Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 711 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| blåhund - Ej medlem längre | 2013-03-05 17:21 | |
![]() | Torra bönors livslängd? Jag hittade nyss i skafferiet några påsar torra svarta bönor,röda bönor och mungobönor.Förvarade i sina påsar,i en burk,i ett mkt kyligt skafferi. Bönorna ser ut som nya,luktar inget,verkar ok att göra soppa på...men bäst före datumet gick ut för länge länge sen! Nån som vet hur länge torrvaror som bönor och linser är ok att äta egentligen,borde de inte hålla många år? (Jag vet ju att bäst före-datum kan överskridas med god marginal, man har ju både ögon,näsa o mun att använda!) , men det är svårt med torra bönor.. Nån bönätare som vet? | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2013-03-05 17:24 | |
![]() | Jag använde nyligen en påse torra kikärter som stått i skafferiet i flera år. Det gick alldeles utmärkt. Tror inte att torkade baljväxter har något bäst före datum egentligen. | |
| karmannghia | 2013-03-05 17:44 | |
![]() | Sojabönor kan härskna eftersom de innehåller mycket fett. Andra bönor håller sig väldigt länge om man förvarar dem rätt. Det är möjligt att de tappar något av sitt näringsvärde gm lång lagring, och eftersom de torkar "hela tiden" kommer gamla bönor att kräva längre blötläggnings/tillagnings tid än nyare. Om man tillagar dem och det inte blir gott kan man ju kasta dem. Farliga lär de inte vara att förtära. | |
| Sote | 2013-03-05 19:02 | |
![]() | Det enda som kan hända är att inte alla bönor sväller upp vidblötläggningen och därför integår att koka. Det händer iblandnär vi kokar vita bönor om dom är lite gamla. Dom blir ojämna helt enkelt. Men man kan ju bara ta bort dom som inte svällt upp och koka resten. Lite pilljobb men ändå. | |
| vassatassar | 2013-03-07 13:48 | |
![]() | Efter ca 10 år kan det vara svårt att koka bönorna mjuka men de är ändå ätliga. Bönor och ärtor som förvarats torrt kan ätas efter 30 år så ta det lugnt. ;) | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2013-03-09 20:23 | |
![]() | Ojdå..nä, de är inte 30 år gamla. Jag får väl blötlägga och koka några bönor, testäta och hoppas jag överlever! Tack för alla tips,det känns tryggt att veta att har man nån mer eller mindre konstig fråga, finns det alltid betapetspelare som har svar! Kram på er alla! | |