Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 888

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Chewbacca32013-03-11 19:15
Antal inlägg: 274

Fråga?
Kan vi få bort mobbingen .......... eller kommer den alltid att finnas ....

Min åsikt i detta ... så tror jag ej ..

JesusGudsson - Ej medlem längre2013-03-11 19:25
Antal inlägg: 1169

tror inte heller det, men man får aldrig ge upp att motarbeta mobbing. Jag har själv varit med och mobbat och nu såhär i efterhand kan jag inte förstå hur vuxna människor som såg vad som hände inte ingrep mer.

Chewbacca32013-03-11 19:27

O jag har blivet mobbad ....

Chewbacca32013-03-11 19:31

JesusGudsson Vad fick du ut av att mobba en annan person....

dannyboyFFS2013-03-11 19:32
Antal inlägg: 394

hurt ppl hurt ppl

JesusGudsson - Ej medlem längre2013-03-11 19:40

chewie... tror hela klassen fick ut något av det, faktiskt. Vi hade faktiskt inga andra bråk eller osämjor så länge det var alla mot denne personen.

Det är ju liksom inte så att du behöver varken påpeka det felaktiga beteendet eller försöka få mig att må dåligt över det här. Jag har fattat själv och mått dåligt, men när någon försöker projicera sitt taskiga förflutna som jag inte har att göra med blir jag lite irriterad.

apbur2013-03-11 19:44
Antal inlägg: 9699

Att utrota mobbingen helt är nog ett orimligt mål men visst går det att få bort inom specifika grupper.

Chewbacca32013-03-11 19:45

Jag vill ej dömma dig ... jag bara frågade bara ....för att förstå ...

nulltj - Ej medlem längre2013-03-11 19:45
Antal inlägg: 14052

Jag har också blivit mobbad, men jag tror det är en del av dynamiken i att växa upp. Vissa mobbar, andra blir mobbade. Skittrist, och inget man såklart ska behöva ta. Men jag är rätt övertygad om att det alltid kommer att vara så; därmed inte sagt att man inte ska agera om man ser någon bli utsatt.
Och som JG säger, dom allra flesta som mobbar förstår nog i sinom tid och behöver inte få påpekat i vuxen ålder hur felaktigt beteendet är.

JesusGudsson - Ej medlem längre2013-03-11 19:49

chewie ok då missförstod jag dig, ursäkta. jag tror att mitt något dåliga samvete när jag tänker på den tiden får mig att vända taggarna lite.

apbur2013-03-11 19:50

Om en person på en arbetsplats inte är speciellt omtyckt av de andra, är det mobbing då? Ibland har jag svårt att veta vad som egentligen ska betraktas som mobbing och som vanliga konsekvenser av att man inte är så socialt smidig.

nulltj - Ej medlem längre2013-03-11 19:51
Antal inlägg: 14052

Att inte vara omtyckt tycker jag inte är mobbing, däremot att medvetet trakassera någon.

Chewbacca32013-03-11 19:53

Fysisk mobbning (slag, sparkar, knuffar, dra i håret, tafsa, trycka upp mot vägg, förstöra kläder, väskor eller skolarbeten med mera)
Verbal mobbning (rykten, hån, hot, glåpord, öknamn, klotter, nedsättande kommentarer)
Psykisk mobbning (blickar, suckar, kommentarer, imitationer (till exempel imitera någons haltande, sätt att tala, etc), vända ryggen till, inte lyssna på förslag, flytta sig om någon sätter sig bredvid, resa sig upp och lämna sällskap när någon anländer, ignorera, utfrysning, ogrundad portning och svartlistning)
E-mobbning (rykten via exempelvis chattprogram eller communityn, förtal via Internet-sidor, hot via SMS, spridning av bilder och filmer på till exempel Internet utan godkännande med mera, trakasserier på forum, bloggar och wikier)
Övriga former (beställa varor, göra ansökningar, skriva insändare och kontaktannonser i den mobbades namn, sprida den mobbades kontaktuppgifter)

JesusGudsson - Ej medlem längre2013-03-11 19:54

apbur.. våran situation var nästan så. en särskoleelev som skulle "prova på" en normal klass. en riktigt stor person som hade dålig hygien och var riktigt otrevlig mot alla. Men jag antar att det blev en ond cirkel, varför skulle hen sluta vara sån när alla mobbade hen.

Minta2013-03-11 20:03
Antal inlägg: 20042

Att inte tycka om någon är inte att mobba någon. Man kan visa en person respekt utan att tycka om den. Utfrysning, medvetna trakasserier mm. är inte ok varken i skolan eller på en arbetsplats. Jag tycker att man bör ha nolltolerans och ofta är det ett ledningsproblem som möjliggör det. Empati och kunskap om hur man beter sig mot andra är inte alltid medfött, utan får läras in.

crooked rain - Ej medlem längre2013-03-11 20:04
Antal inlägg: 6334

Trakasserier är ju iofs bara en typ av mobbing, en annan att tydligt manifestera sitt ogillande genom exkludering eller liknande. Man borde ju kunna ogilla en kollega utan att tvinga hen att känna av ogillandet precis hela tiden.

Men ja, sen kan det ju finnas skäl till varför man inte är omtyckt.

Minta2013-03-11 20:07

Om omgivningen har problem med en person pga dålig hygien, jobbigt beteende bör man tala med den personen på ett sätt så att personen uppfattar att det är välment och som kan hjälpa denna, mobbning syftar inte till att hjälpa den mobbade på något sätt.

apbur2013-03-11 20:09

Jesus, oansvarigt beslut gjorda av vuxna.

Jag tänker också att det ofta finns skäl till varför man inte är omtyckt. Sen kan det leda till helt obefogade och onödiga påhopp men det är ju svårt att jobba med när det faktiskt finns en grund till varför den drabbade drabbats.

apbur2013-03-11 20:10

Minta, om den som känner sig mobbad är just den som saknar empati och kunskap och blir upplärd av resten av gruppen, ska det ses som mobbing?

Minta2013-03-11 20:17

Det är inte säkert att det är mobbning, men jag har svårt att tro att de som mobbar vill den mobbades väl. Men jag tror att de flesta normalfuntade vet om de mobbar eller "bara" har svårt för en person på grund av dennas egenheter.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?