Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 101 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| corlini | 2013-09-21 11:56 | |
![]() | lite eller inget att göra efter att ha skuggat igenom en annan tråd här om laster under sk egentid slår det mig att väldigt många verkar göra väldigt lite. stämmer det, eller är jag ovanlig undrar jag? jag är sällan hemma inomhus, kanske kan ha en halvtimma någongång då och då under veckan när jag faktiskt inte gör någonting. går upp vid 05 och börjar vid 05:20 och brukar vara klar vid 21 tiden, då har man massa sms,fb,mail etc relaterade till jobb, kunder osv att ta tag i. har man någon dötimma så är den över innan den kom eftersom man har massa saker som är kul och man aldrig hinner med allt från att måla om till att bygga hyllor, handla, planera ombyggnationer och andra kul projekt osv. hinner inte ens besiktiga bilen som nu vart obesiktigad sen i mars :( när tusan hinner folk ligga och kolla på tvserier, plocka svamp på långpromenader eller vad tusan de gör. mitt dilemma är att dygnet är för kort, får man inte panik blir uttråkad blekfet och stel rastlös eller avtrubbad mentalt av all den lediga tid folk verkar ha? ni som dagligen är "lediga" vad går det ut på, är det inte långtråkigt. vad händer i livet, står det inte still och ser mer eller mindre likadant ut när man blickar tillbaka? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-09-21 12:06 | |
![]() | Du är nog ovanlig, ja :) Kan känna igen mig till viss del; som egenföretagare finns alltid något att göra egentligen. Har förvisso inte en egen gård med allt vad det innebär, men väl ett hus i skärgården ihop med resten av familjen; hinner kanske vara där ett par ggr per år och det är alltid något att fixa med. Men det är ju också lite av poängen. Jobbet mitt sker till stor del innanför pannbenet, positivt såtillvida att jag kan göra mycket av det egentligen oavsett var jag befinner mig och oavsett tid på dygnet. Jag kan ibland göra andra saker samtidigt, men å andra sidan jobbar jag mer eller mindre konstant. Har man ett mer vanligt jobb som man lämnar efter arbetsdagens slut och inte en massa andra åtaganden förstår jag inte varför det skulle vara så svårt att få tid? Då är ju jobbet just ett jobb. Ditt jobb är samtidigt din livsstil. | |
| rien de neuf - Ej medlem längre | 2013-09-21 12:15 | |
![]() | Lite märkligt att utgå från att alla är villiga att lägga ner 16 h om dagen på sitt jobb men inte förstå att de kanske vill lägga någon timme på sig själva. Jobbar man 8-9 h om dagen som de flesta gör hinner man med en hel del, t ex att umgås med sina barn, det tycker många är trevligt. Själv pluggar jag 100% och jobbar 30 h i veckan, hinner ändå gå tid över till mer blekfeta aktiviteter. | |
| Triss - Ej medlem längre | 2013-09-21 12:27 | |
![]() | Tror jag skulle bli tokig om jag var tvungen att arbeta 16 tim/dag. Tycker det här helt underbart att själv kunna styra min tillvaro och välja vilken aktivitet jag ska hålla på med. Ibland en blekfet men aldrig långtråkig. | |
| kajix | 2013-09-21 12:29 | |
![]() | du har helt rätt corlini. fast jag antar att alla inte tycker att sitta i en soffa är att göra ingenting. då sitter man i en soffa. på natten när jag ligger i sängen och sover. då ligger jag i sängen och sover. det är faktiskt väldigt svårt att göra ingenting. | |
| le-lou | 2013-09-21 12:30 | |
![]() | Är man inte egenföretagare eller har typ 10 ungar så är det ganska ovanligt att inte ha nån tid ledig. Sen kanske definitionen av ledighet skiljer sig, jag vet inte. Att greja i trädgården ser en del som ett nöje/ledighet, för mig är det ett jobb. Som exempel. När jag hade hästar så såg jag inte hästjobbet som jobb. Det var min fritid. | |
| le-lou | 2013-09-21 12:32 | |
![]() | Jag skulle för övrigt spy på att ha aktiviteter konstant inrutade. Ett sånt liv du lever corlini, är rena mardrömmen för mig. Alla är vi olika. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-09-21 12:35 | |
![]() | Ja, den typen av schemalagt liv skulle kväva mig totalt. | |
| Lillstölla | 2013-09-21 12:50 | |
![]() | Det är inte många som gör väldigt lite Corlini, det är du som gör galet mycket! Kan förstå att det med dina mått mätt kan verka som folk bara sitter o latar sig men blir kanske så när man jobbar dubbelt så mycket som den normala 8-timmarsdagen. Är glad om jag kan fixa en eller ett par timmars sysslor hemma per dag men jag är ju å andra sidan på den helt motsatta änden av skalan än vad du är :) Blir mycket tv, musik och liknande för mig, dels för att jag ser sånt som intresserar mig och även för att avleda tankarna från min värk osv. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-09-21 12:55 | |
