Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 205

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rultatultan2013-08-07 23:24
Antal inlägg: 2446

Mål och kunskapsbedömning i grundskolan
Inför läsårsstarten tänker jag igenom tidigare läsår, där vårdnadshavare i olika utsträckning har intresserat sig för och satt sig in i elevernas dagliga skolarbete.

Jag har några frågor, främst till dig där ute som har eller lever nära barn i skolåldern (övrigas synpunkter är naturligtvis också välkomna!).

1. Är du nöjd med informationen du får från skolan gällande det dagliga/veckoliga/månatli ga arbetet ämnesvis ? Om ja - hur ser den informationen ut? Om nej - vad är det som fattas?

2. Upplever du det som viktigt att få hem termins-/månads-/veckopla nering med tillhörande dokument som visar tydliga mål (både övergripande- och delmål) och hur dessa mål kommer att bedömas? Om ja - hur använder du som vårdnadshavare dig av informationen? Om nej - varför inte?

3. Upplever du att feedback från skolan vad gäller elevens kunskapsutveckling och måluppfyllelse, både på kort och lång sikt, är tillräcklig? Motivera gärna ditt ja eller nej.

Tankar tages mycket tacksamt emot!

chupa - Ej medlem längre2013-08-08 13:14
Antal inlägg: 448

har bara en sak att inflika i ämnet och det är att det aldrig är någon vidare bra ide att lägga ansvaret för att informationen kommer fram på barnen själva.
Har hört fler än en gång min arbetskamrat svära över missat föräldramöte eller aktivitet endast för att lappen med info fortfarande ligger i botten på hennes sons skolväska.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-08-08 16:10
Antal inlägg: 6950

Bra sagt chupa!

NicerTrouser - Ej medlem längre2013-08-08 16:34
Antal inlägg: 666

Min dotter har gått i flera skolor och informationen har varit alltifrån i princip obefintlig till väldigt bra. Sedan är olika lärare olika bra på att informera också. Jag tycker att det är bättre att lärare lägger tid på att lära ut än att sitta och göra skriftliga omdömen som bara är slöseri med tid. Men det blir väl lättningar/förbättringar på den fronten efter årsskiftet om jag har förstått saken rätt.

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-08 21:39
Antal inlägg: 37631

Mina barn är odugliga på att lämna lappar dom är bra på att slarva bort lappar glömma lappar,och värdsmästare på att få lappar att gå upp i rök,Om jag får en lapp trots allt så är jag jätte bra på att slarva bort lappen och att lägga lappen på ett bra ställe och så hittar jag inte lappen mer.Alla lärare borde ha en telefondär dom talar in vad som händer under veckan så det bara är att ringa tillden och få information,det går att kolla skolans hemsida Men då måste jag ha inloggning olika till varje barn, A och dom inloggningarna har barnen slarvat bort innan jag fått inloggningen eller har jag fått inloggningen och slarvat bort den själv,japp helt rätt så är det felsäkert läge om man säger så,det funkar med mail 11 dagar till skolan börjar om 5 år är det slut på grundskolan,och det är tråkigt för barn är fantastiska.men grundskolan kommer jag aldrig aldrig sakna,Dom flesta lärare har varit bra,men när man ska behöva stå ut med samma lärare i 2 till 3 år och veta att min unge inte vill gå till skolan för att läraren är oförmögen att lösa problem då är det inte kul

Rultatultan2013-08-10 03:28
Antal inlägg: 2446

@chupa
Nej, kommunikationen måste gå mellan skola-barn och sedan skola-hem, oavsett vad det gäller. Ibland mer än en gång för att vara HELT säkert att all info går fram ;)

@NicerTrouser
Absolut! Den pedagogiska biten är SÅ mycket viktigare än "papperstragglandet" (som kanske iofs inte är så mycket faktiskt paper nu för tiden, men iaf.)

@ttittii
Mail är oftast lättare än dessa förbånkade papper som ska skickas fram och tillbaka. Jag tycker också det är lättare än telefon, för ett mail kan skickas iväg nästan närsomhelst och man är inte beroende av att den man ska informera behöver vara på plats just när man själv har tid.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?