Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 960

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rålex2013-10-27 19:16
Antal inlägg: 244

PC eller Mac
Vilket väljer du, och varför?

Gr3en - Ej medlem längre2013-10-27 19:56
Antal inlägg: 930

Mac.

Jag använde pc fram tills för några år sedan, då jag började arbeta med bild och film och skaffade mig en macbook pro för att kunna klara av programmen.
Jag programmerar inte och har inga behov av att gå in i systemet på min dator och göra några större ändringar. Jag behöver inte heller bygga om den eller byta ut något inuti för att den ska funka bättre, den funkar redan bättre än vilken pc som helst från början.

Även om jag inte skulle arbeta med bild och film skulle jag i dagsläget välja en mac framför en pc alla gånger. Även om jag bara vill surfa och spela spel på den. Jag vet att jag kan göra allt vad jag kan komma på med en dator - samtidigt, alla program igång och arbetar på samma gång.
Medan jag vid en pc oftast får problem direkt när 2-3 program krockar med varandra.

Har inte behövt bekymra mig om virusskydd heller. Har inte förlorat någon prestanda på tre och ett halvt år. Kanske något sämre batteritid, en halvtimme kortare ungefär.

Mac blir på det sättet billigare i längden. Visst, det är surt att hosta upp 12-15000 för en laptop men den håller minst lika länge som 3 pc-laptops för mig.

Måns_E2013-10-28 09:48
Antal inlägg: 12028

Köp en lika dyr pc-laptop så håller den ännu bättre.

Det är.konstigt att jämföra en pc för.3-4000 sek med en Apple för 15 000 sek, det är väl klart att den dyrare datorn är bättre på de allra flesta sätt i så.fall?

maax1 - Ej medlem längre2013-10-28 10:09
Antal inlägg: 676

Dyrast är inte alltid bäst men aldrig sämst.

Gr3en - Ej medlem längre2013-10-28 14:11

Jag nämnde aldrig priset för en pc-laptop? Klart att dom inte håller om man köper dom för 3-4000 kr.

Nu är det ju visserligen väldigt svårt att jämföra iallafall då jag använde pc och senare bytte till mac. Dom pc-laptops som jag köpte då för runt 8000kr kostar säkert max 3000kr i dagsläget, om dom ens går att köpa nuförtiden.

Det är i första hand inte komponenterna som strular i en pc, det är programvaran. Då kvittar det hur dyr den är.

Måns_E2013-10-28 14:26
Antal inlägg: 12028

Jag upplever det omvända med Mac, och när macen crashar så tokkrashar den, att ta ut batteri är enda sättet att starta om den.

Det har jag aldrig varit med på någon pc. Mina pc-burkar har varit väldigt stabila, och operativ från och med Windows XP tycker jag har varit stabiliteten själva.

med2013-10-28 14:30
Antal inlägg: 1164

Mac så klart:)

maax1 - Ej medlem längre2013-10-28 14:32
Antal inlägg: 676

Slänger in den här med. m.youtube.com/watch?...N2 WzQzxuoA

Bucket Redux - Ej medlem längre2013-10-28 14:49
Antal inlägg: 1547

För ett par år sedan skulle jag säga Mac. Men nu för tiden när Windowspartitionen ligger på en SSD-disk (om man har en någorlunda bra dator alltså) upplever jag inte längre det förut så typiska syndromet att Windows blir segt som sirap efter ett halvår.

Nattrafn - Ej medlem längre2013-10-28 15:53
Antal inlägg: 3575

PC. Spelutbudet suger på MAC.

Gr3en - Ej medlem längre2013-10-28 21:09

Måns: ok. Jag har aldrig varit med om att macen har kraschat så jag har aldrig behövt ta ut batteriet eller nåt sånt. Har ingen erfarenhet av det så jag kan jämföra.

nattrafn: jo det har jag förstått av arbetskamrater som spelar mycket att det är pc som gäller när man ska spela. Fast då är väl till och med 20 lax en spottstyver? Nån snubbe på jobbet brukar skryta om att han köper en ny gamingdator vart 5 år för runt 30-35 tusen.

Jag spelar på min ps3...

Xin Chao2013-10-28 21:31
Antal inlägg: 234

Jobbar man mycket med bild, design och musik är Mac det självklara alternativet. Om inte, kvittar det säkert. Jag har arbetat professionellt med Mac i säkert 20 år utan ett enda virus.
Peppar peppar.

roskoe- - Ej medlem längre2013-11-22 18:00
Antal inlägg: 146

Tycker det skönaste med mac är att man slipper fippla med drivrutiner för skrivare och annat man kopplar in, plug and play är en stor fördel. Men jag gillar både mac och pc, egentligen är ju mac också en pc (personal computer) men antar att folk menar vilket operativsystem man föredrar, Mac OS X eller Windows. Om jag fick välja skulle jag ha en stationär dator hemma med både OS X och windows samt en macbook som kör OS X.

le-lou2013-11-22 21:48
Antal inlägg: 17500

Pc. Skulle aldrig lägga de pengarna som mac kostar. Får inte ett skit mer för de pengarna, snarare mindre powah.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?