Spelrum
Giraffen45
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 151

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2013-09-06 22:22
Antal inlägg: 20042

Igelkott
Jag såg just en igelkott på Linnegatan, på en uteservering. Den letade efter mat och verkade hungrig. Jag har hört att man ska anmäla till någon instans om man siktat en igelkott eftersom de är utrotningshotade. Är det någon som vet vilken?

glykemi - Ej medlem längre2013-09-06 22:26
Antal inlägg: 850

Naturskyddsföreningen.

Minta2013-09-06 22:27

Ok, tack :)

glykemi - Ej medlem längre2013-09-06 22:30

du är välkommen. jag rapporterade i juni. har en aggressiv (!) igelkott på tomten. rapportering är dock ett önskemål, ej påbud.

Ireen - Ej medlem längre2013-09-06 22:31
Antal inlägg: 161

Mata den kanske? Nä ring Naturskyddsföreningen. Svarar på månda:) Efter åtta , om ditt ärende inte e så bråtta...

Minta2013-09-06 22:34

Jag gick och köpte en burk kattmat och lade ut men de sprang ifrån mig. Hoppas den hittar maten ändå. Ska höra av mig till Naturskyddsföreningen. Vad gör de då förresten, matar den?

glykemi - Ej medlem längre2013-09-06 22:39

registrerar dem. min kom de aldrig och hämtade (vilket jag hoppades på) utan bara konstaterade att den fanns och begärde en massa observationsuppgifter på. kanske agerar de annorlunda då en "din" igelkott verkar utsatt och hotad.

gröne Yoda2013-09-06 22:51
Antal inlägg: 116

Igelkotten är vad jag kan förstå inte utrotningshotad (fast jag kan ha fel). Från naturskyddsföreningens sida (www.naturskyddsforen...r dstroll):

"IGELKOTTEN ÄR FORTFARANDE ganska vanlig och därför platsar den inte på svenska rödlistan. På 1996 års rödlista fanns den med, men år 2000 var den borta. Vad hände däremellan?

- 1996 gjorde vi bedömningen att jordbrukslandskapet hade förändrats väldigt mycket. Igelkottarna har svårt att ta sig fram i hög vegetation, och många betesmarker försvann i perioden innan där. Sen hittade de en ny tillflykt i villaträdgårdarna, säger Sven G Nilsson, som sitter i Artdatabankens expertgrupp för ryggradsdjur.

Han förklarar att en art måste minska väldigt snabbt eller vara mycket ovanlig för att bli rödlistad.

När en art väl har minskat och ligger kvar på en ganska låg nivå så kan man inte rödlista den längre."

SjuKorvar2013-09-17 06:42
Antal inlägg: 16

Rödlista är hotlista. Igelkottarna började utrotas främst av bilar och det förändrade landskapet. Utrotningen fullföljdes aldrig eftersom igelkottarna hittade andra platser och anpassade sig och en mindre stam överlevde. Men alla observationer av mindre vanliga arter är uppskattade.

corlini2013-09-17 06:46
Antal inlägg: 3172

bär bort den till slottskogen, inte ska den vara i stan.

de är väl ganska vanliga? jag tycker man ser dem lite då och då, de brukar bli skitarga och väsa när hunden nosar och undrar vad det är.
bor de helst i skogen eller nära spannmål? jag tycker vi har igelkott varje år hemma. fast vet i tusan hur länge de lever, kanske är samma.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?