Spelrum
Giraffen | 6 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 8 |
Mobilspel
Pågående | 20 082 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Bergarn1 | 2013-09-18 21:23 | |
![]() | Bubbolor efter spackling Håller på att renovera och har rivit ner all tapet från väggen. Har lite problem med gipsvägarna. Rev bort all jäkla easy cover och skit som satt på, men nu är det ett fransigt papplager längst ut. Har försökt slipa lite på det för att få bort det värsta lössittande pappret, men lik förbannat så blir det småbubblor efter att jag spacklat första lagret. Det jag gjorde på en mindre vägg var att skära ut alla bubblor efter första spacklingen och spackla igen, och sedan skära ut bubblor igen, för att sedan spackla igen. Det funkade, men var lite omständigt. Nu är det en större vägg och jag är rädd att jag kommer att bli galen av att göra samma förfarande igen, så jag jag undrar om någon har en bättre lösning? Funderar på att he på binder över hela väggen, men är osäker på om det går att spackla på sen? (plus att binder är dyrt) Ett annat alternativ är att ha lite is i magen och spackla 2 ggr och slipa för att sedan grundmåla och hoppas att det lägger sig. Går det? Andra tips? (Ny gipsvägg eller gips ovanpå är sista utvägen för mig, helst undviker jag det) Hjälp någon! (som kan) | |
Resurrection - Ej medlem längre | 2013-09-18 21:25 | |
![]() | Reparationstapet? | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-09-18 21:31 | |
![]() | Måla med oljefärg och spackla sedan? Binder är väl någon liknande produkt, så det borde också fungera (så länge spacklet fäster, har ingen erfarenhet av det). Det är ju vattnet i spacklet som orsakar bubblorna, så du behöver en spärr. | |
Söndagsman - Ej medlem längre | 2013-09-18 21:32 | |
![]() | Nej, du ska inte måla med oljefärg! | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-09-18 21:35 | |
![]() | Varför inte? Det är lite jobbigt eftersom det luktar och kräver ventilation (du kan typ inte vara i rummet under ett par dygn), men måla med (lösningsmedelsfri) linoljefärg annars? | |
Bergarn1 | 2013-09-18 21:38 | |
![]() | Ja, reparationstapet skulle man kunna köra, men den är väll också dyr? (fast å andra sidan så börjar jag bli riktigt less nu, så en quickfix är alltid bra). Jag har läst mig till att det kan bli skarvar trots reparationstapeten. Men jag skulle ju iofs kunna bredspackla utanpå den. Om jag målar med oljefärg/binder tror du att pappen som inte sitter fast riktigt kommer att fästa pga färgen? | |
corlini | 2013-09-18 21:39 | |
![]() | köp en 10liters tak/väggfärg för 169:- på byggmax och måla väggen först. sen är det bara spackla. det är ju spacklets fukt som löser upp det gamla limmet bakom det tunna pappret du nämner. lätt som en plätt. alternativ två är att du köper en liter golvprimer man egentligen har innan man lägger klinkers tex, späd den med ytterligare 0,75L vatten och rolla väggen. snäppet bättre än att först måla, kostar ungefär 200:- och finns på woody, XL, bauhaus osv... pljefärg är skit, lämnar för ojämn och blank yta för att du ska kunna måla eller tapetsera vettigt. spackla på det kan du glömma. | |
corlini | 2013-09-18 21:40 | |
![]() | reparationstapet blir ofta grymt fula skarvar, svindyrt onödigt och svårjobbat. | |
Bergarn1 | 2013-09-18 21:43 | |
![]() | corlini: Men blir det inte bubblor när jag målar också (färgen är ju vattenburen)? Den är ju också rätt fuktig. Ja, måla är ju kul (till skillnad från att riva och bredspackla) så det gör jag gärna. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-09-18 21:48 | |
![]() | Bergarn: Det vågar jag inte svara på, det får du bedöma själv som vet hur det ser ut. Jag hade tagit bort så mycket lös tapet som möjligt innan målning naturligtvis. Målar du med vattenburen färg så kan du möjligtvis få bubblorna att "stanna"; det vill säga de som inte lägger sig efter att färgen torkat kan du skära upp och spackla och vid nästa målning hoppas på att det inte bubblar upp igen. | |
Bergarn1 | 2013-09-18 21:55 | |
![]() | arbetslinjen: Det finns inte en gnutta tapet kvar, det är ju pappen som ligger utanpå gipset som fransar sig. Jag har försökt få bort det mesta, men det är nästan omjöligt att få bort allt, men gräver sig bara ner till gipsskiktet. hmm, lutar åt att måla på med nånting iallafall. | |
corlini | 2013-09-18 21:59 | |
![]() | ta primern då. gipspappen (om det verkligen är den) fastnar inte igen. färg kan fastna värdelöst på gips. jag hade kört på primern. min man driver företag i renovering och ombyggnadsbranschen sedan 20 år tillbaka och gör sånt varje vecka. inget BS, ta golvprimern den är till för att försegla papprevor, gipsdamm osv innan man skall fästa något på. rolla ett lager så det bara rinner om det, torkar på 40 minuter sen är det bara spackla. | |
jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-09-18 22:26 | |
![]() | Jag hade exakt samma problem för ett tag sedan. Jag löste det på det sätt du redan kommit på: de bubblor som var kvar efter spacklet torkat tog jag bort och slipade ned, sedan spacklade jag igen. I ett liknande rum testade jag senare renoveringsgips (dvs 6 mm). Byggde inte speciellt mycket och gick förvånansvärt snabbt. Har iofs exakt 2.5 i takhöjd så behövde inte förlänga eller kapa gipsplattorna. | |
Söndagsman - Ej medlem längre | 2013-09-18 22:28 | |
![]() | Tanken med rotavdraget var ju kanske att ni akademiker sluta larva er. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2013-09-18 22:30 | |
![]() | Känns lite som jag garvar åt allt grundis säger idag; but so be it. | |
Söndagsman - Ej medlem längre | 2013-09-18 22:30 | |
![]() | När Sclingmann hitta bajs i trappen så lösta han inte problemet genom att städa, så sluta utför rottjänster. | |
Challe_B - Ej medlem längre | 2013-09-18 23:01 | |
![]() | Byt ut pappen mot plåt. | |
Vilja123 | 2013-09-19 01:23 | |
![]() | Många bra tips. Skulle inte snåla på underarbetet. Tråkigt om resultatet inte är ok på grund av snålhet. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2013-09-19 08:58 | |
![]() | det finns skivor som ser ut som pärlspont ca 2.20 X80 lätt att sätta upp bara smacka på,bredspackla är inte lätt,ring en firma med vana be om ett pris,dels för att det går fort och dels för att slippa slitningar i familjen vilket ofta kommer som ett brev på posten i sådana här situationer,Det behöver inte bli så dyrt(utan att jag orkat läsa alla inlägg) | |
lillakia | 2013-09-19 09:28 | |
![]() | vi håller också på att renovera. När vi gör iordning, sätter vi nya tunna gipsskivor ovanpå de andra. dels för att det är smidigar, dels för att känna att allt e "nytt". Men främst för att slippa mecka.....Känns mycket fräschare! | |