Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 633 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Kokonut | 2013-04-06 21:54 | |
![]() | mycket snack lr? Det pratas mycket om invandring här. Man får ej nämna något om att en invandrate bär skulden till ett brott för då blir folk anklagade för rasism. Det är väl likadant tbx att säga det va en vit? Folk här behöver väl alltså ej vara rasister för det? Tycker det förs bra debatter på många trådar men när det nämns invandring så kokar det..... | |
| SkySpy_ | 2013-04-06 22:05 | |
![]() | Men hur kan man sammankoppla invandring som en som en hel individ som begår brott? Det är inte invandrarna som massa som bär skulden. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-04-06 22:05 | |
![]() | Varför måste det påpekas vilken bakgrund en kriminell har? Kan man inte bara säga människor om alla? | |
| micro113 | 2013-04-06 22:06 | |
![]() | Ja, jag håller med - rädslan för att vara rasister gör dessutom att många "icke"-rasister framstår som de största rasisterna egentligen. När man blir så rädd för det utländska att man uppfattar allt nämnande om utländskt som en kränkning mot de man tror sig vilja skydda så blir det lite patetiskt. Jag har utländsk släkt som mest blir förbannade för att man inte kan nämna deras nationaliteter i olika diskussioner utan att bli anklagad för olika saker ... som om det skulle vara kränkande att ha en annan nationalitet än svensk... De är ju för tusan stolta över sitt icke-svenska ursprung.. | |
| micro113 | 2013-04-06 22:11 | |
![]() | SkySpy_ Ett skäl till att man talar om invandrare istället för om grupper är ju att man inte får specificera i grupp -- Till och med i officiell statistik är det svårt att göra det. Vill man däremot arbeta preventivt och diskutera konstruktivt så måste man kunna göra det. En muslim från Bosnien är inte samma sak som en muslim från Turkiet, vilket i sin tur inte är samma sak som en muslim från Somalia .... till exempel... Skall man diskutera olika former av brott som kan uppkomma av skäl som kan härröras just på grund av den problematik som finns kring, flykt, krig, kultur osv ... så måste man våga nämna vad man talar om ... Jag ber nu om ursäkt för att jag tog upp just olika typer av muslimer, och inte räknade upp olika typer av andra grupper -- Jag hoppas verkligen att alla förstår att jag ville exemplifiera och inte är ute efter att diskutera någon invandrargrupp särskilt. I min släkt finns både katoliker och muslimer för övrigt... | |
| micro113 | 2013-04-06 22:14 | |
![]() | Linders Ja, skall man bara berätta att brott har begåtts så räcker det gott med att säga att det handlar om den människa som begått brottet --- vi är överens där. Skall man däremot föra en djupare mer konstruktiv diskussion kring orsaker om brott, eller hur man skall motverka brott osv ... då kräver det att man inser att människor har olika utgångspunkt - och söka svaren utifrån det. | |
| micro113 | 2013-04-06 22:15 | |
![]() | *Om att det är en människa som har begått brottet .... skall det stå | |
| Måns_E | 2013-04-06 22:16 | |
![]() | En muslim från Bosnien är ju förvisso inte det samma som en muslim från Bosnien heller. Varför kategorisera individer efter nationell och religiös tillhörighet överhuvudtaget? På vilket sätt leder det diskussionen framåt? | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-04-06 22:17 | |
![]() | Kokonut: Om du håller en sansad ton i den här tråden får du säkert ge uttryck för dina tankar. Spelar det någon roll egentligen om det är en afghan, finsk, norsk eller pursvensk som har rånat kiosken? www.betapet.se/forum...ad id=32809 | |
| SkySpy_ | 2013-04-06 22:21 | |
![]() | Micro: Låt säga att vi har en hel massa invandrare från Danmark. Sen har vi massa från Tyskland. Sen en del Från Bosnien. Hur och på vilket rättvist sätt kan man ge dem skuld för saker som händer i Sverige mer än Svenskar bara för att de är invandrare? | |
| micro113 | 2013-04-06 22:25 | |
![]() | Måns_E Nej, en muslim från Bosnien är inte som muslim från Bosnien i olika sammanhang heller --- det är rätt... men varför är då svenskar svenska? Varför är det okej att låtsas att allt kan klumpas ihop i gruppen svenskt? För det blir ännu mer förljuget. En muslim från Bosnien har i vissa avseenden mycket mer gemensamt med sina landsmän än med oss svenskar ... för de förstår varandras kultur till exempel... Du måste ju ändå inse att kulturen vi kommer ifrån och det vi går igenom .. våra erfarenheter och vår fostran har betydelse för hur vi är och hur vi hanterar vår omvärld. Att låtsas att det inte får spela roll för vissa människor är ju orättvist mot dem. | |
