Spelrum
Giraffen61
Krokodilen0
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
42
Inloggade106
Mobilspel
Pågående19 640

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vassatassar2013-03-25 08:20
Antal inlägg: 204

Licens för dator?
Varför ska man ha TV-licens för att man har en dator? Svaret är för att SVT lägger upp program som man kan se gratis och utan inlogg. Är inte detta ett mycket larvigt svepskäl och handlar det inte om att man ska få flera att betala?

Tänk om jag lägger upp videor och sedan kräver alla att betala till mig, även om de inte tittar har de ju tillgång!!! Då kanske ni säger Låt bli lägga upp det då!

Ja, logiskt. Men hur kan någon tvinga en att betala licens för TV-apparat, när det handlar om saker de frivilligt lagt ut oskyddad på webben? Och vissa kan ses utomlands oxo. Ska DE betala svensk TV-avgift?

Jag blir sur för att det är så himla ologiskt. Och de förutsätter att alla kan se STVplay. För det kan man på alla datorer. Eh.... på de flesta av mina dinosaurdatorer kan man inte köra flash, min vanliga dator är trasig. Hur räknas det då???

Jag tycker mkt om vår radio (P1) och vill gärna stötta, men inte pga hot och skräck som radiotjänst sprider. Om de ringer vet de ingenting, de verkar bara hyra vilken telemarketeer som helst! Så himla oproffsigt.

Ledsen för att jag inte kan ha TV eftersom jag lever på existensminimum. Och nu ska jag alltså inte heller få ha dator? Datorn tycker jag är A och O i ett modernt, demokratiskt samhälle.

Skulle vilja att TV-licensen byggde på ens inkomst, då kanske en annan hade råd.

Sote2013-03-25 09:01
Antal inlägg: 3557

Det pågår ju en utredning kring detta som bla innefattar ett förslag på att lägga det som en skatt som gäller för alla och är just inkomstgrundad. Huruvida det blir dyrare eller billigare för hushållen kommer ju bero på hur många som har en inkomst. För en ensamstående låginkomsttagare blir detr säkert billigare men för en familj med två eller fler inkomster så får ju alla betala skatten och då kan det ju bli dyrare istället. Och då spelar det ju heller ingen roll om man har tv eller ej som i ditt fall Vassa tassar. Skatten kommer du ju få betala oavsett om du har tv dator eller annat.

vassatassar2013-03-25 09:09

Jag hoppas att det blir så för att det är mer rättvist och jag betalar gärna iom att jag är radiolyssnare (man får ju ha radio utan licens men de behöver ju oxo få in pengar). Det man blir lite fundersam till är om denna skatt de får in blandas hejvilt med andra utgifter vilket vore synd. De skattepengarna borde öronmärkas till radio och TV.

Någon aning om när de kan ha bestämt sig?

zinkpazza2013-03-25 09:34
Antal inlägg: 5

En skatt skulle bara innebära att pengarna används till annat och kommer garanterat inte öronmärkas, dessutom sett över lång tid så kan allt förändras beroende av vilka som sitter vid rodret, och skulle nog innebära en långsam död för pub.s. och arbetslöshet för dom involverade.
Dessutom är just oberoendet det viktiga och skulle vara katastrof om det försvann.

vassatassar2013-03-25 09:45

Det skulle vara synd. Är de smala programmen jag gillar mest.

Bitte - Administratör2013-03-25 10:30
Antal inlägg: 24199

Annan tråd , samma ämne www.betapet.se/forum...ad id=32692

Bitte

vassatassar2013-03-25 10:35

Ah ok. Jag sökte på radiotjänst och fick upp den tråden men blev lurad av titeln, trodde den handlade om ngt annat. ;)

Kokonut2013-03-25 10:41
Antal inlägg: 508

I gbg tar dom trängselskatt även för fordonen som bara skall köra förbi.....
Värre idioti....

Mouche - Administratör2013-03-25 11:10
Antal inlägg: 24193

Jag tycker att den här tråden kan få vara kvar även om det finns en snarlik.
Den andra ligger ju i Seriöst och denna i Snack =)

Mouche

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-03-25 11:55
Antal inlägg: 1268

Det är inte helt säkert att man måste betala för att man har en dator, smart telefon eller surfplatta. Radiotjänst har gjort den tolkningen av lagen, men som någon påpekade på Svd:s debattsida så menas med tv-mottagare en sådan som är AVSEDD att ta emot UTSÄNDNING av tv. Det vill säga i tv-nätet skickas signalerna oavsett om någon mottagare har efterfrågat dem (utsändning), men på internet så skickas signalerna först efter efterfrågan (är alltså inte utsändning).

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?