Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 066

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gnillot - Spelvärd/Forumvärd2013-10-13 09:01
Antal inlägg: 350

Var är flickorna?
I mitt bostadsområde har man satsat mycket utomhusaktivitet. Fotbollsplaner, aktivitetsparker, skateramper, lekytor. De är nästan alltid fulla med barn och ungdomar, stora delar av dygnet, stora delar av året. Men tittar man efter är det nästan uteslutande pojkar. Så jag undrar; var är flickorna? Har man satsat på pojkaktiviteter och missat flickorna? Gör flickorna andra saker på andra sätt? Exkluderas flickorna från dessa ställen av någon anledning trots att de egentligen skulle vilja vara där? Jag vet inte. Men jag undrar väldigt mycket.

ttiittii - Ej medlem längre2013-10-13 09:20
Antal inlägg: 37631

dom spelar spel på datorn

gnagelram2 - Ej medlem längre2013-10-13 09:33
Antal inlägg: 456

Kan det vara så att flickor, med benäget stöd av traditioner och samhällets förväntan, diskvalificerar sig själva från att vara "ute och leka" efter en viss ålder? Antingen tränar de sporter eller motsvarande organiserat eller så hänger de hos varandra eller på caféer är min känsla.

Jag kan inte på rak arm komma på "flickaktiviteter" som skulle kunna locka flickor i 10-15 årsåldern att vara ute på motsvarande sätt? Titta på en mellanstadieskolgård - hur går det till där?

Nattsvamp - Ej medlem längre2013-10-13 09:40
Antal inlägg: 282

Är det verkligen bara tradition och kultur och förväntan? I övergångsåldern mellan barn och vuxen faller väl de flesta in i någon form av biologiskt "attrahera motparten"-tänk.
Männen stångas med varandra för att kvinnan skall vilja para sig med den starkaste och duktigaste jägaren, kvinnan försöker se vårdande ut för att den stångande, starka tjuren skall vilja att just hon, den mest lämpliga av dem alla, bär på barnet hans.

Eller?

gnagelram2 - Ej medlem längre2013-10-13 09:57

Inget är "bara" tradition och kultur, men det känns väl ändå mycket mer långsökt att tro att det "bara" är biologi?

Vilka aktiviteter som anses stärka ens åtråvärdhet är i allra högsta grad kulturellt styrt skulle jag säga.

Nattsvamp - Ej medlem längre2013-10-13 10:05

Självklart. Det lät bara som att du tänkte dig att det inte fanns någon genetisk anledning, utan att det bara var stöpta roller. Ville bara inflika att de kanske känner så naturligt, att de ska och inte ska vissa saker.

Nattsvamp - Ej medlem längre2013-10-13 10:10

Är det fortfarande så att flickor skräms lite av de framfusiga grabbarna?

Flickors aktiviteter på skolgården skulle kanske så väldigt annorlunda ut om det delades upp i pojk- och flickskolor?

Och om så är fallet, tror ni det skulle bli så för att flickorna verkligen kan leva ut sina inre lustar, eller för att de bara skulle känna behov av att fylla ut istället för den saknade pojkrollen?

Tror ni en pojkskola skulle ändra på pojkars uppförande? I så fall skulle det nog ha motsatt effekt; de blir än mer "grabbiga".

Nattsvamp - Ej medlem längre2013-10-13 10:11

... se väldigt...*

Måns_E2013-10-13 10:28
Antal inlägg: 12028

Om man åker till stallet i stället så er man väl flest flickor, med utomhusaktiviteter?

gnagelram2 - Ej medlem längre2013-10-13 10:35

Stallet faller under "organiserad sport" eller motsvarande tycker jag. På samma sätt som gymnastik, dans, handboll, fotboll, körsång eller whatever. Det är inte öppen lek i blandad miljö med andra ungdomar.

nulltj - Ej medlem längre2013-10-13 10:47
Antal inlägg: 14052

Typiskt utomhusscenario på flickskola: några yngre leker affär eller "familj", några klänger på klätterställning, ett par olika gäng övar dans/sång/poser, ett par äldre gäng smygröker och ett par tjejer hänger på fotboll-/tennis-/basketpl an.

