Spelrum
Giraffen52
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade77
Mobilspel
Pågående19 609

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132013-06-03 12:22
Antal inlägg: 17540

Skolan ska indoktrinera barnen...
Vad tusan är det här. Skall barnen via skolan nu indoktrineras om vad de skall tycka.

www.tv4.se/nyheterna...4a 52000009

wskrzeszenie - Ej medlem längre2013-06-03 12:37
Antal inlägg: 114

Och vad är det för konstigt att barn i skolan lär sig att tycka olika saker som samhället tycker är bra att tycka?

Sedan förstår jag inte riktigt vad de är så upprörda över i reportaget. 80% av de svenska skolbarnen tycker att man kan vara svensk även om man inte är född i Sverige, det är inte så illa.

micro1132013-06-03 12:50

wskrzeszenie

Vad är bra med att tycka att icke-svenskar är svenskar?
Det är ju att lura barnen.

Vad är bra med att få barn att tycka att alla ensamkommande skall ha rätt att stanna?

Framför allt är det inte bra - utan ren och skär idioti att skolan skall diktera politiska ställningstaganden. Det är indoktrinering.

Minta2013-06-03 12:52
Antal inlägg: 20042

Så länge du inte kan definiera på ett hållbart sätt vad en icke-svensk är, kan man inte tala på ett objektivt sätt om det. Det är väl bättre att skolan indoktrinerar än att SD gör det.

micro1132013-06-03 12:56

Minta
Eftersom man enligt dig inte kan definiera vad som är svensk och inte svenskt så innebär det ju att skolan tänker lära barnen ren mumbojumbo då....

Dessutom - hur kom SD in i detta. Var någonstans verkar de för att indoktrinera barn med sin politik?

wskrzeszenie - Ej medlem längre2013-06-03 12:59

micro, vad jag förstår refererar nyhetsinslaget bara till en undersökning av barns åsikter. Det sägs väl inget om att skolan ska börja propagera för en speciell åsikt, som du tycks vilja låta påskina.

Du blandar definitioner hej vilt och gör en logisk kullerbytta innan du ens kommit ur startblocken. Allt kokar ner till frågan: när är man egentligen svensk? Av dina inlägg här på forumet och på andra mer eller mindre rumsrena fora är det inte svårt att sluta sig till vad du tycker, men PILUTTA DIG, svenska barn verkar tycka att det är okej att bli svensk även om man nu råkar vara född i ett annat land.

Att tycka att t.ex. demokrati är bra är ett politiskt ställningstagande. Att du inte tycker att skolan ska torgföra sådana åsikter, det får stå för dig. Vi kan väl ta ett majoritetsbeslut om vad som är ren och skär idioti, så får vi väl se i vilket fack dina åsikter hamnar.

micro1132013-06-03 13:01

wskrzeszenie
Lyssnade du inte på hela inslaget?
Det som sägs är ju just att skolan bör indoktrinera barnen att "tänka rätt".

Nej, allt kokar inte ner till frågan "När är man svensk".

Allt kokar ner till frågan -- Med vilken rätt skulle skolan indoktrinera barnen i politiska ställningstagaden.

micro1132013-06-03 13:03

wskrzeszenie
Dessutom hur vet du att inte en stor del av barnen helt enkelt definierar nationalitet genom föräldra/släktskap .. och födelseorten därmed blir oväsentlig.

Svenska föräldrar = svensk --- är nog vad de flesta lärt sig faktiskt.

wskrzeszenie - Ej medlem längre2013-06-03 13:05

Min tjej har en dotter som är född i Thailand. Är det okej om hon känner sig lite svensk även om hon har thailändsk pappa och har bott sina första åtta år i Thailand? Hon talar svenska och thailändska. Eller ska hon kanske vara thailändare? Vad händer om de tycker att hon är svensk? Tänk om ingen vill veta av henne?

Varför är det så viktigt för dig, micro, att sortera in människor efter etnicitet? Vad tjänar samhället på det? Gammalt, äckligt rastänkande. Fy fan.

