Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 109 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| DB9 | 2013-09-07 17:04 | |
![]() | Mossa i gräsmattan? Enligt en metod som jag själv testat fram så kan du enkelt och kostnadsfritt reducera och helt utrota mossan efter några år. Öka klipphöjden på din klippare med några centimeter så att gräset får dominera. Bra resultat redan efter första sommaren med klart minskad mossa. | |
| baloo1000 | 2013-09-07 17:17 | |
![]() | Mossan är ju mjuk att gå på låter den vara kvar | |
| DB9 | 2013-09-07 17:20 | |
![]() | Gör du det. Vänder mig i första hand till dom som lägger tusentals kronor på att försöka få bort mossan kemiskt eller mekaniskt. | |
| Fesebengt2 | 2013-09-07 17:30 | |
![]() | Har du hört talas om "guldvatten"? Pinka i en spann på nätterna och spä på med vatten, ca 8 gånger mer än resultatet. Funkar lika bra som vilket gödnings medel som helst och är gratis, nästan, vattnet kostar naturligtvis. Om du tycker det verkar otrevligt så vattna med detta när det regnar eller på vår och höst då gräsmattan inte används så mycket. Mossan gillar inte kvävet i pinket men gräset älskar det.... | |
| DB9 | 2013-09-07 17:36 | |
![]() | Fisebengt! Det var kul men funkar det om jag pinkar på dan :-) | |
| Fesebengt2 | 2013-09-07 17:42 | |
![]() | Ja Trodde inte på detta själv men provade att slänga ut en potta med pink (har små barn med nattpotta) Upptäckte att jag fick en "båge" i gräsmattan med grönare gräs där jag slängde ut det. Det funkar och är som sagt billigt. | |
| Fesebengt2 | 2013-09-07 17:44 | |
![]() | PS gräset i bågen var även någon centimeter längre också. | |
| Eingang Till - Ej medlem längre | 2013-09-07 17:49 | |
![]() | Köp hönsgödsel. 4 säckar för en hundring hos järhandlaren. Gräsmattan växer så det knakar och grönt blir det. Tyvärr måste man klippa en gång i veckan men det är det värt. | |
| DB9 | 2013-09-07 17:52 | |
![]() | Tack för ditt tips men mina barn har flyttat hemifrån för länge sen. Kanske kan be om mina grannars pottor. Borde bli några stycken. | |
| DB9 | 2013-09-07 17:55 | |
![]() | Att gödsla var ju inte min poäng utan att få gräset att dominera och vinna över mossan. | |
| SjuKorvar | 2013-09-07 18:15 | |
![]() | Om man förser gräsmattan med kväve gynnas kväveälskare som tex örnbräken, (en sorts ormbunke) nässlor, hallon och klöver. Det innebär att det beror lite på hur gräsmattan ser ut, men lite längre gräs fungerar för att konkurrera ut mossa. | |
| dinodog | 2013-09-07 18:16 | |
![]() | För mig hjälpte det inte ett skit att höja klipphöjden. Fukten i gräset bevarades och mossas stortrivdes. Har hört att man skall göra tvärtom. Alltså klippa gräset långt ner. Och när det är torrt en längre tid räfsa ur gräsmattan från mossan . Nu skiter jag i vilket gräset /mossan är grönt och skönt att gå på. | |
| SjuKorvar | 2013-09-07 18:20 | |
![]() | Är det en fuktig gräsmatta frodas mossan under:) död brun mossa blir inte så snyggt... | |
| DB9 | 2013-09-07 18:28 | |
![]() | Jag ser bara grönt friskt gräs efter en sommar där jag innan bara såg gul mossa med glest gräs. Har inte gödslat eller tillfört något annat än det som blir kvar efter min multiclip. Tittar jag noga så ser jag mycket lite mossa väldigt glest så jag är väldigt nöjd med metoden. | |
| pehaxa | 2013-09-07 18:49 | |
![]() | Skaffa höns, funkar hur bra som helst och så får du ägg på köpet. | |