Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 407

Forumkategorier

Användare Inlägg  
DB92013-11-01 13:26
Antal inlägg: 453

Ko vs häst.
I Indien är det kon som är helig i Sverige är det hästen.
Jag äter gärna hästkött och det gjorde även indianerna som tog vad de fick på prärien.

pabster12013-11-01 13:29
Antal inlägg: 707

Även i Sverige har vi ätit häst i alla tider. Finns med i gamla receptböcker.

mz_lzrd2013-11-01 13:34
Antal inlägg: 2498

Muslimska indier äter kor. Hinduer som är rättroende äter varken häst eller ko eller nåt annat djur.

Gustafskorv är en svensk körv som görs av häst sedan ett bra tag tillbaka. gustafskorv.se/?page_id=2 027

Att man inte vill äta häst om man har en häst själv är ju ett känslomässigt ställningstagande, inte ett religiöst påbud.

Challe_B - Ej medlem längre2013-11-01 13:44
Antal inlägg: 5853

Jag äter varken eller. Indisk mat däremot äter jag mer än gärna.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-11-01 13:54
Antal inlägg: 2906

Det är en intressant fråga vilka djur som är tabu att äta och vilka som inte är det. Själv har jag slutat med gris och kyckling, eftersom de nästan alltid har ett naturvidrigt liv och får dö under vidriga omständigheter.
Det finns trots allt en hel del hästkött i svenska charkuteriprodukter och jag är inte emot det, så länge hästarna kommer från en anständig hantering och inte är importerade från skräckslakterier längre söderut i Europa.

magnusito2013-11-01 14:07
Antal inlägg: 4954

Jag lever efter rättesnöret att djur är kännande individer. Så fort vi lär känna dem uppstår en relation. Hanterar vi dem som en skock så "avpersonifierar" vi dem och har lättare att döda och äta dem.
Vad skiljer en gris från en hund, en ko från en häst. Naturligtvis är de olika i många bemärkelser men ändå.
Bara konstruktioner, traditioner och vanor.
Vad skiljer vilka delar av en kropp som anses äckliga eller aptitliga. Samma igen vanor, konstruktioner.

Tycker man det är äckligt att äta getöga så är det väl äckligt att äta grisarsle.

Nej, det enda respektfulla och logiska är att inte äta andra som bvarit levande varelser överhuvudtaget.
Djur är inte mat som Djurrättsalliansen säger!

magnusito2013-11-01 14:09

Ett viktigt tillägg är att vi i dagens samhälle och välstånd kan göra dessa val och därför ska göra dem.
Vi mäsnniskor har blivit för många för att äta kött. Med dagens rovdrift och lönsamhetskrav går det ofelbart ut över djurens livsbetingelser och gränsen för det ovärdiga är för längesedan passerad.

magnusito2013-11-01 14:10

Samt klimatfrågan, uppfödning av köttboskap orsakar lika mycker negativ klimatpåverkan som utsläpp från trafiken.
M a o skulle vi lösa klimatfrågan om alla bara slutade äta kött...

pink ribbon - Ej medlem längre2013-11-01 14:22
Antal inlägg: 2906

De flesta tycker att det är musklerna (typ grisarslet - skinkan) som är gott och ger protein. Ett öga ger inte mycket näring och har sjukt äcklig konsistens. Jag tycker att det är riktigt äckligt med t ex industripölsa, som tydligt smakar blodådror, inälvor, benmassa mm. Det är smak och konsistens samt vårt förhållande till djuret ifråga, som avgör om det känns tjänligt att äta. Just benmassa och andra köttbiprodukter är inte naturligt för oss att smälta heller, och passar bättre i hundmagar.
En sak jag inte förstår är att någon kallar sig djurvän och ändå äter billig fläskfilé eller fjäderfä.

Malva012013-11-01 14:38
Antal inlägg: 107

Jag är vegetarian. Hade jag inte variot det hade jag ätit häst, tom mina egna tror jag.

Människor är lustiga, min väninna som är kobonde fick frågan om hon åt sina egna kor. Den som ställde frågan tyckte på allvar att hon skulle låtga bli att äta djur som hon visste haft det bra och istället köpa danskt kött.

Det känns som om många är noga med hur djuret haft det och vad som stoppats i det när man diskuterar, men när det kommer till kritan tänker man med plånboken.

/A

corlini2013-11-01 18:04
Antal inlägg: 3172

hästkött är otroligt fint, enl mig ett av de absolut bästa kötten vi har. är väldigt noga med ursprunget eftersom mycket av det som säljs är italienskt. vi har noga kontrollerad slaktkarens och matköttskrav på avlivade hästar i sverige, de som inte fyller kraven går till djurmat, viltfoder, zoo men även på export till italien och återvänder hit som hamburgerkött.

indiskt är skit, bara massa curry så allt smakar samma oavsett om det är kyckling, tallkottar, ko eller svamp... curry alltså.

magnusito2013-11-01 18:55

Köttätare är så inkonsekventa. Varför ko och inte råtta? Varför gris och inte hund?

corlini2013-11-01 19:00

massan kött per djur? köttkvalitet? segt, trådigt, torrt, magert kontra mört osv?

har ingenting med inkonsekvens att göra, snarare ganska konsekvent tänkt. 140gram torrt trådigt kött eller 440 kilo mört kött per djur?
enkelt val

maax1 - Ej medlem längre2013-11-01 19:13
Antal inlägg: 676

Den här köttätaren tänker välja själv, efter smak och tycke. Gris=gott, råtta=mindre gott

magnusito2013-11-01 19:18

Bara vanor och konstruktioner. Skillnaden mellan äckligt och gott, hmmm Tillåt mig småle. Det går att tillaga så skillnaderna blir obefintliga.

Och du köttätaren. Akta så jag inte äter upp dig!

Mollee2 - Ej medlem längre2013-11-01 19:21
Antal inlägg: 6950

Jag har slutat med fläskkött helt. Häst är inte gott. Nötkött äter jag någon gång i veckan, det samma gäller fisk och skaldjur.

Försöker äta mestadels vegetariskt. Tycker att köttindustrin i sig är vidrig...
Kött är egentligen vidrig föda och jag hoppas att jag en vacker dag slutat helt och hållet med att äta kött.

magnusito2013-11-01 19:26

Mollee2 Puss på dig!

maax1 - Ej medlem längre2013-11-01 19:27
Antal inlägg: 676

Magnusito.... Nu var vi där igen ;)

magnusito2013-11-01 19:28

Just det. Passa dig!

corlini2013-11-01 19:31

magnusito, tycker du verkligen att skillnaden mellan trådigt och mört är "konstruktion" ?

är en sallad en sallad och en frukt en frukt oavsett sort eller finns det en viss skillnad och något som lockar mer än det andra pga dess smak och konsistens?

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?