![]() | Du är ovanlig och ibland tänker jag att du ska ha din kropp när du har fyllt 50 också. Du är fantastisk på många sätt, men jag skulle krasst vilja säga att arbetsnarkomani i kombination med starka mediciner för att orka med, är mer påfrestande än uppbyggande. När våra barn var små och vi kombinerade med yrkesliv fanns absolut inte tid för att sitta och hänga. Vi sov innan 21-nyheterna var slut. Lördagarna gick åt till storhandling och hushållsarbete, söndagarna mera till umgänge och återhämtning. | |
| le-lou | 2013-09-21 13:03 | |
![]() | Du undrar vad som händer i livet, corlini -- om det inte blir långtråkigt osv? Jag skulle snarare säga att man måste stanna upp och bara befinna sig i nuet ibland, att ha "långtråkigt" kan vara oerhört givande och där när vi går lite långsammare som vi se de här små miraklen. Ett litet grässtrå som svajar lite i vinden kan vara alldeles fantastisk att ligga och titta på. | |
| gnagelram2 - Ej medlem längre | 2013-09-21 13:03 | |
![]() | Omg. Ännu en gång. | |
| _kalina | 2013-09-21 13:06 | |
![]() | Älska att vara ledig. Det är lätt att tro att den som inte har ett heltidsjobb, gård och 20 ungar bara tittar på TV dagen lång, men så är inte alltid fallet. Jag ägnar mig åt jonglering, försöker lära mig franska, dumpstrar, vårdar mina relationer, läser böcker och tränar ibland. Jag pluggar 100% och känner inget behov av att pressa in mer arbete i min vardag. | |
| Sote | 2013-09-21 13:12 | |
![]() | Corlini-Det känns alltid som att du i varje tråd där du får chansen talar om hur fantastisk du är som minsann sliter och arbetar från tidig morgon till sen kväll, tar hand om eget företag, djur, gård, ungar, tävlingar och allt som hör till. Dessutom så gör du det med en trasig kropp som är opererad, skadad , sliten och fullpumpad med smärtstillande. Det talar du också gärna om. Det lite tröttsamma är ju dock att du gör det på ett sånt sätt så att du samtidigt talar om att du är superkvinnan och alla andra är mindre duktiga för att inte tala om rätt lata och värdelösa som inte kan lyckas åstadkomma det du gör eller varken vill eller okar med ett sånt liv. Du är duktig på det du gör men det betyder inte automatiskt att alla andra som inte har det livet och det tempot är sämre, dom gör bara andra val och prioriteringar i livet. | |
| Bucket Redux - Ej medlem längre | 2013-09-21 13:21 | |
![]() | Kan inte minnas sist jag hade långtråkigt... Livet står absolut inte stilla när man är ledig. Finns hur mycket som helst att göra som inte nödvändigtvis är jobb :) Att läsa en god bok till exempel kanske verkar som en trist sysselsättning för vissa. För mig är det ett av många sätt att njuta av livet. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2013-09-21 13:27 | |
![]() | Sote- Det var exakt vad jag tänkte. Varenda ord. | |
| le-lou | 2013-09-21 13:29 | |
![]() | corlini verkar ha lite ledig tid iaf, hon hänger ju här och både läser och skriver i trådar. Det är väl kul, corlini :)? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-09-21 13:31 | |
![]() | Jag förstår inte varför man blir provocerad av hur mycket eller lite någon annan väljer att göra av sitt liv (så länge det inte handlar om snyltande på samhällets bekostnad); är man nöjd själv, eller gör det bästa av sin situation är det väl möjligtvis inspirerande att titta på andra, men provocerande? Då får man kanske se om sitt eget hus. Retoriken kan man ju reta sig på, eller lägga energin på något mer upplyftande. | |
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2013-09-21 13:33 | |
![]() | Det låter ju som att du målar om eller bygger hyllor när en annan plockar svamp eller tittar på tv-serier, corlini. Olika fritidsintressen ger olika aktiviteter. Men det mest avgörande är naturligtvis att ditt fritidsintresse också verkar vara ditt jobb. | |
| MiaFredrika | 2013-09-21 13:36 | |
![]() | Förstår inte riktigt varför man skulle bli "mentalt avtrubbad" av att ha ledig tid? När jag har tid över så läser jag, eller tittar på dokumentärer på tv, jag använder min hjärna väldigt mycket och flänger inte runt hit-dit-och överallt. Har inget sånt behov, men tycker nog inte att det gör mig till en sämre människa eller dum i huvudet. | |