Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 170

Forumkategorier

Användare Inlägg  
marmotte2013-07-30 10:39
Antal inlägg: 346

Kvalitetsmat för övergivna kattungar?
Min bror hittade igår i samband med sin yrkesutövning tre övergivna kattungar. En har redan fått ett hem. Två återstår. Tänkte fara dit med mat idag till dem och undrar nu vad som är det bästa att ge kattungar. Jag har hund och vet att det skiljer enormt mycket mellan olika slags hundmat, men har ingen som helst aning om vad som betraktas som bäst mat för källingar. Alla tips (även om övrig skötsel) emottages tacksamt! Igår fick de nåt han köpte på Statoil men jag gissar att det kanske inte är det allra bästa man hittar där.

Gunilla _2013-07-30 10:52
Antal inlägg: 4425

Det finns många sorter, både hård- och blötmat, som är avsedd för just kattungar ex. Royal Canin, Hill's, Whiskas och Iams. Finns på närmaste Ica eller djuraffär.

Lillstölla2013-07-30 10:55
Antal inlägg: 23831

Kolla med en veterinär :)

xxxANxxx - Ej medlem längre2013-07-30 11:01
Antal inlägg: 231

Är kattungarna såpass stora så de äter vanlig mat/ eller kattmat som då finns att köpa på statoil/mackar eller matvarubutiker, och som man då ger till katter när man har dem som tamdjur.Så är de ju bara köpa de!! För jag menar: Annars äter ju katter bl.a. möss/sorkar/råttor/ekorra r/fåglar,fisk/ eller harungar i de vilda. De är vad kattmamman faktiskt serverar sin avkomma i de vilda!!Då förstår du ju grejen!!? Så en katt äter vanlig mat eller kattmat,oavsett om de köps från statoil eller specialbutik om den verkligen vill äta och har aptit. huvudsaken de iaf.är kött/fågel/ eller fisk i maten! Allt svammel om att köpa specialkäk som då finns att köpa till katter för dyra slantar är det mest överreklamerade tramset jag någonsin hört..likaså för hundar!!! :-/

xxxANxxx - Ej medlem längre2013-07-30 11:06
Antal inlägg: 231

Mitt svar grundar ju sig såklart pga. att jag tidigare genom åren haft katt,och som fått avkommor. Och vet då också hur katter funkar! Äter inte katten,ja då är den inte frisk!

marmotte2013-07-30 11:14

Tack för era svar!

Jag förstår att kattmammor på fri fot ger sina telningar färskmat och det är ju populärt att ge även hundar, så jag tänkte mig nåt i den vägen. Har hört att de kan bli uttorkade av torrfoder om de inte fattar att de ska dricka.

De har stora ljusblå ögon och har ätit lite rått kött, så de verkar ganska krya och inte helt pyttesmå.

Gunilla _2013-07-30 11:17

Är ni helt säkra på att de är övergivna?

marmotte2013-07-30 11:29

Som jag har fattat det hittades de i en container. (Min bror ägnar sig åt containerhantering å yrkets vägnar). Det är väl därför de antas ha kommit från sin moder.

marmotte2013-07-30 11:33

Ingen kattmamma syns till trots att kattungarna skrek som små grisar och var magra som stickor.

Är förstås magra även idag.

Kan man ge dem färskfoder för hundar? Har Bravoburgare hemma. Tänkte bara att katter kanske har andra vitamin/mineralbehov särskilt då bebikatter. Taurin? Är det inte nåt katter ska ha mycket av?

ttiittii - Ej medlem längre2013-07-30 11:40
Antal inlägg: 37631

örmodligen någon människa som slängt dom i conteinern,ja du kan ge dom färskfoder för hundar

Gunilla _2013-07-30 11:47

Katter behöver taurin och betydligt mer protein än en hund, hundfoder är alltså inte att föredra.

marmotte2013-07-30 11:47

Då provar jag med det, fast det har spannmål men det är åtm glutenfritt.

Ja, det är nog nån vidrig person som dumpat de små liven.

Trist nog är både jag och min bror rent djävulskt allergiska mot katter annars hade de haft hem nu.

marmotte2013-07-30 11:50

Lite färskfoder + köttfärs då? Har för mig taurin finns i kött. Där är ju kalcium och vitaminer tillsatt till hundfodret.

Känns liksom nyttigare än vanlig burkmat för katter. Och torrfoder i hemska färger känns också som skräp. Men jag kan ju ha fel. Är bara väldigt noga med maten till mina egna djur för jag anser att det är basen och utgångspunkten för en sund utveckling. Tyvärr kan jag ju inte ge dessa handgriplig taktil kärlek och sånt som också är viktigt.

ttiittii - Ej medlem längre2013-07-30 11:51

tror inte på köttfärsen,inte bra dom får mask nu då dom är så magra

dinodog2013-07-30 11:52
Antal inlägg: 4973

En bör bara få kattfoder och inte hundfoder. Dom har helt olika sammansättningar.

En hund kan äta kattmat och leva gott på det. Medans en katt inte kan leva på enbart hundmat.

Små kattungar finns det bra blötfoder till. Du kan även ge dom fiskbullar eller kokt fisk.

ttiittii - Ej medlem längre2013-07-30 11:52

ta en Wiskas du det har funnits jämt,då är du på säkra sidan

Gunilla _2013-07-30 11:52

www.katter.nu/katter...tu ngar.htm

ttiittii - Ej medlem längre2013-07-30 11:52

ta en wiskas kattmjölk också

marmotte2013-07-30 11:58

tack, Gunilla, mycket instruktivt!

Det ska nog gå bra detta!

pink ribbon - Ej medlem längre2013-07-30 12:02
Antal inlägg: 2906

Inte hundmat!
Jag hade ju tagit dem till veterinären för undersökning, åldersbedömning, expertråd och förmodligen en spruta med vätskeersättning till att börja med, men det är ju jag det.
De kan ju faktiskt vara så unga och klena att de inte klarar sig utan modersmjölk eller ersättning.
Det är mycket viktigt för alla katter med tillräckligt mycket friskt vatten. Komjölk gör oftast större skada än nytta.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?