Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade31
Mobilspel
Pågående19 592

Forumkategorier

Användare Inlägg  
fruktsams2013-05-06 18:41
Antal inlägg: 27

Försäljningsterror.....
Är med i Facebook. Har sin charm. För nån dag sen kom det från nån kompis en möjlighet att få se vilka som besökt ens sida. Kunde väl vara kul tänkte jag, så jag klicka mej vidare dit.
Väl där så sa man att innan jag kunde få denna möjlighet fick jag svara på några frågor. Kan jag väl tänkte jag så jag börja svara.....
När tredje sidan med frågor dök upp orka jag inte längre utan jag gav upp och klickade bort mej från hela grejen. Alltså fick jag aldrig möjligheten att se vilka som besöker min sida.

Dan efter fick jag plötsligt ett samtal från ett företag som tackade för att jag visat intresse för deras produkter via besök på deras hemsida och svarande av frågor. Nu har jag haft 5 såna samtal!?!?!?!

Jag har aldrig varit intresserad av dessa företag, men i ett svagt ögonblick varit intresserad av vilka som besökt min facebook-sida..

Nu frågar jag: Ska man behöva stå ut med sån här skit? Ska man behöva stå ut med att bli pålurad reklam? Är det ett sånt samhälle vi vill ha?

Och jag tänker: Gamla som råkar ut för såna här, klarar de ens av att värja sej?

Äre inte dags för lite lagstiftning. Förstår att det är svårt, men är det inte värt att försöka? Eller ska vi bara acceptera att sån här j-a bondfångare får härja fritt?

Måns_E2013-05-06 18:51
Antal inlägg: 12028

Facebook vill väl tjäna pengar på något sätt.

theKurgan2013-05-06 18:53
Antal inlägg: 147

Facebook är gratis, för konsumenterna, men de är fortfarande ett vinstdrivande företag. Pengarna tjänar de bland annat på just det du beskriver, sälja din information till tredje part, antingen direkt eller genom samarbetspartners. Står i avtalet du klickat 'Jag accepterar' på när du skapade din profil, så de har inte ens lurat någon, de räknar bara kallt med att folk kommer använda tjänsten ändå.

Trist - ja. Men enda sättet att komma undan det är att inte vara på fb, eller åtminstone ge ut så lite information som möjligt där, inklusive via appar och andra tilläggstjänster.

En eventuell lagstiftning för att minska omaket hade behövt vara internationell, och det får vi nog spana i stjärnorna efter.

Måns_E2013-05-06 18:56
Antal inlägg: 12028

Det blir ju lite svårt att lagstifta mot att företag vill tjäna pengar på ingångna avtal. Facebook i sig är ju knappast någon ovilkorad gratis rättighet.

Sote2013-05-06 18:59
Antal inlägg: 3557

Det är väl så att det ligger på var och en att vara uppmärksam på vad man gör på nätet och vilka länkar man klickar på. Det är lätt att hamna på porrsidor utan att man fattar det förrän man är där och väl där kan man lätt klicka galet. Jag fick in nåt jävla virus i datorn för några år sedan för jag hade tydligen installerat nåt fejkantivirusprogram utan att veta om det. Jag blev bara skickad till porrsidor så fort jag gick ut på nätet och till slut dunkade ingenting. Det var bara att formatera om skiten. Efter det är jag väldigt försiktig med vad jag trycker på men även den mest nogranna kan ju bli lurad. Och har man barn som surfar då kan man räkna med att datorn förr eller senare måste formateras om för dom klickar ju på allt möjligt.

gnagelram - Ej medlem längre2013-05-06 19:04
Antal inlägg: 1646

Det är inte Facebook som står bakom scam-sidor som den som nämns här. Att en kompis delar en länk till skit på Facebook är inte deras ansvar, även om de av egenintresse försöker hindra det så gott de kan

siwu2013-05-07 11:30
Antal inlägg: 1242

Blev uppringd 20.55 av en försäljare som inledde med att säga, hej det är Rasmus....

Jag har nu anslutit mig till nix, en gratistjänst som stoppar försäljare. Så nu blir det lugnare.

gills2013-05-07 11:46
Antal inlägg: 150

...och tyvärr måste man uppdatera Nix - för nu har de börjat ringa igen. Alltid mitt i kvällsmaten eller sent ....men det är ju då vi är hemma. Har ni råkat ut för det irländska företaget som säger att datorn håller på att kracha?

gills2013-05-07 11:46
Antal inlägg: 150

..och vill sälja skydd. Som frågar om man har datorn på?

sus502013-05-07 12:10
Antal inlägg: 1554

Jag har ett enda råd som jag själv följer till punkt och pricka. Säg omedelbart nej och lägg på.

Makupala - Ej medlem längre2013-05-07 12:53
Antal inlägg: 5

Jag har nix, men de företag som jag har varit kund hos får ändå ringa. Detta, trots att jag var senast kund för drygt 10 år sedan.

Nu undrar jag,

1) hur länge blir man betraktad som kund efter sin sista order.
2) hur stoppar jag telefonförsäljning till min mobil? Om jag är utomlands så kostar ju dessa samtal och mejl en del del för mig - och jag har ju inte begärt om denna kostnad!

Nasty Nimrod2013-05-07 13:49
Antal inlägg: 1063

Jag tror inte ens det behöver vara din kompis som delat länken, det ska finnas sätt att fejka sånt på.

Snällheten - Ej medlem längre2013-05-07 14:53
Antal inlägg: 192

Jag fick ett sånt samtal som gills beskriver...
På knaglig engelska sa de att vi hade fått virus i datorn... där sa jag goodbye och lade på...
Efter en vecka ringde de igen.... upprepade samma fras, jag gjorde lika igen...
Nu har de inte ringt mer.....tack och lov....

Bitte - Administratör2013-05-07 15:15
Antal inlägg: 24199

Deltar man i sådana tävlingar eller saker så får man väl finna sig i de villkor som finns . och oftast är det att man aäger ok till att de delar med sig av uppgifterna till andra bolaag och att man kan bli uppringd.

Så därför så låter i alla fall jag bli allt sådant

Bitte

HPIK2013-05-07 17:45
Antal inlägg: 191

Svar till Makapula: jag för mig att det är 1 eller 3 år sedan man slutat vara kund som bolaget får ringa till en. Tio år låter bizarrt. Ringer det nasare från bolag jag inte varit kund hos brukar jag påpeka att jag är NIX-ansluten och att bolaget kan räkna med tråkigheter om det hör av sig igen.

fruktsams2013-05-07 22:42
Antal inlägg: 27

Vad för tråkigheter kan nix ge telefonföretagen?

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?