Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 604 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2013-04-24 00:04 | |
![]() | HM Idag hade HM stämma och HM-familjen fick en utdelning på 6 miljarder och de övriga aktieägarna fick nog också en hel del. Men de som arbetar med att framställa deras varor, har urusla villkor. Deras reallön har försämrats med 16 % och kommer att försämras med 30 % i en nära framtid utöver de rent faktiska urdåliga arbetsförhållandena. HM-chefen vill inte tala med media som han tycker inte förstår, och tycks inte se problemet. Tycker ni att det är något att bry sig om och handlar ni på HM? Ett vanligt argument är att utan dessa jobb hade de inte haft någonting, men duger det argumentet och borde inte ett företag som gör så stora vinster har en bättre etik? | |
| SkySpy_ | 2013-04-24 00:07 | |
![]() | Ja det duger gott och väl. Ingen har väl heller insikt i bolagets struktur och vet vad som är bäst för företaget i längden. | |
| Minta | 2013-04-24 00:11 | |
![]() | Varför duger det gott och väl? | |
| SkySpy_ | 2013-04-24 00:14 | |
![]() | Som du skrev. Utan arbete hade de inte haft något. Att ett företag dear ner behöver inte bero på snålhet eller girighet. Det kanske finns andra faktorer som blir i längden blir till företagets samt de anställdas bästa | |
| SkySpy_ | 2013-04-24 00:20 | |
![]() | Alltså så länge de följer avtal och regler förståss. | |
| Minta | 2013-04-24 00:25 | |
![]() | Jag har svårt att se att det kan vara etiskt att de som producerar varorna inte har en lön som går att leva på och arbetar långa dagar med argumentet att de haft det sämre utan detta jobb. Utan etik kan HM naturligtvis tjäna stora pengar och gör det, men ger det inte en fadd smak i munnen? Kommer etik någonsin att bli ett marknadsvärde för det stora flertalet? | |
| Minta | 2013-04-24 00:25 | |
![]() | Vilka regler och avtal? Inte våra. | |
| fetabetapeta | 2013-04-24 00:28 | |
![]() | Om inte västerländska storföretag exploaterade både folk och land skulle kanske inhemska verksamheter ha en chans att utvecklas. ...(?) .Slavhandeln skapade också arbetestillfällen åt mindre bemedlade. vettu... | |
| SkySpy_ | 2013-04-24 00:32 | |
![]() | Jag håller med dig där, du har rätt. Det måste finnas medmänsklighet. Man får inte gå hur långt som helst för att dra in pengar. Men samtidigt. Deras situation utan arbete på HM kanske är ett liv på gatan. Svårt att säga riktigt vad som är rätt eller fel när man inte har alla fakta. | |
| Minta | 2013-04-24 00:36 | |
![]() | Svt granskar dem nu, men de vill inte tala med media och frågor om detta bemöts med stort ointresse från ledningen. Det skedde senast nu på stämman. | |
| Minta | 2013-04-24 00:40 | |
![]() | Deras situation skulle inte behöva vara arbete till svältlön (i alla fall en lön som inte går att leva på), faktiskt svält på gatan. Det skulle kunna vara drägligare förhållanden, en lön på en nivå som räknas som möjlig att leva på. Det skulle HM kunna göra och vi skulle kunna betala lite mer. | |
| SkySpy_ | 2013-04-24 00:48 | |
![]() | Ganska intressant det där. Kanske ett bra försäljningsargument. Viss procent av plagget har vi lagt på för att arbetarna ska få det bättre. Det skulle väl locka många. Kanske skulle döva det dåliga samvetet vid för mkt shopping med, ja jag har ju i alla fall varit duktig och bidragit med pengar till bättre behövande med min slösaktighet. | |
| Minta | 2013-04-24 00:55 | |
![]() | Precis, etiskhet skulle kunna vara ett köpargument. | |
| SkySpy_ | 2013-04-24 00:57 | |
![]() | Ja precis. Etiskhet på ett öppet sätt direkt i kontakt med kund. | |
| kicki56 | 2013-04-24 01:09 | |
![]() | Är det någon som vet hur.det är i dom inhemska företagen i landet dry är ju någon anledning till att detta är fattiga länder. Svenska företag blir faktiskt goda förebildet och inhemska företag får sakta.men säkert följa med i utvecklongen.På detta sätt höjs standarden | |
| Minta | 2013-04-24 01:21 | |
![]() | Svenska företag som HM skulle kunna vara goda förebilder om de valde det. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-04-24 07:28 | |
![]() | Hm har vi bojkotat länge | |
| corlini | 2013-04-24 07:30 | |
![]() | det enda HM kan göra är att antingen köpa produkten från någon annan vilket i sig inte är realistiskt eftersom ingen annan matchar prisnivån, alternativt ställa krav på sin leverantör som innebär att leverantören kommer höja priset. att en kund förhandlar med parten som säljer varan till kunden om att det är för billigt hör inte till vanligheten. vi får inte glömma att den omnämnda underbetalda personalen inte är anställd av HM, inte ens av företag som ingår i koncernen utan faktiskt bara är en leverantör som levererar till flera olika bla HM. det är riktigt dåligt att de inte kan få lite mer lön, i förhållande till vinstmarginalen på produkten bör en liten löneökning som för arbetaren betyder mycket inte påverka butikspriset alls. men en sådan förändring kan ju först ske vid nästa avtalstecknande om det skrivs in som krav ställt av köparen. (tror jag är det mest realistiska) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-04-24 08:11 | |
![]() | Jag handlar i princip aldrig på hm (faller dit ibland); deras kvalitet, brist på miljöhänsyn och etiska riktlinjer faller mig inte i smaken. Och etik och respekt för natur & omvärld finns redan som köpargument. Men är den stora massan beredd att betala för det; eller vill man hellre ha sin partytop för en femtiolapp? | |
| limpan__2 | 2013-04-24 08:38 | |
![]() | Med tanke på HM:s och andra liknande företags vinster samt att nästan löjligt många anger shopping som ett av sina större intressen är jag tveksam till det nulltj. | |