Spelrum
| Giraffen | 50 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 609 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| joråsatt | 2013-05-29 16:26 | |
![]() | Vem betalar??? Jag står i en tvist om vad som egentligen är rätt i en fråga om en fastighetsräkning. Jag och min kompis satt o pratade då hon tar tag i mitt element lite lätt för att dra sig närmare väggen, där hon sitter på min datastol med hjul (absolut inte med våld eller nåt, bara lätt så som man gör ibland!). Elementet rasade då det satt JÄTTELÖST och nu har hyresvärden skickat räkning på 900 spänn! Hade ni stått för kostnaden, bett kompisen betala eller delat på den? Ska kriga med bostadsföreningen ytterligare eftersom det satt tok-löst redan innan och det absolut inte va mitt fel men ifall de tänker va dumma i huvet och inte stå för sitt fel, hur gör jag då? | |
| Minta | 2013-05-29 16:28 | |
![]() | Är det en hyresrätt eller bostadsrätt? | |
| joråsatt | 2013-05-29 16:30 | |
![]() | Hyres, studentbostad | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-29 16:37 | |
![]() | Studentbostadsbolag är väldigt mycket för att skicka räkningar för allt. Bråka med dem. Kompisen bör erbjuda sig att betala och du bör avböja och betala själv säger min moral. YMMV. | |
| joråsatt | 2013-05-29 16:39 | |
![]() | Själv känner jag nog att dela vore det mest rätta, för utan mig hade hon aldrig haft nåt element att riva men utan henne hade inget element rivits. ;) Men vill gärna höra fler åsikter! | |
| micro113 | 2013-05-29 16:39 | |
![]() | Det låter ju allt annat än riktigt att din kompis skall betala för att du har ett dåligt element. Var det fel från starten så skall hyresbolaget stå för detta. | |
| joråsatt | 2013-05-29 16:41 | |
![]() | Ja visst! Det var uppenbarligen fel från inflytt eftersom det rasade så lätt så jag tänker inte ge mig i frågan. Vilken annan bostadsförening hade stått för den kostnaden! | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-29 16:41 | |
![]() | Det är lite som att man inte kräver ersättning om någon råkar slå sönder en teleskop hemma hos en. Olyckor händer. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-29 16:42 | |
![]() | Haha! En tekopp skulle det stå! Damn you autocorrect! | |
| micro113 | 2013-05-29 16:45 | |
![]() | gnagelram Alla fungerar dock inte så. Jag har själv fått betala ett glas för att mitt ena barn tappade glaset som han drack ur när han var hos en kompis och lekte .... Visst betalade jag - men mitt barn fick välja att leka hos oss eller utomhus när han var med den kompisen sen... | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-05-29 16:47 | |
![]() | Hur fick föreningen reda på att det rasat, och vad sades då? För räkningen dök inte bara upp utan kontakt, antar jag? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-05-29 16:48 | |
![]() | Det finns folk till allt. | |
| joråsatt | 2013-05-29 16:48 | |
![]() | Beror ju helt på situation. Har man dyra glas får man ju faktiskt skylla sig själv, för glas GÅR sönder. Hade nån dock haft sönder mitt teleskop hade den behövt betala ;) Skämt åsido. Just 900 kr är en tiondel av hela min månadsinkomst, hade det varit mindre hade jag betalat det, alla gånger, men just här tycker jag det är svårt. | |
| micro113 | 2013-05-29 16:49 | |
![]() | joråsatt Bostadsbolag skall se till att lägenheten är felfri när nästa hyresgäst flyttar in -- och de är ansvariga för sådant som redan fanns vid inflytt eller har slitits av ålder .. åldersslitage. Vanligen skall fel som inte åtgärdats stå med på besiktningsprotokollet av lägenheten - just för att det inte skall bli en fråga om vem som ersätter vad. Ett element som sitter så dåligt i vägg borde det dock gå att visa även i efterhand att endera är väggmaterialet så utarmat att det inte längre håller emot, fästet åldersangripen eller att det helt enkelt är felsatt... Är du inte med i hyresgästföreningen? De brukar kunna hjälpa till vid tvister. | |
| joråsatt | 2013-05-29 16:50 | |
![]() | Jag ringde vaktmästaren och sa som det va, att det rasat när hon tagit tag i elementet och att det måste ha suttit väldigt löst. Trodde hyresföreningen skulle stå för kostanden annars hade jag ju satt upp det själv (lika löst som det satt innan!). Det kanske är nåt att säga till dem, att de borde tala om att det kostar?! | |
| micro113 | 2013-05-29 16:50 | |
![]() | joråsatt Nej, glaset var inte ens dyrt .. det handlade om "principen" .. =.= | |
| joråsatt | 2013-05-29 16:51 | |
![]() | Jag flyttade in i mars så nåt åldersslitage är det ju knappast. Har inte rört elementet. Men ska be om ett besikningsprotokoll. Går med i hyresgästföreningen imorn om de inte ger sig! | |
| micro113 | 2013-05-29 16:51 | |
![]() | joråsatt Fast det skall inte kosta. Fasta inventarier skall helt enkelt sitta fast när man flyttar in. .. det är deras sak att tillse det. | |
| joråsatt | 2013-05-29 16:52 | |
![]() | Precis min tanke, micro113!!! Det finns ett stort hål kvar i väggen som visar att det inte satt bra, jag ska be dem komma o kolla på det! | |
| micro113 | 2013-05-29 16:52 | |
![]() | joråsatt Det är inte när du flyttade in som är avgörande för om det handlar om åldersslitage - utan hur gammalt elementet är. | |