Spelrum
Giraffen50
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade77
Mobilspel
Pågående19 119

Forumkategorier

Användare Inlägg  
boffertomte2013-04-23 09:40
Antal inlägg: 1128

Ursprungsdeklarera lantbruksprodukter?
Borde det inte vara förbjudet inom EU att ange en matvaras ursprungsland? Det ger ju orättvisa konkurrensfördelar för t ex svenskt kött i Sverige. Det är väl i strid mot den fria rörligheten för varor och tjänster?

Bör vi få veta om vår köttbit är rumänsk eller svensk? Ska det ha betydelse inom EU?

diffdiff2013-04-23 09:44
Antal inlägg: 3884

Tycker det är bra. i österrike vet man tom vilken gård köttet kommer ifrån

boffertomte2013-04-23 12:15

Ja, vi tycker nog alla att det är bra. Och det är kanske den största orsaken till att EU är ett ganska döfött experiment.

Vi verkar inte alls ha nån lust att samarbeta med rumäner och polacker. Vi gillar Sverige och svenskt, vi upplever svensk mat som bättre, mer hälsosam och mycket mer prisvärd än utländsk. Det är likadant med arbetskraft. Den kan numera konkurrera genom lönedumpning. Men på lika lönevillkor så väljer arbetsgivare svensk arbetskraft, inte litauisk.

Jag tror det är så i alla övriga EU-länder också, svenskar är inte i särklass när det gäller chauvinism. Men en sådan inställning ger dåliga förutsättningar för ett fungerande EU-samarbete.

limpan__22013-04-23 13:03
Antal inlägg: 2847

"Ja, vi tycker nog alla att det är bra. Och det är kanske den största orsaken till att EU är ett ganska döfött experiment."

Det finns väl inget hinder mot att vilja veta varifrån maten kommer och att EU faktiskt lyckas rätt bra med att stimulera handel. På samma sätt som att många gillar viner från ett visst distrikt kan det uppstå en marknad för olika matvaror från vissa distrikt med. Det finns ju redan nu bland annat ostar och skinka som tydligt marknadsför sig genom sin geografiska tillhörighet. Detta kan komma bli än viktigare när det gäller lite dyrare produkter.

När det gäller billigare varor är det väl uppenbart att många främst går efter pris, det är därför det säljs så mycket danskt fläsk och irländskt nöt i våra butiker. Valfri svensk köttbonde upplever nog inte svenskarna som särskilt köptrogna.

För övrigt har vår import från Polen och Rumänien mer än fördubblats sedan de blev medlemmar i EU, så helt utan betydelse verkar unionen inte vara.

Hinken76 - Ej medlem längre2013-04-25 23:47
Antal inlägg: 1194

Hur skulle själva märkningen kunna ge orättvisa konkurrensfördelar? Exemplifiera.

Själv har jag inga som helst illusioner om att vårat kött är bättre än tex. det Irländska. Däremot vill jag gärna bidra till minskad transporter genom att köpa lokalproducerat.

Att ursprunget och transportdistansen inte har ett linjärt samband eftersom svenskt kött kan vara styckat i ett annat land är en annan femma. Men det löser man kanske i framtiden med en ännu bättre märkning.

Maradona19862013-04-26 00:08
Antal inlägg: 1801

Självklart ska man få ursprungsmärka köttet. Däremot är jag av åsikten att man (inom EU) ska ha rätt att välja att inte göra det om man vill. Sedan får konsumenten själv välja vad man värdesätter mest. Och för riktiga premiumvaror vill vi säkert veta bra mycket mer än bara ursprungsland.

Personligen är jag kluven. Kvalitetsmässigt vill jag ha kött från Australien, Argentina, Uruguay eller Brasilien. Men miljömässigt förstår jag givetvis att det svenska är bättre, även om kvaliteten är sämre i många fall. Vi har en väldigt trångsynt bild av svensk livsmedelskvalitet. Vi är bra på mycket, men livsmedel är inte vår hemmaplan. Sverige är ett land byggt på tung industri, skog och IT. Livsmedel är en relativt sett liten industrigren, men ändå tror vi att vi är bäst där. Naivt, minst sagt.

Maradona19862013-04-26 00:40

Förresten, någon kommenterade Österrike som föregångare här. Visst gör de en del grejer bra, men man måste också veta varför. 2004 öppnade EU upp med en mängd nya medlemsländer från öst. Och helt plötsligt blev den österrikiska livsmedelsindustrin konkurrensutsatt på ett helt annat sätt än tidigare (landet ligger ju som bekant omringat av öststater). Och EUs regler gjorde att de österrikiska myndigheterna inte kunde begränsa importen, så istället skapade de nya handelshinder genom att t ex lagstifta om mängden ekologiska produkter i offentliga uppköp (d v s skolor, sjukhus o s v) och därigenom kringgick de EUs regler, eftersom de insåg att jordbruket i Slovakien, Ungern, Tjeckien m fl inte var redo att leverera ekologiska produkter ännu. Som av en slump kom alltså Österrikes ekologiska hänsyn att sammanfalla med EUs utvidgning österut. Vilket sammanträffande!.

Och den österrikiska livsmedelsindustrin har följt efter, inte därför att konsumenterna egentligen efterfrågat det, utan för att skapa handelshinder gentemot importen österifrån. Så det är inte fullt så ädelt som det ser ut att vara på ytan.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-04-26 00:48
Antal inlägg: 1268

På vilket sätt är det handelshinder att deklarera ursprung på österrikiska produkter?

Maradona19862013-05-03 19:58

I sak är det inget handelshinder att kräva ekologiska produkter (just detta handlade inte om ursprung). Om så hade varit fallet hade givetvis EU inte godkänt deras nya regler. Men det faktum att lagen kom samtidigt som deras grannländer, med klart lägre produktion av ekologiska produkter, blev medlemmar i EU är givetvis ingen slump. Så de östeuropeiska producenter som i och med EU-inträdet borde fått tillgång till nya marknader såg dessa stängas igen i samma stund.

burreburr - Ej medlem längre2013-05-03 20:01
Antal inlägg: 21

Hatten av för boffertomten som känner sig uttråkad och startar en tråd som han anar reaktionen på, och ni sväljer betet. Bra gjort buffern.

boffertomte2013-10-13 19:20

EU vill nu slopa ursprungsmärkning av kött. De tycker tydligen som jag föreslår i huvudinlägget, att ursprungsmärkningen skapar sned konkurrens och är ett hinder för den fria rörligheten av varor.

Jag kan inte avgöra om svenskt nötkött smakar sämre än nötkött från djur som fötts upp i länder där man har mycket sämre djurhållning och djurskydd än i Sverige. För mig är argumentet djurhållning och djurskydd alldeles tillräckligt.

Kortare transporter blir det inte nödvändigtvis av svenskt kött om man bor i södra Sverige.

Burre hade f ö fel om att jag skapade tråden för att trolla. Jag tycker ämnet är genuint intressant.

arbetslinjen - Ej medlem längre2013-10-13 20:47
Antal inlägg: 1268

Jag förstår ärligt talat fortfarande inte hur det skapar sned konkurrens med ursprungsmärkning. Kan någon förklara?

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?