Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 604

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Incidental - Ej medlem längre2013-05-05 22:54
Antal inlägg: 7958

Ondskan sitter i pannloben
Ondskan sitter i pannloben

I 35 år har Adrian Raine med avancerad teknik fotograferat hjärnorna på USA:s värsta psykopater och seriemördare. Med tester på små barn kan han träffsäkert avslöja vilka som riskerar att begå brutala våldsbrott många år senare. Vad tycker ni om detta?

www.svd.se/nyheter/i...14 3636.svd

www.svd.se/nyheter/i...14 6302.svd

jaapmeister - Ej medlem längre2013-05-05 22:59
Antal inlägg: 2109

Kul med intressant forskning!

Zoroastro2013-05-05 23:05
Antal inlägg: 46

Det finns säkert biologiska betingelser för det mesta men nog tror jag att miljön har lika om inte större betydelse...

Incidental - Ej medlem längre2013-05-05 23:06

Martin Ingvar betonar också det du säger Zoro

ttiittii - Ej medlem längre2013-05-05 23:07
Antal inlägg: 37631

jag tror mycket på det sociala arvet,ett barn som fötts av dåliga föräldrar med dåliga arvsanlag,kan bli aldeles fantastisk om barnet växer upp hos föräldrar med social kompetens inga tvivel på det

Lika bra2013-05-05 23:30
Antal inlägg: 437

Det är ena jävla dumheter!

Augustin Erba skrev en myckte bra kommentar angående det på facebook:
"Jag blir fullständigt galen när jag läser vetenskapsjournalistik nuförtiden. Idag är det ett komplett haveri på SvD. På första sidan påstås att det går att använda PET-bilder för att skilja mördare från andra. Sedan, inuti artikeln, används begreppet lögndetektor som om det faktiskt vore ett fungerande redskap och sist, som kronan på verket, pekas handflator, puls, ögonens placering och avstånd mellan tår som markörer på våldsam personlighet.

Detta är fullständigt nonsens. Det statistiska urvalet är alldeles för klent. Det finns inte nog med seriemördare i världen för att kunna slå fast den här sortens teser.

Vad som orsakar dessa haverier är forskare (och i förlängningen journalister) som inte begriper matematik och statistik. Genom att ha ett stort antal indikatorer går det att efterhandskonstruera vad som helst. Ta våldsam-personlighet-drav let: Saknas ”rätt” signal i bilden från pannloben, går det att säga ”å andra sidan är vecket mitt i handen avgörande”. Forskarna flyttar analysen från siffrorna till bedömningen av siffrorna utan att låtsas om det. Det här är inte vetenskap, det är horoskop. Och det behövs duktiga journalister för att hålla dumheterna på mattan. Har ni sett när James Randi tar med sig ett fotografi på en ung man till ett ryskt medium med ”övernaturliga” krafter. Hon berättar om hans fina framtid, att han är ingenjör. I själva verket är han en mördare som avrättats. Jag skulle vilja se samma sak göras med somliga av dessa hjärnforskare. Ge dem tio PET-bilder och tio tillhörande fotografier av händer, ögon och tår och jag garanterar att de inte kommer kunna avgöra den mest rudimentära saker.

Det är en gammal mänsklig dröm att kunna avgöra människors personligheter genom att titta på dem. Det funkar inte. Vare sig du använder PET-kamera eller skallmätning.

Vi skulle behöva en vetenskapsredaktion där folk begriper matematik. En redaktion där folk som skriver om klimatet kan räkna på Navier-Stokes ekvationer (det är de som legat till grund för många av klimat-modellerna), där folk som skriver om ekonomiska teorier kan använda en Fourier-transform (som låg till grund för vissa ekonomiska prognoser) och där folk som skriver om att universum är oändligt begriper topologi (annars kan de inte förstå teorier som till exempel att rymden inte är ett ”enkelt sammanhängande rum” (det där är mycket mer komplicerat än det låter)).

Det var tjugo år sedan jag läste någon matematik värd namnet, och jag är alldeles för rostig. Men mänskligheten behöver en bättre vetenskapsjournalistik."

Minta2013-05-05 23:47
Antal inlägg: 20042

Liten amygdala också.

Incidental - Ej medlem längre2013-05-06 00:04

Lika bra: Det finns en opinion likväl som det finns flera skolor om det mesta.

jellyflower2013-05-06 06:16
Antal inlägg: 1108

Vetenskapens värld har haft ett helt program om just detta i vintras. Forskaren i programmet hade själv en sådan "psykopathjärna". Dock hade han inte blivit mördare alls. Han poängterade vikten av en god uppväxt.

jellyflower2013-05-06 06:25
Antal inlägg: 1108

"What makes us good or evil" hette bbc-dokumentären som vetenskapens värld sände, det var 2012, i april. Det var 4 avsnitt. Finns tyvärr inte på svtplay. Det var väldigt intressant.

Tyvärr verkar det inte gå att se på BBC worldwide heller, av upphovsrättsliga skäl. Synd.

ttiittii - Ej medlem längre2013-05-06 07:37
Antal inlägg: 37631

jag kan tänka mig att 97% beror på föräldrars kompitens

mz_lzrd2013-05-06 08:04
Antal inlägg: 2498

97 %! Det verkar mycket väl vetenskapligt underbyggt, tittiiii.

Men de övriga 3%en då, ska vi avliva dem direkt, eller?

vassatassar2013-05-12 08:18
Antal inlägg: 204

"Are you good or evil" är en intressant dokumentär från BBC horizon som berör de scannade hjärnorna och vad som ska till för att man ska "bli" en psykopat. Väldigt intressant.

vassatassar2013-05-12 08:19
Antal inlägg: 204

Ah, såg att en annan hänvisat till den oxo....

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?