Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 151

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jaapmeister - Ej medlem längre2013-09-17 13:21
Antal inlägg: 2109

Yrken du inte förstår dig på
DN diskuterar idag en studie av LinkedIn som listar vilka yrken dagens föräldrar inte har en aning om vad de handlar om (men skulle vilja veta mer om vad de handlar om). Topplistan är (siffran i parentes är andel som inte vet vad yrket innebär):

1. Aktuarie/statistiker (89 procent)
2. Gränssnittsdesigner (74 procent)
3. Social media-manager (74 procent)
4. Datavetare (65 procent)
5. PR-manager (56 procent)
6. Sociolog (56 procent)
7. Statstjänsteman (55 procent)
8. Mjukvaruutvecklare (53 procent)
9. Idrottstränare (51 procent)
10. Radioproducent (50 procent)

Själv vet jag inte riktigt vad det innebär att vara livscoach. Vilka yrken har du svårt att förstå dig på?

EvaKson - Ej medlem längre2013-09-17 13:26
Antal inlägg: 49

Livscoach handlar om att förpacka floskler och sälja in till folk som läser veckotidningar som substitut för att ta tag i sina egna liv.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-09-17 13:36
Antal inlägg: 6950

Politiker.

Vad gör dom egentligen??

Bucket Redux - Ej medlem längre2013-09-17 13:46
Antal inlägg: 1547

Alltså... Att en mjukvaruutvecklare utvecklar mjukvara kanske inte är helt självklart för någon som inte vet vad en mjukvara är. Men en idrottstränare? Hur kan man inte förstå vad en sådan sysslar med?

Själv fattar jag inte vad jag själv håller på med.

LittleStalin - Ej medlem längre2013-09-17 13:51
Antal inlägg: 504

Vad hittar du på med då :)

Silfverkrok - Ej medlem längre2013-09-17 13:54
Antal inlägg: 7174

vad gör en journalist egentligen?

de flesta tidningar tar in notiser som någon annan redan skrivit. så vad gör egentligen de andra journalisterna som inte har skrivit de artiklar som valsar runt i all världens tidningar? det finns ju tydligen en uppsjö med journalister medan utbudet av artiklar är synnerligen skralt.

xxxANxxx - Ej medlem längre2013-09-17 14:14
Antal inlägg: 231

Livscoach? En livscoasch är nog jättebra att ta till för personer som heelt kört fast i sitt egegt liv, och inte själv har förmågan att bena ut vad de själva verkligen är intresserad av att göra, klarar av..är bra på m.m., och för att på nåt sätt själv som person få hjälp med att kunna börja i någon ände för att starta upp ett liv som passar denne bättre!

Då är en livscoach bra att ha,och som kan finnas tillhands ,som öga mot öga tillsammans med personen ifråga, i samtal kan finnas till som en hjälp för utredning av personens egna egenskaper och förmågor som kan lyftas upp & tas upp till ytan, för att få personen ifråga att inse att det finns vägar att gå, med personens egna egenskaper och förmågor för att få ihop summan av kardemumman att gå ihop för ett liv med en känsla av livskvalitet, som denne inte då trodde fanns! :)
Men viktigt är ju såklart att det är rätt sorts livscoach. Och enda sättet att lättare hitta rätt sorts livscoach är ju att man själv som person har möjlighet att se ut någon person,,-vem som helst egentligen) det viktiga är att man gillar personens sätt att vara, formulera sig, och såklart att personen känns tillförlitlig, som då kan sporra en att vilja förändra,om det är det t.ex. saken handlar om i ens liv:)

gnagelram2 - Ej medlem längre2013-09-17 14:23
Antal inlägg: 456

Livscoach: m.youtube.com/watch?...3O NZs-GCnM

apbur2013-09-17 15:12
Antal inlägg: 9699

Vad många som vill veta mer om ett yrke men inte tagit reda på det då.

Megaherz2013-09-17 17:05
Antal inlägg: 3304

Idag lärde jag mig att man kan jobba som protesglasögsblåsare. Inte svårt att förstå men roligt yrke

Fesebengt22013-09-17 17:23
Antal inlägg: 1570

En som sysslar med företags filantropi torde väl vara en filantrop...
Men definitionen av filantrop är en som utan eget vinstintresse verkar för att förbättra andras levnadsvillkor.
Hur kan det då vara ett betalt yrke?

LadySol - Ej medlem längre2013-09-18 22:24
Antal inlägg: 33199

Jag har sett en protesglasögsblåsare in aktion. Mycket intressant!

Jag har alltid undrat vad snubben som går omkring och blåser löv på min gata egentligen håller på med...

corlini2013-09-18 22:29
Antal inlägg: 3172

gänget i varselkläder som alltid står och glor medans 2-3 andra jobbar? vilka är de, vad gör de där, får de lön och för vad???
ser dem vid tex varenda vägarbete, har sett dem i alla år men vet fortfarande inte vad de gör, för vems räkning eller vad deras "yrke" kan tänkas kallas.

nulltj - Ej medlem längre2013-09-18 22:31
Antal inlägg: 14052

Det undrar jag också, corlini. En som lagar hål i gatan, en som pratar med förbipasserande, två som dricker kaffe och en som röker.
Effektivitet i neonkläder.

corlini2013-09-18 22:32

protesglasögeblåsare??? finns det mer än en undrar jag. hur jävla många kan det finnas behov av och hur sakta jobbar en sån gubbe? tar det ett par timmar bör han ju göra iaf minst fyra om dagen. det blir ju 924 om året på en enda anställd, hur många har ett nytt blåst fejköga varje år?

kan knappast vara en stor branschorganisation med eget förbund osv :)

apbur2013-09-18 22:34
Antal inlägg: 9699

Haha, gatuarbetare, ja. Brukar alltid nynna lite obekymrat när jag ser dem, passar så bra in.

LadySol - Ej medlem längre2013-09-18 22:37
Antal inlägg: 33199

corlini - Det finns ett team som reser runt i landet och blåser till ögon till behövande. Jag har varit och besökt dem i både Uppsala och Örebro - inte för egen del - och då var det samma team som fixade. Jag utgår från att de är uppdelade i regioner, men är inte säker. Kanske täcker samma team hela landet?

corlini2013-09-18 22:40

antagligen grymt skickliga på det de gör, inget man direkt ger sig på att ens försöka utföra. men det låter ändå ganska absurt som yrke. är de 4-5 pers bör ju iaf minst 4000 pers behöva ett såntdär öga varje år för att det ens ska finnas en marknad tycker jag.

för mig går det yrket in på listan

corlini2013-09-18 22:43

blåser, är det ihåligt då? kan det inte pajja om man får en smäll? låter livsfarligt ju! är de sköra tro, hur tusan blåser de annars... äh, fattar inte hur det funkar i praktiken. ihåligt glasöga? coolt om man hade en liten pryl liggandes i det, som en mini mini guldfisk tex. jag hade nog gjort en "grej" av det om jag skulle ha ett

nulltj - Ej medlem längre2013-09-18 22:46
Antal inlägg: 14052

Haha, shit vad jobbigt att ha något som åkte runt i ögat tänkte jag först; sen kom jag på att man ju inte hade sett det. Extra smart ikväll.
Trodde inte heller dom var ihåliga...hållt i en kompis öga en gång, det kändes solitt.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?