Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 193 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sote | 2013-08-23 18:27 | |
![]() | Smör eller margarin? Jag är rätt haj på matlagning i stort efter ett halvt liv med familj och dessutom i jobbet men har kört fast lite på det här med paj. När jag gör matpajer så använder jag generellt smör för det är ju godast tycker jag men det jobbiga är ju att det blir så jäkla hård deg efter att den har vilat i kylen. Tar man tex milda så är den ju betydligt lättare att kavla ut men hur blir det färdiga resultatet? Är det lika frasigt och gott? Och sen är det det där med förgräddningen. Jag brukar lägga pajformen i frysen ett tag och sedan skita i förgräddningen och fylla direkt o in i ugnen för jag tycker alltid att kanterna kryper ner om man förgräddar. Jag orkar inte hålla på p fylla med ärter och sånt för att det inte ska krympa ihop. Det brukar funka. Jag ska göra västerbottenpaj till en kräftskiva så jag behöver er expertisråd nu. | |
| Fesebengt2 | 2013-08-23 18:56 | |
![]() | Vilket ilandsproblem. Gör så här. Duka med sånghäfte vid varje kuvert. Sätt på er lustiga hattar. Ät kräftor Se till att alla tar minst tre snabba supar till maten. dvs sjung snapsvisor. Ingen kommer att bry sig om pajen innehåller smör eller margarin. Ledsen om inte detta hjälpte problemet :) | |
| Gunilla _ | 2013-08-23 18:59 | |
![]() | Använder alltid Milda och täcker kanterna med aluminiumfolie under förgräddningen. Brukar funka finfint. Det där med ärtorna - huh? | |
| yogamama - Ej medlem längre | 2013-08-23 19:01 | |
![]() | Smör i degen för smakens skull, ta ut degen ur kylen nån kvart inann den ska kavlas så hinner den ju mjukna lite. Jag brukar förgrädda skalet och sen liksom bara putta upp kanterna igen med en platt slev eller nåt. Margarin är jag skeptisk till överlag :) | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-08-23 19:01 | |
![]() | Smör. Tryck ut i pajformen direkt och in i kylen. | |
| maax1 - Ej medlem längre | 2013-08-23 19:02 | |
![]() | Smör för att margarin är skadligt... | |
| Sote | 2013-08-23 19:04 | |
![]() | Fesenbengt. Vilket ilandsbeteende att gå in i en tråd och kommentera utan att ha nåt vettigt att säga. Vi är i ett forum där det under snack kan diskuteras allt mellan himmelmoch jord. Är det ok med dig??? Eller ska man kanske skicka frågorna till dig i ett pm för förhandsgranskning så att dom är tillräckligt tunga för att få tas upp till diskussion??? | |
| Sote | 2013-08-23 19:06 | |
![]() | Maax - Eh , nej. margarin är inte skadligt. Dumheter. Det är farligare att röra sig ute bland folk och trafik men du kanske bor ensam i skogen förstås. | |
| Sote | 2013-08-23 19:06 | |
![]() | Däremot är smör godare. | |
| Fesebengt2 | 2013-08-23 19:11 | |
![]() | Nä och du får absolut kommentera mitt inlägg som du gjorde det är helt okej. | |
| maax1 - Ej medlem längre | 2013-08-23 19:23 | |
![]() | Sote.. Lev du i den tron så fortsätter jag att använda smör. Ensam och ledsen i skogen... | |
| kajix | 2013-08-23 19:26 | |
![]() | jag tar också det nyttigare smöret. sitter i annan skog | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-08-23 19:26 | |
![]() | Men margarin är väl inte bra, sote? | |
| greatdane | 2013-08-23 19:46 | |
![]() | Smör. Ta ut degen lite tidigare ur kylen bara, så blir den lättarbetad. | |
| Sote | 2013-08-23 20:10 | |
![]() | Men herregud.Det är väl själva fan att man inte kan ställa en enkel fråga utan att det ska komma ett antal inlägg som inte tillför någonting eller att en tråd alltid måste bli nån sorts debatt!! Jag vill bara ha rent konkreta råd ingenting annat. Inte baserat på nyttighetsfaktorn utan rent praktiskt och smakmässigt.Smör eller margarin. Tack till er övriga som faktiskt fattade frågan. | |
| Mouche - Administratör | 2013-08-23 20:13 | |
![]() | Smör ger en "saltare" och godare smak än det mer intetsägande margarinet. | |
| maax1 - Ej medlem längre | 2013-08-23 20:15 | |
![]() | Köp degen på Ica, rulla ut och strunta i om det är smör eller margarin. 18 spänn- ish! Surpuppa | |
| Bucket Redux - Ej medlem längre | 2013-08-23 20:19 | |
![]() | På den tiden jag gjorde paj använde jag alltid smör. Reflekterade inte ens över att margarin var ett alternativ. Men det är säkert precis som du säger att pajdegen blir lättare att jobba med då. Du kan kanske kavla ut degen innan du kyler den, i stället för att kyla den i "bollform"? (Nu i detta kolhydratsfientliga samhällsklimat blir det gratänger i stället för pajer.) | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-08-23 20:23 | |
![]() | 90 gram smör + 10 gram rapsolja eller flytande becel. Aldrig margarin. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-23 20:23 | |
![]() | margarin helt klart, 2,5 dl vetemjöl125 g margarin 0,5 kryddmott salt 2 msk vatten.Dubbla till större paj förgräddas inte,tryck ut i pajform och picka med gaffel och ställ i frysen en halvtimme innan fyllningen hälls i och den gräddas,Ica | |