Gr3en - Ej medlem längre2013-10-13 10:56
Antal inlägg: 930

Från mina egna barndomsminnen så minns jag att en anledning till att man ofta grupperade sig killar/tjejer var att man ofta var lite nyfiken på det motsatta könet och ville diskutera detta med jämlikar, samtidigt som man kanske var lite för feg för att ta kontakt med flickorna direkt för att reda ut vad för lustiga saker man kunde känna ibland.

Sen var man ju faktiskt upplärd att vissa av de där känslorna hör vuxenvärlden till och ska kanske inte utforskas med det motsatta könet när man ännu är barn, vilket kanske bidrog till att man höll sig på sin kant.

Gnillot - Spelvärd/Forumvärd2013-10-13 16:43

Jag tror inte att biologi går att helt bortse ifrån, men jag tror inte den yttrar sig som Nattsvamp menar. Där tror jag isf snarare det beror på kultur och tradition. Vår genetiska programmering finns där, visst, men så? Nej, det köper jag bara inte. Men frågan kvarstår, varr är flickorna, och vad gör dom?

Nattsvamp - Ej medlem längre2013-10-13 19:00

De står hemma framför en spegel och fixar supersnygga bilder till sin modeblogg?

Nattsvamp - Ej medlem längre2013-10-13 19:01

sina modebloggar* >_<

nulltj - Ej medlem längre2013-10-13 19:02

Jag svarade på vad dom gör.

Gnillot - Spelvärd/Forumvärd2013-10-13 19:25

nulltj, då tolkade jag dig fel, jag trodde du bara menade att det gällde på flickskolor. Som jag minns det hängde vi mycket blandat i min umgängeskrets när jag var från fjorton i alla fall. Innan hade jag en period när jag inte umgicks så mycket med folk, så då vet jag inte vad man borde ha gjort i den åldern

nulltj - Ej medlem längre2013-10-13 19:26

Ja, det var det jag menade.

corlini2013-10-14 18:30
Antal inlägg: 3172

unga tjejer är väl mest i grupp när det är som du nämnde "organiserat" annars är de väl 2-3st som sitter och spanar, fikar, skvallrar eller går hem till någon eller hänger vid affärn. minns inte att jag själv hade något intresse i klätterställningar, fotbollsplaner, basket, ungdomsgård osv och kan inte se att dottern har det heller. ser inget fel i det.

man kan ju inte organisera skvallerställen, smyghörnor, spanarbänkar, hemliga fikaställen osv... tjejer pratar om andra tjejer, om killar, om sånt och då vill man väl inte vara i stor grupp!??

tror denna trådens fråga är en ickefråga eftersom den belyser ett problem som bara är ett problem i den vuxna betraktarens funderingar men inte för dem det gäller.

susila2013-10-14 18:47
Antal inlägg: 459

Nattsvamp: Om det vore en biologisk lag som styrde pojkars och flickors fritidsaktiviteter så att de anstränger sig på olika vis för att attrahera det motsatta könet, skulle de väl i rimlighetens namn vilja vara på åtminstone någorlunda samma plats? Om muskelstyrka och färdigheter i idrott är till för att pojkarna ska impa på mödrarna till deras framtida barn är det ju rätt poänglöst om det inte finns ngra flickor i närheten - och vice versa.

Nej, jag tror att tjejlekar betraktas som löjliga och meningslösa och att pojkar får möjlighet att breda ut sig på flickors bekostnad. Flickorna får cykla till stallet 2 mil bort, undra på att de ruttnar i ganska unga år. Bostadsområden planeras för pojklekar och -spel av tradition. samhället värderar pojkaktiviteter högre.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?