Sote2013-06-03 13:09
Antal inlägg: 3557

Micro-Varför startar du denna diskussionen i ännu en tråd? Du har på ett tydligt sätt klargjort hur just du ser på detta. Det innebär ju självklart inte att du sitter inne med sanningen på något sätt. Fortsätt i den andra tråden istället för att starta om i en ny. Samma åsikter kommer att ventileras fast i en ny tråd. Onödigt.
Vad dom flesta har lärt sig har du ju uppnbarligen heller ingen aning om.

micro1132013-06-03 13:12

wskrzeszenie
För min del får din tjej dotter känna sig som precis vad hon vill .. hon är dock halvthailändare eftersom hennes pappa är thailändare.

Om du och din tjej förnekar henne rätten till den identiteten så anser jag att ni gör fel.

Återigen -- så handlar det om huruvida det är rätt att skolan skall indoktrinera barnen med politiska ställningstaganden --- och inte om dina svårigheter med att din tjej har barn med thailändare.

micro1132013-06-03 13:12

Sote
Nej, jag har inte deltagit i någon tråd gällande skola och indoktrinering av barn.

wskrzeszenie - Ej medlem längre2013-06-03 13:14

micro, jag lyssnade på hela inslaget, men uppenbarligen gjorde inte du det efter som d sitter här och ljuger. Ingenstans sägs att skolan ska indoktrinera några barn. Så här säger reportern:

"Rapportskrivarna tycker detta [att man är svensk endast om man är född här] är en oroväckande attityd och uppmanar nu landets skolor att hjälpa eleverna att få en bättre förståelse för flyktingbarns situation."

Hur du kan få "en bättre förståelse för flyktingbarns situation" till att skolan ska lura/indoktrinera barn att icke-svenskar är svenskar, är en gåta.

wskrzeszenie - Ej medlem längre2013-06-03 13:16

micro, den enda här i tråden som vill förneka människor rätten till sin identitet är du.

micro1132013-06-03 13:18

wskrzeszenie
Det är väl du som har behov av att definiera om din dotters tjej - inte jag.

Således är slutsatsen att det är du - inte jag - som har något emot hennes thailändska ursprung..

micro1132013-06-03 13:19

wskrzeszenie
Precis - de uppmanar landets skolor att indoktrinera barnen i politiska frågor så att barnen skall lära sig "tycka rätt".

wskrzeszenie - Ej medlem längre2013-06-03 13:20

Och så såg jag en liten äcklig insinuation om att jag skulle ha svårigheter med att min tjej har barn med en thailändare. Först hittar du på vad som sägs i ett nyhetsreportage, fastän det bara är att kolla på inslaget för att se att du har helt fel. Och nu tror du helt plötsligt att du vet någonting om mina familjeförhållanden utöver den knapphändiga info jag har tillhandahållit.

De enda personer jag brukar ha svårigheter med är små, trångsynta människor som tror att deras egna förutfattade meningar är sanning.

wskrzeszenie - Ej medlem längre2013-06-03 13:24

Ha ha, vänta nu ... hur drog du slutsatsen att jag har något emot hennes thailändska ursprung. :) Hon får känna sig precis så svensk eller thailändsk som hon vill, utan att du ska komma och sätta någon äcklig etikett på henne.

micro1132013-06-03 13:26

wskrzeszenie

Du skrev:

Av dina inlägg här på forumet och på andra mer eller mindre rumsrena fora är det inte svårt att sluta sig till vad du tycker,

------------------------- ------------------------- --------------------

Vilket är rena lögner eftersom jag dels inte diskuterar på "andra" forum ... förutom ett .. och där kallas jag "blatteälskare" ....

Om du inte tål att man gör en självklar analys av din vilja att förneka din tjejs dotters härkomst .. ta då inte upp det i diskussioner.
Tar du upp det så får du svar utifrån det.

gnagelram - Ej medlem längre2013-06-03 13:26
Antal inlägg: 1646

De flesta tycker inte att svensk och etnisk ren svensk är exakta motsvarigheter längre. Man kan alltså, i allt flers ögon, vara svensk, men av helt eller delvis thailändskt utsprung.

Som med många andra förändringar upplevs drtta som hotande och väldigt frustrerande för en del. De kan bli väldigt desperata och aggressiva i sitt försvar för sina alltmer utdaterade värderingar. Sånt är livet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?