Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 031 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Challe_B - Ej medlem längre | 2013-10-29 17:43 | |
![]() | Vasaloppet/Öppet spår Hur lägger ni andra upp träningen? Tänkte vi kunde sporra varandra att klara av det här. För mig blir det första gången (Öppet spår), så jag vet inte riktigt vad jag gett mig in på, tänker mest att det kommer lösa sig och att det kommer vara det absolut värsta jag gjort. Men jag ser fram emot det ändå. Så här ska jag klara av det, i punktform: * Dra ner på chipsätandet och öldrickandet * Spinning och styrketräna som fan fram till snön kommer * ÅKA SKIDOR, framför allt försöka få till en hyfsad teknik, tror man tjänar mycket på det, så att man inte bara åker på ren vilja Det som talar för att jag klarar det: * Kommer ha utmärkta möjligheter till skidträning i bra spår (värre för min polare som bor i Örebro liksom) * Har väldigt lite vikt att släpa fram 9 mil * Viljestyrka, inte att underskatta faktiskt * Har en ganska bra "grundkondition" (tror jag) Det som talar emot: * Min patetiska armstyrka * Aldrig skidat längre än 35 km i sträck Nu kör vi! Häpp häpp! | |
| Göran A | 2013-10-30 18:30 | |
![]() | Synd att du inte verkar ha skaffat dig ett par rullskidor, bra och väldigt skidlik träning då det inte finns snö. Men med några månader på snö så hinner du ju träna en del. Försök att ha åtminstone 75 mil i benen innan loppet. Och satsa på att staka så mycke det bara går, med armstyrka så blir det så mycke lättare i Vasaloppet. Jag vill starkt rekommendera dig att ställa upp i något eller ett par seedningslopp (finns många att välja mellan). Det handlar då om lopp som är 4 mil eller längre. Tar du dig igenom ett sånt på en hyggligt sätt så kan jag nästan lova dig att du även grejar Öppet Spår. De körs ofta i betydlig mer kuperad terräng än Vasaloppsspåret... Det är bra att du har viljestyrka! I ett såpass långt lopp som Vasaloppet trots allt är så får du räkna med att du i vissa partier under loppet kommer att känna dig ordentligt trött. Då är det viktigt att viljan finns! Viktigt att du tänker på att dricka ordentligt i kontrollerna! Själv brukar jag försöka få i mig tre-fyra muggar per kontroll, och då mestadels i form av sportdryck. Blåbärssoppan är inte dum den heller! Ät även några energibarer eller liknande under loppet -- helst något tuggbart vid varje kontroll. Lycka till! Får se om jag själv lyckas få tag på en startplats till Vasaloppet, hann inte med att köpa någon då de släpptes för försäljning. De tog slut på mindre än halvtimme... :) | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2013-10-30 18:44 | |
![]() | Ja, är tyvärr lite sent med rullskidor nu, tänkte inte ens på det i somras...men det kan ju vara idé att skaffa nästa sommar om jag fortsätter längdskidskarriären. Har du några exempel på seedningslopp? Det låter intressant och är nog bra att se litegrann vad man klarar av innan själva loppet. Har aldrig kört ett skidlopp, inte ens kortare Vasaloppsvarianter. Jag försökte också få startplats till Vasan, men folk är ju som tokiga :P Men Öppet Spår finns fortfarande platser kvar till skulle jag tro. Tack! | |
| Göran A | 2013-10-30 19:00 | |
![]() | Här har du en lista över seedningslopp: www.vasaloppet.se/wp...op pet/lopp | |
| Stormgalen | 2013-10-30 21:05 | |
![]() | Se till att ha bra skidor med rätt spann och lär dig valla riktigt bra. Inför loppet kan det vara värt att få skidorna "proffsvallade" så att du får ordentligt glid åtminstone och bra fäste till att börja med (om temeraturen ändras mycket under loppet kan det krävas omvallning om du inte orkar åka på armstyrka, vilket du ganska säkert inte gör). Med bra glid sparar du mycket kraft. Att seeda upp sig är också en fördel om man vill åka fortare och få bättre förhållanden (spår). Då slipper man också de värsta blåbären som bromsar utför och ramlar i högar så fort det bär lite utför. Att bara ta sig igenom om det nu är målsättningen så är det troligen inga problem med bra grundkondition som du verkar ha. Det är bara att "gå på/med skidor" i 12 tim. | |