Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade31
Mobilspel
Pågående19 592

Forumkategorier

Användare Inlägg  
krysopras2013-05-08 10:36
Antal inlägg: 657

hjälp att ansluta skrivare
Jag behöver hjälp med en formulering i en bruksanvisning. Det gäller en skrivare Brother mfc 7420. Jag har en laptop, ej Mac.

Vad menas med "anslut inte till ett tangentbord"? Kan man inte ansluta direkt till laptopens USB-uttag utan måste man gå via en hub som har extern strömförsörjning? "Skär" datorn om man ansluter direkt till laptopen eller vad händer?

Utdrag ur manual:

"Anslut inte USB-kabeln till ett Mac-tangentbord eller en icke-eldriven hubb.

Då du använder en USB-kabel, kontrollera att du ansluter den till USB-porten på din dator och inte
på USB-porten på ett tangentbord eller en icke-eldriven USB-hub."

Jag blir enormt tacksam om någon kan svara på detta.

Nasty Nimrod2013-05-08 11:02
Antal inlägg: 1063

Det borde inte vara något problem att ansluta generell hårdvara direkt till en USB-kontakt. Jag har aldrig haft något särskilt problem med det. Jag förstår iofs inte formuleringen.

blue_moon2013-05-08 11:02
Antal inlägg: 9713

Du kan ansluta skrivaren direkt till ett USB-uttag på din laptop. Så har jag gjort och det fungerar utmärkt.

På stationära (Mac-)datorer däremot, med separata tangentbord, måste skrivaren anslutas till själva datorn, inte tangentbordet. Så hade jag det tidigare när min stationära pc fungerade.

Lycka till!

Nasty Nimrod2013-05-08 11:10
Antal inlägg: 1063

Så formuleringen syftar på stationära Mac? Det förklarar saken. Stationära PC har, svjv, aldrig haft extra USB-kontakter på sina tangentbord.

krysopras2013-05-08 11:10

Wow tack, då ska jag prova med en gång! Hoppas inte datorn exploderar =)

blue_moon2013-05-08 11:16
Antal inlägg: 9713

Tyckte också det lät konstigt att tangentbord till stationära Mac-datorer har USB-uttag. Har aldrig haft en Mac så jag vet inte.

125478 - Ej medlem längre2013-05-08 11:21
Antal inlägg: 8332

De har säkert skrivit så för att man inte ska försöka klämma in kabeln någonstans där den inte hör hemma, men istället blir det fler frågetecken och osäkerhet. Typiskt överarbetade manualer. :P

Måns_E2013-05-08 11:42
Antal inlägg: 12028

Det var väl ganska tydligt? Man skall tydligen inte ansluta skrivaren till en hub som inte har strömmatning (vilket exempelvis en hub i ett tangentbord knappast har).

Det värsta som kan hända om man gör det misstaget är väl att skrivaren inte får tillräckligt med ström, och då inte går igång. Jag tror knappast att något går sönder :)

krysopras2013-05-08 12:43

Nu har jag provat ansluta den direkt till laptopen och den fungerar och ingenting har sprängts än så länge i af =)

Tack jättemycket igen alla! Nu ska man väl skriva "tråden kan stängas" så då skriver jag det: Tråden kan stängas.

So_open_mind - Ej medlem längre2013-05-08 20:09
Antal inlägg: 348

Men fråga din återförsäljare ?? dom borde ju kunna det ??

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?