och din hund för att han ska se dig som sin självklara matte och ledare? | |
| Minta | 2013-02-21 22:47 | |
![]() | Jag tänker också att hunden trivs bättre där. Jag får intrycket att han inte har förtroende för dig på samma sätt som med dina föräldrar. Du kanske tillbringar för lite tid med honom, gör för lite saker med honom, det är så förtroende byggs upp. Han kanske också är för mycket ensam. | |
| Trixxie | 2013-02-21 23:11 | |
![]() | Hej. Jag är ingen expert och vet inte heller om det här hjälper men jag håller med vad andra har sagt. Gör saker med din hund som stärker er relation. Träna med honom varje dag, några minuter åt gången räcker. Då tänker jag på kontaktövning främst. Prova innan du ska gå hem att göra kontaktövning i några minuter och sen busa en liten stund och efter det så säger du med glad röst att nu går vi hem. Då kanske han kopplar ihop att gå hem med något roligt. | |
| MelonMint | 2013-02-21 23:16 | |
![]() | För hundar handlar det väl mer om vem som är högst i hierarkin än hur bekvämt den har det just då? Tydligen tycker han att han står över dig när din mamma och sambon är i närheten, så fort ni lämnar dem så accepterar han dig som sin ledare igen. Du måste på nåt sätt visa att du är hans ledare även med andra i närheten. Lydnadskurs låter inte så dumt. | |
| Minta | 2013-02-21 23:59 | |
![]() | Det handlar inte alls om hierarki utan om förtroende. Det låter överhuvudtaget inte som ett lydnadsproblem, utan om att hunden ser dina föräldrar som sin flock och de han har mest förtroende för. Hunden rangordnar inte på det sätt som många tror, det är en myt. | |
| Minta | 2013-02-22 00:01 | |
![]() | Det finns ett hundforum Vovve.net, där finns en del hundkunniga människor. | |
| Xin Chao | 2013-02-22 00:03 | |
![]() | Hej JenniJal! Knepigt läge! Jag tycker inte att du ska experimentera med olika lösningar som läget är. Ta kontakt med en hundpsykolog / expert på hundbeteende. För hans beteende nu är inte acceptabelt och ger dig ett underläge i förhållande till din hund, vilket är katastrof i längden. Det krävs att du agerar tydligt med med kunskap i ryggen. Jag har lång erfarenhet av hundar, men är ingen expert eller hundpsykolog. Uppenbarligen har det med den andre "hannen" att göra. Han kanske också måste hjälpa dig återta auktoriteten på något sätt. Lycka till!!! | |
| Minta | 2013-02-22 00:08 | |
![]() | Jag passade en hund en gång i ca. 4 månader på dagarna från det att hon var 3-4 månader. Jag är världens mest oauktoritära person och hundens två ägare var betydligt mer ledare och auktoriteter. Men hunden och jag fick en fin relation och jag tyckte mycket om henne och vi umgicks på dagarna. När ägarna kom ville hunden inte för sitt liv följa med dem, fast de borde vara "ledarna". Det var hjärtskärande. Men den blev aldrig aggressiv, den stretade mer emot och visade på alla sätt att den ville vara hos mig. | |
| Minta | 2013-02-22 00:10 | |
![]() | Är det en annan hanne med? | |
| Minta | 2013-02-22 00:12 | |
![]() | Jag förstår det som att hunden bara är aggressiv mot dig när hunden är hos din mamma och hennes sambo, inte när sambon är där men jag kanske missförstått. | |
| Minta | 2013-02-22 00:15 | |
![]() | Jag håller med om att du måste återta auktoriteten, men den bygger på förtroende. | |
| ingson | 2013-02-22 07:36 | |
![]() | Mycket klokt sagt om förtroende ,tid, kontakt och proffshjälp. I det akuta läget idag, om hunden visar aggresiva tendenser mot dig, agera blixtsnabb,mycket bestämt, tryck ned hunden på rygg, håll kvar honom tills du känner att han veknat och musklerna inte längre är spända och vik inte undan med blicken | |
| nippertippan | 2013-02-22 08:02 | |
![]() | Låter som om han skaffat sig en viss position hemma hos dina föräldrar. Kanske har dom skämt bort honom lite mer än vad du gör. Visa dig inte rädd. Var lugn och bestämd och visa att du är bossen. Gå mot dörren och visa att ni ska gå och befall honom (försök inte att locka honom med godis eller nåt) att komma. Kommer han inte så får du hämta honom. Beröm honom när ni kommit ut genom dörren. | |
| nippertippan | 2013-02-22 08:04 | |
![]() | Ta på dig handskar om du är rädd att han ska bita dig, om det får dig att vara säkrare och kunna närma dig honom utan rädsla. Det brukar vara övergående | |
| boffertomte | 2013-02-22 08:12 | |
![]() | Jag säger som Minta, fråga på vovve.net, om inte annat så kan de säkert där ge dig fler uppslagsändar. Det där med dominans och rangordning kan du glömma direkt, hundar har ingen särskild önskan att bli dominerade av någon tyrannisk ledargestalt. Visst, de är inte dummare än att de lyder om de riskerar att få duktigt med stryk annars, men det beror definitivt inte på att de gillar att bli hunsade med. | |
| nippertippan | 2013-02-22 08:15 | |
![]() | Man ska aldrig någonsin slå en hund. | |
| boffertomte | 2013-02-22 08:26 | |
![]() | Nej, det ska man inte. Jag vet inte något djur som man ska slå. | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2013-02-22 08:32 | |
![]() | Mygg | |