Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 151

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vitapollo2013-09-07 02:29
Antal inlägg: 70

Maskrosbarn
Vad tycker ni betecknar ett så kallat maskrosbarn?

sv.wikipedia.org/wik...sk rosbarn, är denna beskrivning enligt er relavant och rätt?

Jag tycker att man relativt ofta hör beteckningen maskrosbarn på personer som är kriminella och/eller missbrukare samtidigt som deras liv i samma TV-eller radioinslag, debatter, tidningar, böcker etc ju inte lever ett normalt ordnat liv.

Hur använder ni det?

För någon vecka sedan läste jag en bloggerskas inlägg och blev provocerad. Hon beskriver sig själv som ett maskrosbarn. Sin svåra uppväxt och så vidare.

Inget fel i det men sedan kommer det som provocerade mig. Att hon i dag inte ens skulle kunna stjäla en liten godisbit samt att hon bor i en stor lägenhet mitt i stan. Detta samtidigt som hon låter sina skulder på en halv miljon kronor till Kronofogden, Inkasso etcetera växa och att när lönen kommer prioriteras nöjen först.
Men detta görs samtidigt som hon har en verksamhet som är svart. Som hon också skriver mycket om i sin blogg.

Stjälandet av godis har ersatts av att undanhålla stora summor pengar från skatt istället.

Megaherz2013-09-07 02:38
Antal inlägg: 3304

Har för mig alltid betytt för mig att någon som vuxit upp under svåra förhållanden men styrt upp sitt liv .

(Har inte läst länken än, om det Nu skulle råka stå något helt annat där och jag är ute och cyklar .. Förlåt då, eller så)

Bucket Redux - Ej medlem längre2013-09-07 03:08
Antal inlägg: 1547

Jag har alltid trott att det avsåg miljöpartister... Tänk så fel man kan ha.

vitapollo2013-09-07 03:29
Antal inlägg: 70

Jag tänkte först inte länka till blogginlägget som provocerade mig, men eftersom personen själv medverkat i diverse TV-prgram, tidningartiklar och är en "halvkänd bloggerska" så

mlilja.net/category/...sk rosbarn/

karl502013-09-07 06:03
Antal inlägg: 27

Maskrosbarn är de som lever ett bra välordnat liv trots en miserabel uppväxt. Ska läsa länken men kan inte tänka mig att de definierar det på annat sätt.

jellyflower2013-09-07 06:50
Antal inlägg: 1108

Ja, karls definition av maskrosbarn är korrekt. Att folk sen kan få vad som helst om bakfoten och gladeligen blogga om det är inte ovanligt. Jag vet en kvinna som på sin hemsida beskrev sin lilla dotter som "oblyg" och menade att hon var framåt och frimodig, dvs motsatsen till blyg.

Min mamma brukade mena på att jag borde blivit ett maskrosbarn, för maskrosbarn finns minsann. Man kan om man vill.

Gemensamt för maskrosbarn är att de haft någon eller något annat än den vidriga hemmiljön att hämta styrka och mening från. Men det är givetvis inte alla barn förunnat.

ordminna - Ej medlem längre2013-09-11 17:56
Antal inlägg: 1076

Jag är maskrosbarn, en överlevare, survivor :)

maax1 - Ej medlem längre2013-09-11 18:00
Antal inlägg: 676

Bucket R: Miljöpartister är ju meloner enligt Bildt, gröna på utsidan och röda inuti.

kajix2013-09-11 18:35
Antal inlägg: 7767

finns det nån frukt som är blå utanpå och tom inuti?

Minta2013-09-11 19:14
Antal inlägg: 20042

Jag har tolkat betydelsen av maskrosbarn som ett barn som växer upp under miserabla förhållanden men som lyckats hitta ett sätt att klara sig eller skaffa sig det han/hon behöver eller haft en person som givit dem någonting de behövt i form av uppmärksamhet eller kärlek när föräldrarna inte klarat det.

Minta2013-09-11 19:15
Antal inlägg: 20042

De har klarat sig trots dåliga odds.

Rultatultan2013-09-13 14:34
Antal inlägg: 2446

Definitionen av maskrosbarn torde vara den Minta skriver. Kriminalitet behöver inte alls vara ett inslag.

Lion672013-09-13 15:09
Antal inlägg: 104

Maskrosbarn, barn som levt utan ett tryggt hem med föräldrar som tar ansvar och låter dom vara barn. Men ändå har klarat sig med lite näring av andra här och där.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?