| Kokonut | 2013-04-06 22:26 | |
![]() | Pink.... Håller jämt sansad ton. Gör du? Vad jag ville å undrade över är just att alla debatter som är här på betapet och någon nämner just ordet *invandrare* så blir folk här kallade för rasister mer lr mindre.... | |
| micro113 | 2013-04-06 22:27 | |
![]() | SkySpy_ Ge dem skuld? Vem har sagt att jag talar om att dela ut skuld? Hur lyckades du tolka in något sådant? Och varför? | |
| micro113 | 2013-04-06 22:31 | |
![]() | SkySpy_ Största invandrar gruppen som begår brott i Sverige är Finnar, vilka har en kultur som ligger väldigt nära vår. Det finns dock skillnader - vilket man vet om man bott i Finland, men inte så stora att det skall vara frågan om någon kulturkrock eller brist på förståelse som leder till brott... Känns det bättre nu när du kanske förstår att jag inte alls är ute efter att peka ut "främmande" som brottsskapande i Sverige ... Det är på intet sätt min poäng. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-04-06 22:32 | |
![]() | He nej, jag är inte sansad jämt och inte du heller. Var det inte du som bråkade så hemskt över invandrare och hundägare förut? Jag ville bara ge dig en tråd där du kan debattera invandrare och brottslighet. | |
| Måns_E | 2013-04-06 22:33 | |
![]() | Vem klumpar ihop alla svenskar? Det är väl aldrig man ser en diskussion någonstans som handlar om att svenskar begår brott, eller att svenskar lever på bidrag, eller att svenskar våldtar eller något liknande? Problemet som många gör är ju just att "svenskar" ses som individer medan "invandrare" eller "muslimer" (som är precis lika ickehomogena grupper) klumpas ihop och ges en massa attribut som knappast är relevanta på individnivå.' | |
| Kokonut | 2013-04-06 22:34 | |
![]() | Bråkar definitivt ej hemskt över invandrare utan hundägares hundbajs. Och det är ej det vi pratar om här. | |
| micro113 | 2013-04-06 22:40 | |
![]() | Måns_E Du missförstår mig. Inte - klumpar ihop "alla" svenskar. Utan alla till svenskar. En viss skillnad. Jag håller med dig om att när man generaliserar så blir inte människor individer, men man kan inte tala om individer när man talar om grupper. Däremot så är det inte konstigt att invandrargrupper är det man lyfter och talar om - eftersom som svensken är normen i Sverige och andra grupper blir de som avviker när de går utanför normen som svensken sätter. Det är så det fungerar - här och i alla andra samhällen. Det jag skulle efterlysa i diskussionerna är dock att man släpper "muslimer" och börjar tala mer om områden. Varför ser vi till exempell gruppvåldtäkter med afghaner inblandade i den utsträckning som varit. Vad är det som händer, var går vi fel när vi tar emot dem. Varför lotsas de inte in på ett sätt så att de förstår vad som gäller här osv.. Hur kan vi göra det här bättre. En kille från Afghanistan behöver en annan introduktion i vårt samhälle än en kille från Bosnien - trots att båda är muslimer - därför att Bosniska samhället är närmare vårt. Ett exempel på hur man kan diskutera och tänka i banor om olikheter utan att tanken är att kränka eller fördöma .. utan hur gör vi det bättre utifrån de utgångspunkter som finns. | |
| greatdane | 2013-04-06 23:08 | |
![]() | 90% av alla våldsbrott begås av män. Men är det någon som börjar diskutera det så brukar män bli ganska upprörda efter ett tag, eftersom de aldrig är våldsverkare. Man kan ju ställa sig frågan: "hur skulle jag vilja att man diskuterade den grupp jag tillhör?" och så kan man ju ha det som utgångspunkt sen när man ger sig på en annan? | |
| Mouche - Administratör | 2013-04-06 23:10 | |
![]() | Detta är ett lustigt ställe. Jag lägger en tråd i Seriöst med ett ämne som jag vet är som hittat för att gå över styr. Optimist som jag är så tänkte jag ändå att "om jag sätter tråden i den seriösa delen av forumet så kanske, kanske....". Givetvis ska det då startas en tråd i samma ämne och som vem som helst fattar att jag då stänger med hänvisning till den förstnämnda.. Tråden stängs med hänvisning till tråden om Rån av glassbil i Seriöst. Mouche | |