Spelrum
| Giraffen | 51 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 609 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-06-04 14:50 | |
![]() | Bestraffningar av barn rätt eller fel eller mitt imellan vissa straffar sina barn med utegångsförbud,dataförbud ,mobilförbud od,jag har aldrig straffat en unge inte ens sagt: äter du inte upp maten får du ingen efterätt.Men hur har du gjort ?eller vad tycker du är rätt? | |
| micro113 | 2013-06-04 15:05 | |
![]() | Jag anser att det är helt okej att handlingar ger konsekvenser. | |
| carann04 | 2013-06-04 15:33 | |
![]() | En bra förälder är ingen diktator, utan måste kunna förklara varför en handling är fel och vad som kan hända. Kunna säga nej utan att kränka. Hör ibland de som säger "gör du inte som jag säger så får du gå och lägga dig" - läggdags ska vara något positivt mysigt. Klart ungarna inte vill gå och lägga sig sen. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2013-06-04 16:44 | |
![]() | Hörde en grann"mamma" skrika till sin unge från fönstret: Gå tillbaka eller jag ringer polisen... Det efter att barnet på 6 år hoppat över staketet till granngården för att leka i deras lekstuga. Något vi inte har. Alla gårdar är fullt synliga från alla håll. | |
| malmöiska | 2013-06-04 17:16 | |
![]() | Utan att vara diktator så förstår alla barn vad ett bestämt nej betyder, om inte första gången så kanske andra eller tredje | |
| greatdane | 2013-06-04 17:22 | |
![]() | Jag tycker Per Isldal har ett fint motto: ”Våld är varje handling riktad mot en annan person, som genom att denna handling skadar, smärtar, skrämmer eller kränker, får denna person att göra något mot sin vilja eller avstå från att göra något som den vill”. Det är ibland svårt att leva efter, men det är en bra måttstock som jag tycker ska tillämpas så ofta man kan på vuxna såväl som barn. Även sina egna. | |
| micro113 | 2013-06-04 17:27 | |
![]() | greatdane Det är trams, givet att det faktiskt är föräldrarnas uppgift både att hindra barn från att göra saker och att se till att barn gör saker oavsett om de känner att vill det inte.. | |
| greatdane | 2013-06-04 17:39 | |
![]() | Jaha, att det är trams får stå för dig. Att i så stor utsträckning som möjligt använda sig av det här, tycker i alla fall jag aldrig kan vara fel. Det är inte helt sällan som det är den vuxnes tillkortakommanden som gör att den är tvungen att ta till våld, så som våld definieras ovan. | |
| Gunilla _ | 2013-06-04 17:41 | |
![]() | micro113; så det är okej, enligt dig, om det görs med skada, smärta, skrämsel eller kränkning som följd? | |
| corlini | 2013-06-04 18:27 | |
![]() | någon form av bestraffning har man ju, det blir tex inte att springa ut och köra 4hjuling hela dagen om man lovat att samla sin tvätt eller städa undan först - hämta tvätten och plocka undan efter dig sen kan du sticka iväg! | |
| Gunilla _ | 2013-06-04 18:34 | |
![]() | Det är inte en bestraffning, i min mening, det är en konsekvens. Rätt stor skillnad. | |
| corlini | 2013-06-04 19:00 | |
![]() | du har nog rätt, då kan jag nog säga att jag inte bestraffar. skitarg blir man men nej, man fixar inte att vara elak eller känna sig ond mot sina egna barn. vilket jag hade gjort vid bestraffning. | |
| apbur | 2013-06-04 20:35 | |
![]() | Jag tror nog att man bestraffar andra regelbundet trots att man inte utfärdar ett konkret, tidsbestämt straff. All social inlärning handlar om bestraffning och belöning. | |
| ingson | 2013-06-04 20:42 | |
![]() | Klart apbur har rätt! Man kanske kan dra apburs tes ännu längre och påstå att all mänsklig kommunikation handlar om medvetna eller omedvetna bestraffningar och belöningar | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-06-04 20:44 | |
![]() | Idag "tvingade" jag min dotter att ta på sig cykelhjälmen, under hot om att hon inte skulle få cykla annars. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-06-04 20:45 | |
![]() | (Och även med korrekta säkerhetsargument, innan superföräldrarna går i taket) | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2013-06-04 20:52 | |
![]() | Hur kan du indoktrinera ditt barn att använda cykelhjälm?! Hon kanske hade en åsikt om att hon inte behövde hjälmen. | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-06-04 21:02 | |
![]() | Jag sa att det är löjligt med hjälm, men att polisen kommer att sätta henne i fängelse om hon inte har på den. | |
| Malva01 | 2013-06-04 22:02 | |
![]() | Lite spanking är aldrig fel om man är olydig! | |
| micro113 | 2013-06-05 00:48 | |
![]() | Gunilla Var skrev jag att jag förespråkade våld eller ens tycker det är acceptabelt? Prova läs igen. | |