Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 37 |
| Inloggade | 85 |
Mobilspel
| Pågående | 19 526 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bob100 | 2013-06-26 10:40 | |
![]() | Svensk metal Som ett led i mitt arbete om de tusen bästa svenska låtarna behöver jag din hjälp med att belysa ett område som inte alltid fångar min uppmärksamhet, Svensk metal. Förslag: Jag listar lite grupper och artister. Du bidrar med att föreslå aktens mer kända låtar likson de bästa låtarna (enligt andra, kanske) och sist men inte minst, dina egna favoriter! Föreslå gärna någon annan om du tycker de hör hemma. Hittills: Amon Amarth Arch Enemy At The Gates Bathory Candlemass Cult Of Luna Dark Tranquility Dismember Dissection Entombed Europé Evergrey Hammerfall Hellacopters Immortal In Flames Katatonia Meshuggah Opeth Sabaton Soilwork The Haunted Therion Tiamat Watain Yngwie Malmsteen | |
| mrmister83 | 2013-06-26 10:50 | |
![]() | Amon Amarth - Pursuit of vikings Arch Enemy - Enemy within, we will rise At The Gates - Slaughter of the soul, Blinded by fear (otippat) Bathory - ej inlyssnad Candlemass - at the gallows end Cult Of Luna - ej inlyssnad Dark Tranquility - razor fever Dismember - ej inlyssnad Dissection - ej inlyssnad Entombed - left hand path Europé - Superstitious (bara för solot) Evergrey - a touch of blessing Hammerfall - renegade (nåt måste man svara va?) Hellacopters - im in the band Immortal - all shall fall In Flames - cloud connected Katatonia - ej inlyssnad Meshuggah - future breed machine Opeth - deliverance Sabaton - vägrar svara Soilwork - stabbing the drama The Haunted - bury your dead Therion - sons of staves of time Tiamat - ej inlyssnad Watain - ej inlyssnad Yngwie Malmsteen - never die Vissa svar är min åsikt, vissa vad jag tror allmänheten tycker. Om nåt år så tycker jag Below ska vara med på denna lista, svensk epicdoom. | |
| Sote | 2013-06-26 10:58 | |
![]() | Om nu Europe kan räknas till Metal så är väl det softmetal kanske? Lillasyster kan vara med på listan och varför inte lte mer galna grupper som Skitarg och Raubtier? | |
| kajix | 2013-06-26 12:06 | |
![]() | jag tycker att den kristna hårdrocksgruppen Jerusalem hör hemma här. | |
| hallebratt - Ej medlem längre | 2013-06-26 12:21 | |
![]() | Glöm inte heller gruppen Mustasch: Double Nature | |
| mrmister83 | 2013-06-26 12:26 | |
![]() | Absolut Mustasch, Narnia eftersom Kajix nämnde kristen metal Hypocrisy-fire in the sky Marduk Treat | |
| Bob100 | 2013-06-26 12:58 | |
![]() | mrmister83, Sabaton, är de för dåliga eller nåt kontroversiellt? Tror jag har uppmärksammat drygt en tredjedel av dina förslag bara sedan tidigare , tack! | |
| Lika bra | 2013-06-26 13:56 | |
![]() | Viktiga att ta med på listan är så klart de svenska hårdrockspionjärerna November, deras platta En ny tid med låten Mount Everest är hur jävla fet som helst och antagligen var de först i Sverige med att spela hårdrock. Om vi snackar nyare hårdrock så får du inte glömma Graveyard, deras platta Hisingen Blues fick grammis för bästa hårdrock, låten med samma namn är riktigt grym. Kanske skulle även Backyard Babies kunna plats in på din lista, även fast de inte är mina favoriter. Deras skiva Total 13 var ju trots allt rätt bra och gjorde ett ganska stort avtryck inom den svenska hårdrockgenren. Låten Look at you är väl en av skivans höjdpunkter vad jag vill minnas. Skulle även slänga in de svenska stonerrockarna Spiritual Beggars. Ett tips är att kolla in dokumentären Så jävla metal. Riktigt bra dokumentär om svensk hårdrock och dess historia. | |
| Gunilla _ | 2013-06-26 17:05 | |
![]() | Sveriges bästa metalband är helt klart Sparzanza :) www.youtube.com/watc...r_ HyVgUlYA (My world of sin) Self Deception www.youtube.com/watc...gc iAU783rc (The shift) är inte så dumma heller. | |
| WillieBig | 2013-06-26 21:34 | |
![]() | Du behöver bara köpa Janne Starks bok The Encyclopedia of Swedish Hard Rock and Heavy Metal. Där står allt du behöver veta. Ny upplaga kommer ut i år. Annars så får du inte missa nya plattan av gruppen Misth. | |
| kajix | 2013-06-26 21:39 | |
![]() | Jag sekunderar November. | |
| Vimpeli - Ej medlem längre | 2013-06-26 22:03 | |
![]() | Glöm inte Europe och deras låt Final Cuntduwn. | |
| Gizza Vem - Ej medlem längre | 2013-06-26 22:25 | |
![]() | Bullet | |
| WillieBig | 2013-06-26 22:37 | |
![]() | Massor med förslag som kommit är INTE Metal som t.ex. Jerusalem, November, Europe, Graveyard. Saknas i listan gör också bra band som Lions Share och Seventh Wonder. | |
| Bob100 | 2013-06-26 23:12 | |
![]() | Hårdrock och dess rötter är också intressant. Men tack för att ni benar ut begreppen. Är "At The Gallows End" nummer ett bland låtar här i vår tråd? | |
| Vimpeli - Ej medlem längre | 2013-06-26 23:24 | |
![]() | 220 Volt Prisoner Of War | |
| WillieBig | 2013-06-27 08:09 | |
![]() | Lustigt att ni tar upp Candlemass och 220 Volt. Båda banden är kompisar till mig. | |
| Lika bra | 2013-06-27 10:16 | |
![]() | Willie Jag håller med dig i sak, Graveyard, November mfl. är inte metal. Men eftersom TS hade med bl.a Hellacopters så antar jag att han använder en bred definition av begreppet metal. Hellacopters är långt mycket mindre "metal" än både Graveyard och November. | |
| Sote | 2013-06-27 10:51 | |
![]() | Ja alltså är Europe med så är väl vad som helst Metal?? | |
| Bob100 | 2013-06-27 11:36 | |
![]() | Ca-a-a-rie. Imagine a plastic ukulele and growling! Death plastic! | |