Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade53
Mobilspel
Pågående20 223

Forumkategorier

Användare Inlägg  
fredray2013-08-15 17:27
Antal inlägg: 73

En bilförsäkringsfråga
Halloj!

Ringde idag mitt försäkringsbolag för att meddela att min bil ska bli avställd igen. Då får man ju tillbaka betald tid för ej framtida försäkringsnyttjande. Men damen sa att bilen redan var avställd. Det kan inte stämma sa jag eftersom jag kört bilen sedan november förra året då jag ställde på den senast. Kollade upp sedan och det visade sig ändå stämma att den är avställd. Ja jag har alltså ovetande kört olagligt sedan november. Tack och lov har inget hänt. Har dock besiktigat bilen och betalt 4000:- försäkringspremie för denna period utan att någon påtalat körförbudet. Har även passerat flera automatiska vägtullar i Norge men det har inte lett till något. Förmodligen skulle det uppdagats om jag kört in i sthlm eller gbg.

Min undring är: Jag antar att jag inte skulle haft någon glädje av försäkringen vid olycka då bilen har körförbud Kan jag kräva tillbaka dessa pengar från mitt försäkringsbolag?

EvaKson - Ej medlem längre2013-08-15 17:31
Antal inlägg: 49

Läs försäkringsvillkoren, sannolikt är det din plikt att meddela försäkringsbolaget att bilen är avställd och det faktum att du har beställt och betalat för en tjänst i onödan är knappast försäkringsbolaget fel (och därmed inte heller något de ska kompensera dig för).

Porla - Ej medlem längre2013-08-15 17:32
Antal inlägg: 1471

Inte troligt. Dessutom ingår väl brand och stöld i försäkringen?

Porla - Ej medlem längre2013-08-15 17:35

I annat fall skulle man väl kunna få tillbaka pengar på brandförsäkringen om inte huset brinner, eller?

EvaKson - Ej medlem längre2013-08-15 17:36

Jag antar att frågeställare pratar om trafikförsäkringen.

Bitte - Administratör2013-08-15 17:39
Antal inlägg: 24214

Du ska väl vara glad att det är på det viset och inte tvärt om för då hade ju fått betala straffavgift för varje dag som bilen varit oförsäkrad

Bitte

fredray2013-08-15 17:46

Tack för svaren,

I mitt fall har jag redan betalat trafikförsäkring helårsvis i förskott till och med november. Ställer jag då av bilen nu är det tre månader betald försäkring kvar som brinner inne. Bolaget blir då skyldig mig för denna tid. Så har det funkat förut. Därför är det väl rimligt att jag får tillbaka alla pengar för hela året då bilen varit avställd hela denna period... eller? Ligger det inte ett ansvar på dem att inte skicka räkningar för avställda fordon?

fredray2013-08-15 17:49

Bitte, jag vet det sedan tidigare erfarenhet som blev dyr. Men bilen har ju varit försäkrad varje dag. Den har varit försäkrad/besiktigad/avst älld.

EvaKson - Ej medlem längre2013-08-15 17:54

Som sagt, det enda säkra svaret på hur det ÄR finns i dina försäkringsvillkor och du bör fråga ditt försäkringsbolag. Personligen tycker jag att det är i första hand ditt ansvar ha kontroll på huruvida ditt fordon är avställt eller inte (och faktum att det är en lagstadgad plikt att ha koll på det, kör du en avställd bil vankas böter). Och så fungerar det normalt i avtal mellan konsumenter och företag, det är inte företagets plikt att kontrollera om kunden behöver varan/tjänsten h*n har beställt.

Med all respekt, och medveten om att det kanske inte är det svar du vill höra, så är det du som klantat dig och inte haft koll på något som du borde haft koll på. Och det kan inte försäkringsbolaget klandras för.

mvh

Porla - Ej medlem längre2013-08-15 17:58

www.transportstyrels...av -fordon/

Porla - Ej medlem längre2013-08-15 18:00

Här står det att Transportstyrelsen meddelat ditt försäkringsbolag vid avställning.

fredray2013-08-15 18:02

Ja så är det naturligtvis. Det är klart att det är mitt ansvar. Fattar inte hur jag kunde missa en sådan grej. Det är ju mycket i skallen ibland men det att glömma det känns ju sjukt. Kommer aldrig hända igen.

Porla - Ej medlem längre2013-08-15 18:14

Ja men om transportstyrelsen meddelade ditt bolag vid avställningen borde du ju fått tillbaka pengarna?

fredray2013-08-15 18:23

Förvirrad nu. Ska ringa i morgon och höra hur IF ser på röran. Är mest glad över att inga incidenter har inträffat i trafiken. Hade ju kunnat gå riktigt illa med min ekonomi. För jag tror ju knappast IF hade velat pynta några kofångare åt mig...

Porla - Ej medlem längre2013-08-15 18:34

”Skattemyndigheten krediterar den fordonsskatt som
betalats för tiden efter avställningen och If ger premieåterbäring för den tid som bilen varit avställd”

www.if.fi/web/fi/sit...pa s_ru.pdf

fredray2013-08-15 19:47

tack för den infon Porla

corlini2013-08-15 19:51
Antal inlägg: 3172

IF, då gäller försäkringen även om bilen är obesiktigad eller avställd sålänge du inte delgivits körförbud. ett vanligt "körförbud" som att den är avställd är inte ett delgivet körförbud. det sade IF till mig i februari iår då jag råkade krocka min bil och besiktningstiden passerat med över 2 månader, dvs obesiktigad.

har du tex extra hyrbil, eller andra tillägg på din hel-halvförsäkring gäller inte den reducerade självrisken vid körförbud, men försäkringen gäller.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?