Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade32
Mobilspel
Pågående19 592

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2013-05-05 09:39
Antal inlägg: 37631

skrivstil och siffror
När jag var liten var det viktigt med skrivstil,och att skriva siffrorna uppifrån och ner,det var nästintill döds straff på att sätta 2 ringar på varandra och skapa en åtta.det är slut på det nu,Det är ingen i skolan som bryr sig att barnen skriver siffran 4 nerifrån och upp,bara det blir en 4 i slutänden.Och skrivstilen finns inte mer på agendan.Vad tycker ni om det?

Linders - Ej medlem längre2013-05-05 09:40
Antal inlägg: 1943

Så länge det går att läsa så spelar det ingen roll.

ttiittii - Ej medlem längre2013-05-05 09:42

jag funderade vad felet var på min fröken när jag var liten,att hon inte fattade att det var enklare att skriva en sjua nerefrån och upp, och fattade aldrig iden med varför det skulle göras på det svåraste sättet

ttiittii - Ej medlem längre2013-05-05 09:44

men nu när min son som är 20 år skriver sjuor nerefrån och upp så tycker jag att det ser lite handikappat ut

chupa - Ej medlem längre2013-05-05 09:53
Antal inlägg: 448

Man skriver fortare om man skriver uppifrån och ner, det blir ju liksom ett lite mer naturligt flöde för pennan än att hoppa fram och tillbaka över pappret. Och när man skriver med skrivstil så hamnar ju pennspetsen nästan alltid "uppe till vänster" inför nästa tecken.

Jag tror inte det är speciellt viktigt alls, men jag tror även att dom som kan skriva snabbt, ordentligt och vackert har fördelar gentemot dom som inte kan.

Flygsvamp2013-05-05 09:54
Antal inlägg: 17

Ja inte vet jag men jag tror inte att det varit lättare att läsa det jag skriver oavsett vilket håll jag gör siffror och bokstäver från :-)

Gunilla _2013-05-05 11:29
Antal inlägg: 4425

Hur siffrorna skrivs är av ringa betydelse men det av stor vikt att skriva bokstäverna rätt för att sedan kunna börja med skrivstil i tvåan-trean. Iallafall i skolan jag jobbar. (Att jag ev. matar trollet struntar jag i ;))

blue_moon2013-05-05 12:14
Antal inlägg: 9713

I småskolan i början av 1950-talet hade vi en sträng fröken som påtvingade oss välskrivning. Spindelvävstunn skulle skriften vara, med exakt rätt lutning och jämna staplar. Jag fick bakläxa - en speciell välskrivningsbok med hjälplinjer. Och öva, öva, öva.
I tonåren experimenterade jag med en mer rundad och upprättstående handstil, och senare har tusentals timmar av föreläsningsantecknande präglat den - fullt läsbara - handstil jag idag har.

Jobbar2013-05-05 12:16
Antal inlägg: 503

Jag skriver fult och oläsligt, och jag vägrade skrivstil tills lärarna gav upp. Det viktiga är ju att man skriver läsligt

ttiittii - Ej medlem längre2013-05-05 21:13

jag vet inte hur det är på andra skolor,men barnen här får inte lära sig skrivstill längre det är bort taget,skrivstil behövs inte längre lite märkligt

sfi2013-05-05 22:15
Antal inlägg: 137

Det är tråkigt att man tar bort skrivstilen. Barnen stängs ute från så många brev och vykort som skickats och skickas av föräldrar och mor- och farföräldrar (som i sin tur stängs ute från det speciella SMS språket)

JarOfHearts - Ej medlem längre2013-05-06 02:36
Antal inlägg: 95

Som jag minns att skrivstilen vi lärde oss i skolan var både ful och opraktisk. Ingen använde den utanför skrivstilslektionerna. Då är det inte mycket mening att lägga tid på det.

jellyflower2013-05-06 06:08
Antal inlägg: 1108

Det är jättesvårt att läsa riktigt gamla brev och vykort och även min mammas handstil är enormt svår att tyda. Hon hävdar att hon har en mycket vacker handstil och det kanske hon har, men vad hon skriver är omöjligt att utläsa. Så jag tycker väl det kan vara lika bra att den gamla sortens skrivstil försvann ur skolorna på 1970-talet någon gång.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?