Spelrum
| Giraffen | 23 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 596 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bitte - Administratör | 2013-04-21 08:39 | |
![]() | Atlaskotan De flesta här vet ju att jag har problem med nacken efter älgolyckan för snart 2 år sedan . Har en kollega som pratat mycket om Atlaskotan och behandling av den, har läst en hel del om hur en förskjuten sådan kan påverka kroppen och måendet. Nu är frågan är det någon här som testat den behandlingen och hjälpte den ?? www.atlaskotan.se/va...tl askotan/ Bitte | |
| dinodog | 2013-04-21 09:23 | |
![]() | Jodå Bitte har en vän som har haft problem med Atlaskotan. Vet att hon var uppe i Stockholm och gick igenom behandling för sin nacke. Hon upplevde att hon blev bättre. Kommer inte ihåg däremot vad stället hette som hon var på. Kan ta reda på det om du vill Bitte. | |
| Bitte - Administratör | 2013-04-21 09:32 | |
![]() | Tack dinodog bara lite långt till Stockholm , har hittat ett på närmare ställe bara 4.5 mil bort. Spännande att din vän upplevde bättring , kanske värt att testa på då Bitte | |
| dinodog | 2013-04-21 09:36 | |
![]() | Jo det är en bit. Vi bor ju i Gbg men hon tyckte det var värt resan dit. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-04-21 11:28 | |
![]() | Jag tror inte på det, vilket kanske inte kommer som någon överraskning. Att 95% skulle ha en förskjutning av atlaskotan som är signifikant nog att ge besvär men kan botas av ett massagebaserat "ingrepp"? Mycket skeptisk. Därmed inte sagt att ingen blir hjälpt. Skickligt marknadsförd placebo. Lite mothugg: www.dagensmedicin.se...tl antotec/ www.dagensmedicin.se...an dlingar/ | |
| Sotfinger | 2013-04-21 12:25 | |
![]() | Nacken med alla dess små leder, muskler, nerver och ligament i ett komplicerat samspel med resten av kroppen kan ju verkligen ställa till det, t ex efter olika typer av whiplash-skador. Det är sällan så enkelt att bara en viss kota är förskjuten. Men i vilket fall som helst så får man ofta ytterligare besvär pga alla de muskelspänningar som uppstår och varsam behandling av nacken t ex hos en skicklig osteopat kan hjälpa många. Jag skulle dock avråda från behandlare som arbetar med ryck och knyck i nacken. Risk för förvärrade besvär! | |
| mz_lzrd | 2013-04-21 13:26 | |
![]() | Ja, jag vill också avråda från ryck - och knyckterapeuter. De kan göra vansinnigt mycket skada, mycket snabbt. Många tycker att det känns bra och rätt när det "knäcker till" i skelettet vid manipulation, det känns som att behandlingen "tar", att terapeuten verkligen har hittat problemet och fått rätt på det. Men i nacken är det fråga om mycket känsliga strukturer, kärl, senor, ligament och ben som man kan tillfoga irreparabla skador om man tar i för hårt. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-04-21 13:33 | |
![]() | Jag håller med båda ovanstående. | |
| Bitte - Administratör | 2013-04-21 13:41 | |
![]() | Just de som behandlar Atlaskotan verka ju INTE jobba med knyck/att knäcka till . Nå funderar vidare Bitte | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-04-21 13:51 | |
![]() | Men ändå en yttre (troligtvis i de flesta fall verkningslös, potentiellt skadlig) manipulation baserad på ett antagande (i mina ögon). | |
| Lillstölla | 2013-04-21 16:39 | |
![]() | Har läst, hört o blivit tipsad om en massa olika "behandlingar" själv genom åren men alltid kommit fram till att det inte är nåt att hoppas på. Hade det nu funnits en behandling som funkade för den skadan jag har hade det varit troligtvis varit nåt läkare som jobbar med dessa skador varit medvetna om det och erbjudit en den behandlingen. Jag själv avfärdar alla slags "mirakelkurer". Jag vet vad jag har men inte vad jag får är mitt resonemang. | |
| Bitte - Administratör | 2013-04-21 16:49 | |
![]() | Frågan är ju om detta är en mirkalekur eller om det verkligen fungerar , det skulle absolut vara intressant om någon själv testat på och kan berätta om det. Sedan Stölla så är det ju så läkarna jobbar efter sin "tro" och sedan kan det finns andra alternativ till behandling Bitte | |
| limpan__2 | 2013-04-21 16:54 | |
![]() | Läkare ska inte jobba efter sin "tro", den medicinska vården ska baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet. Alternativ medicin hade inte behöft prefixet "alternativ" om detsamma gällde inom det området. | |
| Bitte - Administratör | 2013-04-21 16:56 | |
![]() | Så tänkte jag Limpan =) fick bara inte till formuleringen Bitte | |
| Lillstölla | 2013-04-21 17:04 | |
![]() | Jag är väl medveten om att det finns andra alternativ till behandling Bitte, som jag skrev i mitt inlägg. Som jag sa så är det inget jag tror på, hade det funkat hade det varit välkänt och man hade blivit erbjuden boten. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-04-21 17:10 | |
![]() | Jag tänker att läkare och sjukgymnaster skulle känna till en behandling som har positiv effekt. Bitte, har du undersökt och röntgat för att se om du öht har något fel på atlaskotan? En whiplashskada syns ju inte på röntgen och påverkar inte kotorna utan muskler, bindväv och nerver. Du kan ju prova olika saker som lindrar smärta och besvär men en liten varning känns befogad, så att du inte får ännu mer ont och dessutom kanske betalar dyrt för det. | |
| Sin Corazon | 2013-04-21 17:26 | |
![]() | Man har väl ganska nyligt börjat praktisera triggerpunktsoperation i Sverige trots att det är oerhört effektivt. Det räcker inte med goda resultat. Det måste forskas också. I en evighet..... | |
| Bitte - Administratör | 2013-04-21 17:33 | |
![]() | Jag börjar nog ha gjort alla de undersökningar som vanlig vård kan ge och blir INTE bättre av deras metoder. Bitte | |
| Kurragömman | 2013-04-22 06:24 | |
![]() | Jag kostade på en dyr behandling hos Atlaskotan för att få hjälp med mina svåra nackbesvär efter en trafikolycka som skedde för många år sedan. Mycket har jag varit med om i behandlingsväg men detta var det mest smärtsamma hag uppkevt! Det fullkomligen svartnade för ögonen och det var med nöd och näppe jag klarade att genomföra den. Så blev jag då något bättre? Inte alls! Till en början blev jag klart försämrad och det höll i sig i ca 3 månaders tid innan jag sakta återställdes till utgångsläget så som jag var när jag kom till Atlaskotan. Jag har inte vågat mig på det återbesök som ingår i behandlingen och för min del kan jag konstatera att detta var en både kostsam och smärtfylld erfarenhet som inte förbättrade min nacke/smärttillstånd det minsta. | |