Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 107 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| atcg | 2013-09-30 18:17 | |
![]() | Plåtpolis och bevisbörda Ungefär det här hände nig för några år sedan och jag har funderat på händelsen av och till sen dess: Antag jag lånat ut min bil (jag är registrerad ägare) till en god vän som på intet sätt är släkt med mig, en kompis helt enkelt. Kompisen kör förbi en plåtpolis i Bohuslän och blir fotograferad. Körde 112 km/h på en 90-väg mitt i ljusa sommarnatten. Några dagar senare får jag i egenskap av bilens ägare ett brev från polisen i Kiruna där man förklarar att bilden inte stämmer med mitt KK- eller passfoto, inte heller med motsvarande bilder på övriga personer mantalsskrivna på samma adress som jag. Jag uppmanas därför att ange vem personen är. Vilket jag gjorde efter att ha samrått med min vän. Saken var därmed utagerad för min del. Men nu till min fundering. Vad hade hänt om jag replikerat polisens förfrågan med -"Jag vet mycket väl vem personen som kör är, men det tänker jag inte tala om för er. Anledningen till denna min vägran är att jag anser att det förmenta brottet under rådande omständigheter är så ringa att angiveri är moraliskt fel. Hade brottet varit grövre och/eller av annan art kanske mitt agerande blivit annorlunda." Man kan säkert ha synpunkter på det moraliska i att vägra ange en kompis för fortkörning på en trafikfri landsväg (denna fråga är intressant i sig), men hur är det rent juridiskt? Skulle jag kunna straffas enbart i egenskap av vara bilens ägare såsom är fallet vid P-förseelser? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-09-30 18:38 | |
![]() | Ingenting hade hänt. Det är föraren som är ansvarig för fortkörningen. | |
| Lill-IT | 2013-09-30 18:44 | |
![]() | Och bevisbördan ligger hos polisen.. Du har ingen skyldighet att ange din vän. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-09-30 18:44 | |
![]() | (Jag skulle ha svarat att jag inte minns vem som hade lånat bilen den dagen. Men det är polisen som har bevisbördan.) | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-09-30 18:55 | |
![]() | Är ni säkra på det? | |
| Gr3en - Ej medlem längre | 2013-09-30 19:10 | |
![]() | Jag vet inte om TS formulering till polisen är sådär himla bra. Då får dom ju svart på vitt att du kan hjälpa till att lösa en polisutredning men vägrar. Det är väl ett brott? Men om du istället säger att du inte minns vem som lånade bilen så kan ingen göra något. Det är ju inget brott att glömma saker. | |